| کد مطلب: ۱۱۰۰۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» جنگ لیست‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند

رای اعتراضی به کدام لیست؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: در آستانه انتخابات مجلس احزاب، گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف سیاسی فعالیت‌های خود را شدت بخشیده‌اند و با بیرون آمدن لیست‌‌های انتخاباتی دیگر چهره رقبای انتخاباتی نیز مشخص شده است.

رای اعتراضی به کدام لیست؟

در همین راستا در میان لیست‌های متعدد و رنگارنگ اصولگرایان از لیست ائتلافی شانا و جبهه پایداری گرفته تا لیست شورای وحدت، لیست مشترک شریان و امنا، یاران جبهه انقلاب و...  شاهد یک تک لیست در جبهه اعتدالیون هستیم که از قضا به قرائت خودشان منتسب به اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون نیستند. آن طور که علی مطهری گفته این لیست بیش از اینکه سیاسی باشد تخصصی است و از هر قشر و صنفی در آن حضور دارد. چه اینکه از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز نفراتی با گرایش‌های مختلف در لیست «صدای ملت» حضور دارند. لیستی که در میان آشفته بازار لیست‌های متعدد اصولگرایی می‌خواهد به واقع صدای اعتراض ملت و مدافع مردم و مطالباتشان در مجلس باشد. نکته اینجاست که این لیست به‌طور مشخص منتسب به حزب یا نهاد خاصی نیست که فردای حضور احتمالی در مجلس وامدار حزب یا جریان خاصی باشد. بلکه صرفا از سر تکلیف و احساس خطر نسبت به شرایط فعلی جامعه و نجات کشور این لیست برای حرکت در مسیر تغییر و بهبود شرایط تشکیل شده تا اگر توانستند موفقیت حاصل کنند و بهارستان‌نشین شوند، مجلس را به جایگاه اصلی خود که به‌گفته امام(ره) در راس امور است بازگردانند و در تدوین قوانینی در راستای زندگی بهتر مردم و حل مشکلات کشور رو به توسعه قدم بردارند و همزمان نیز بر عملکردهای نه چندان موفق دولت در حوزه‌های مختلف نظارت کرده و سایه افکنند تا دولت را نیز به ریل اصلی برگردانند. اما مساله اصلی در اینجاست که مطهری و یارانش با مساله‌ای به‌نام کاهش مشارکت مردم مواجه‌ هستند. به بیان دیگر بخشی از مردم یا نمی‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند یا اینکه اگر هم حضور بیابند مثل انتخابات 1400 در اعتراض به روند جاری رای سفید به صندوق خواهند انداخت. حال سخن در اینجاست که اگر آنهایی‌که قائل به مشارکت هستند و رای اعتراضی سفید به صندوق می‌اندازند به‌جای رای سفید با رای به لیست صدای ملت اعتراض خود را نشان دهند هم احتمال تغییر مجلس  و روی کار آمدن مجلس معتدل و با عقلانیت و تدبیر بالاتر خواهد رفت و هم از طرفی از حضور دلواپسان، تندروها و خالص‌سازان جلوگیری خواهند شد. حال اینکه مردم چه تصمیمی خواهند گرفت باید به انتظار نشست و منتظر میزان مشارکت و رای مردم به نامزدها ماند.

* نمی‌شود همه چیز را به دولت قبل ربط داد

 اعتدالیون  بنای لیست انتخاباتی نداشتند و تا چندی پیش قرار بر انتشار لیست اعتدال و توسعه بود، اما با ردصلاحیت‌های گسترده از اعتدالیون به‌نظر می‌رسد که آنها نیز عطای ارائه لیست جداگانه را به لقای خود بخشیده‌اند و قائل به حمایت از لیست صدای ملت شده‌اند. چنانکه یک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال  و توسعه در خصوص ارتباط مشارکت پایین مردم با عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اظهار داشت: خیلی زیاد، در گذشته آنها می‌خواستند به ما نسبت دهند اما الان شرایط به نحوی است که مشارکت پایین، به عملکرد این افراد بستگی دارد، چنانچه در همه نظرسنجی‌ها که در مورد وضعیت اقتصادی صورت می‌گیرد، این نکته مشاهده می‌شود. وی افزود: از طرفی در حال حاضر بیش از ۲ سال و نیم است از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد که به ۳ سال نزدیک می‌شود و عمر یک دولت هم ۴ سال است، نمی‌شود همه چیز را به دولت قبل ربط داد. به‌نظر بنده مشارکت پایین به عملکرد مجلس و دولت و سیاست‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد، مربوط است. محمود واعظی در خصوص احتمال استقبال مردم از لیست علی مطهری بیان کرد: استقبال از نامزدها بستگی به مردم دارد، به این ترتیب که اگر مردم بخواهند بیایند به‌جای رأی سفید، رأی اعتراضی به این افراد رأی بدهند. در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از رئیسی بیشترین رأی را رأی سفید داشت، لذا مردم به‌جای اینکه رأی سفید بدهند به لیستی رأی بدهند که به آنها نزدیک‌تر است و صدایشان در مجلس باشد و بتواند یکسری مسائل را دنبال کند، بنابراین این بستگی به مردم دارد که به چه لیستی رأی می‌دهند، اما به‌هرحال در شرایطی که بسیاری از کاندیداها هم از حزب اعتدال و توسعه، کارگزاران و سازندگی و احزاب دیگر تأیید صلاحیت نشدند، طبیعی است که این احزاب دور هم جمع شدند که به مردم بگویند راه‌حلی غیر از مشارکت و رفتن پای صندوق‌های رأی وجود ندارد. واعظی تصریح کرد: به این ترتیب که نه خیابان راه‌حل است و نه خانه، بلکه صندوق راه‌حل است.  قرار شد که لیست بدهند و این لیست مورد حمایت برخی از احزاب و افراد قرار می‌گیرد و ما از این لیست حمایت می‌کنیم.

