| کد مطلب: ۱۱۰۱۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحولات خونین در غزه؛

حمام خون در صف غذا!

آرمان ملی- احسان اسقایی: حمام خون در شمال غزه، درکف خیابان آن هم در صف غذا!. این روزها دیگر نقض حقوق بشر در غزه مطرح نیست.

حمام خون در صف غذا!

این روزها حتی گرسنگی در غزه و هشدار نهادهای بین‌المللی هم در مورد فاجعه انسانی در این باریکه مطرح نیست. این روزها انسانیت هم در جنگ غزه زیر سوال رفته است. به طوری که اشخاصی که برای یک لقمه نان در صف ایستاده بودند تا از گرسنگی نمیرند، مورد هجوم قرار گرفته و در راه رسیدن به یک لقمه نان، آن هم نان نخورده؛ گرسته  شهید می‌شوند. اسرائیل به بهانه  انهدام زیرساخت‌های حماس در طول چند ماه گذشته غزه را شخم زد، اهالی آن را کشت و هر فلسطینی‌ای که باقی ماند را به مرز مصر فرستاد و اکنون نیز برای اینکه در نهایت به اهداف خود دست یابد با اعمال گرسنگی‌؛ آنها را برای دریافت یک وعده غذا به صف می‌کند و با گلوله فلسطینیان را به شهادت می‌رساند. بعید هم نیست در روزهای آینده حمام خونی دیگر راه انداخته و رفح را موردئ حمله قرار دهد تا هر طور که شده مصر را مجاب کند که مرزهای خود را گشوده و اهالی غزه که  ماه‌هاست در قحطی  و گرسنگی و شرایط جنگی قرار دارد را به صحرای سینای مصر مهاجرت دهد.

* تیراندازی به انسان‌های گرسنه

رسانه‌ها در ارتباط با این حادثه نوشتند: اشغالگران صهیونیست به سمت هزاران شهروند فلسطینی از شمال نوار غزه و از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند که در آخرین آمار، 110 نفر شهید و صدها نفر دیگر مجروح شده‌اند. علی رغم بمباران خیابان الرشید در شهر قحطی و گرسنگی باعث شده است فلسطینیان شمال غزه علی رغم این جنایت،  شبانه برای دریافت کمک‌های انسانی در همین خیابان تجمع کنند.

*واکنش‌ها، بایدن آتش‌بس به عقب می‌افتد

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که اقدام نظامیان رژیم اسرائیل در تیراندازی به سمت غیرنظامیان در غزه که به دنبال غذا هستند، غیرقابل توجیه است.  انصارالله جنایت‌های صهیونیست‌ها را لکه ننگی بر پیشانی جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی دانست. جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: جنایت اخیر رژیم اشغالگر در خیابان الرشید بیانگر حجم جنایاتی است که این رژیم نازی به آن رسیده است. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تیراندازی مرگبار نیرو‌های اسرائیلی به سوی فلسطینی‌های منتظر کمک‌های بشردوستانه در شهر غزه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در جنگ را پیچیده می‌کند. بایدن افزود: حادثه کمک‌های غذایی امروز در غزه، مذاکرات مربوط به آتش بس را پیچیده خواهد کرد. جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از دریافت گزارش‌ها درباره کشتار جدید غیرنظامیان در غزه که ناامیدانه به دنبال دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، وحشت‌زده شدم. این مرگ‌ها کاملا غیرقابل قبولند.» دانشگاه الازهر مصر ضمن محکوم کردن جنایت صهیونیست‌ها در خیابان الرشید اعلام کرد که کشتار فلسطینی‌های تشنه و گرسنه لکه ننگی بر پیشانی انسانیتی است که در قبال این جنایت سکوت کرده است.

* تاخیر در آتش‌بس

 به نظر می‌رسد این اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها بر آتش‌بس احتمالی در غزه که به اعتقاد برخی از رسانه‌ها حتی ممکن بود تا چند روز دیگر اتفاق بیفتد؛ اثر خواهد گذاشت. موردی که جو بایدن هم بر آن تاکید و اعلام کرده بود احتمالا تا دوشنبه آتش‌بس می‌شود اما بعد از این حادثه از تاخیر در آتش‌بس خبر داده است. البته رسانه‌ها نوشتند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در این ارتباط تشکیل جلسه خواهد داد. این شورا ۱۰ روز پیش تلاش کرد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود اما آن پیش‌نویس را آمریکا وتو کرد. به نظر می‌رسد این روزها که همه جز نتانیاهو به دنبال آتش‌بس هستند او  اولا به دلایل امنیتی و دوما به دلایل سیاسی تمایلی ندارد که آتش‌بس شود چرا که به خوبی می‌داند که حماس به‌سادگی از بین نمی‌رود و ممکن است سال‌ها بعد دوباره شاهد عملیاتی  مانند الاقصی باشد. نتانیاهو حتی اگر اشغال  غزه را نخواهد نمی‌تواند حماس را در کنار  مرزهایش تحمل کند. از سوی دیگر از منظر سیاسی نیز نتانیاهو در شرایط پرچالشی قرار دارد و عدم کنار زدن خود  و حتی عدم  محاکمه‌اش را به عدم آتش‌بس گره زده است از این رو بعید نیست حمله به صف دریافت کنندگان غذا در غزه برای به تاخیر افتادن آتش‌بس باشد تا شاید بتواند در  روزهای آینده به رفح حمله کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار