نقدی بر لیست علیمطهری
آقای علی مطهری لیست کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تهران را ارائه دادند و قصد دارند به صورت فعالانه در انتخابات حضور داشته و از این طریق فضای انتخاباتی را دو قطبی که لازمه رقابت های انتخاباتی است و همچنین کار رای دهندگان تسهیل و هم تنور انتخابات گرم و مشارکت را افزایش دهد که امر پسندیده است.
البته این اثرگذاری به چند عامل بستگی دارد افرادی عموما به فهرستها در انتخابات رای میدهند که از سطح بالاتر سیاسی برخوردارند. عموما فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به لیستهای انتخاباتی توجه بیشتری دارند. این افراد درحال حاضر تصمیم خود را گرفتهاند و چون نامزد مورد وثوق خود را در فهرستها مشاهده نمیکنند؛ عموما هنوز به تصمیم به مشارکت در انتخابات نگرفته اند. از عوامل مهم دخیل در میزان استقبال مردم ترکیب اعضای فهرست است.مانند از اقشار مختلف شامل کارگران.این قشر دو تشکل صنفی و سیاسی داشته و در انتخابات همه ادوار مجلس شورای اسلامی از مدافعان حقوق کارگران بوده اند.فرهنگیان که از وضعیت کارگران برخوردارند و در همه مجالس سهم قابل توجه را داشته اند.کشاورزان،تجار،بازاریان و کسبه.سرمایه گذاران و پیمانکاران،اساتید و دانشجویان،تشکل های سیاسی با رعایت نقش شان در عرصه فعالیت های سیاسی و خاصه زنان و دختران کشور که ۵۰٪ جمعیت را تشکیل و اگر نیمی از لیست به خانم ها اختصاص ندارد،حداقل ده الی یازده نفر سهم بانوان باشد. باید بررسی شود که آیا چهره های مختلف در جامعه در لیست صدای عدالت هستند یا خیر. عموما افرادی که در لیست ایشان حضور دارند اشخاصی با مدرک دکترا و مدرس دانشگاه ها هستند. نامزدهایی باید در لیست قرار گیرند که در جامعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته شده و معروف باشند. لذا ملاحظه می شود ترکیب لیست برکشاندن مردم پای صندوق رای بسیار موثر است. لذا آقای مطهری برای ادامه تهیه لیست در استان ها با تشکل های همسو و چهره های شاخص سیاسی استان مشورت تا کیفیت فهرست از جنبه های مختلف بالا و قابل توجه باشد. از قرار اطلاع و به عنوان اولین لیست استانی حوزه انتخابیه مشهد این روند را طی نکرده و کیفیت لازم از نظر شهرت و معروف بودن برای جلب توجه مردم و به ویژه رای دهندگان را ندارد. اگر آقای مطهری با همین رویه در مراکز سایر استان ها لیست ارائه دهند؛ به نظر نگارنده بر مشارکت مردم اثر منفی خواهد داشت. باید توجه نمود که جو حاکم بر عرصه سیاسی و انتخاباتی آنقدر اثرگذار است که امروز در چهارمین روز تبلیغات انتخابات حضور تبلیغاتی از نظر پوستر و تراکت و... ستادهای انتخاباتی ضعیف است! درست است که شبکههای مجازی می توانند در انتخابات فعال باشند اما مگر چند درصد جامعه از اینترنت و شبکههای مجازی استفاده میکنند؛تا از این طریق متقاعد شده و در انتخابات شرکت نمایند. عموما توده های مردم که پای ثابت شرکت در انتخابات هستتد از چنین ابزارهایی استفاده نمی برند. سردی فضای انتخاباتی بر حضور همین قشر نیز اثر گذار است.
*علیمحمد نمازی
فعال سیاسی اصلاحطلب
ارسال نظر