* باید به مرور زمینه تغییر و اصلاحات را ایجاد کنیم

سرلیست«صدای ملت»،‌در نشست خبری  اظهار داشت: ایران‌دوستان باید به انتخابات‌ توجه داشته باشند، انتخابات پیش‌رو از اهمیت خاصی برخوردار است و میزان مشارکت در آن حامل پیام برای ما و کشورهای خارجی خواهد بود و اگر میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، می‌تواند در تصمیم‌های قدرت‌های جهانی درخصوص ایران تاثیر‌گذار باشد. صرفنظر از اینکه چه افرادی پیروز‌ میدان باشند، اصل اساسی برای ما حضور در پای صندوق‌های رای است. علی مطهری گفت: صدای ملت یک فهرست مستقل است و وابستگی به گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد، البته در این لیست هم از جریان اصولگرایی حضور دارند هم اصلاح‌طلب و هم مستقل، برای بستن این لیست با هیچ فرد و جریانی مشورت نکردیم و درخواست حمایت هم نداشتیم. وی افزود:‌ درباره حمایت‌ها از لیست باید بگویم که ما با هیچکس مذاکره نکردیم اما احزابی مثل اعتدال و‌ توسعه، ندای ایرانیان، اعتمادملی و کارگزاران بیانیه دادند و از لیست صدای ملت حمایت کردند، برخی دیگر هم که منع قانونی داشتند، به‌صورت شفاهی اعلام حمایت کردند. نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: درباره اینکه در مجلس آینده برای هیات رئیسه چه برنامه‌ای داریم، کمی زود است، ابتدا باید ببینیم ترکیب به چه صورت خواهد بود. درباره میزان مشارکت باید بگویم که شواهد و قرائن نشان می‌دهد مشارکت خیلی بالا نخواهد بود، هرچند که از انتخابات دوره قبل مجلس بالاتر خواهد بود، اما اینکه گفته می‌شود میزان مشارکت ۷۰ درصد است را بعید می‌دانم. نامزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: حوادث سال گذشته حوادث تلخی بود که پیش آمد و طبیعتا گله‌مندی و ناراحتی‌هایی وجود دارد. اما راه‌حل واقعا رای ندادن نیست، راه‌حل این است به افراد معتدل و عقل‌گرا و افرادی که به دور از شعارزدگی هستند رای دهیم و روزنه‌ای پیدا شود تا بتوانیم در مجلس یک اقلیت قدرتمند و کارشناسی داشته باشیم تا به مرور زمینه تغییر و اصلاحات را ایجاد کنیم. مطهری تصریح کرد: اگر جمعیت ۷۰ نفری معتدل در مجلس داشته باشیم، می‌تواند زمینه‌ساز دولت کارآمد بعدی باشد. طبیعتا کنارکشیدن از انتخابات یعنی میدان را به تندروها بدهیم که این برای کشور مناسب نیست. فکر‌ می‌کنم میزان مشارکت در حدود ۵۰ درصد خواهد بود. به‌جای رای ندادن، رای اعتراضی خود را به لیست صدای ملت بدهید تا نشان دهید که نسبت به شرایط اعتراض دارید. این فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: در فهرست صدای ملت دقت داشته باشید از شاخصه‌های تخصصی استفاده شده است و از تمام اقشار در این لیست نماینده داریم و این افراد، افراد مجرب و متخصصی هستند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار