| کد مطلب: ۱۰۹۹۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل بیگ محمدی، رئیس ائتلاف ایثارگران در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

برای افزایش مشارکت به خاتمی و روحانی نیاز داریم

آرمان ملی- احسان انصاری: ائتلاف ایثارگران یکی از ائتلاف‌های میانه‌رو فضای انتخابات کشور است که از چهره‌های جوان وکارآمد برای حضور در مجلس دوازدهم استفاده می‌کند. ائتلافی که افرادی مانند علی مطهری را در لیست انتخاباتی خود قرار داده و منتقد وضعیت موجود و پدرخواندگی اصولگرایان در انتخابات است و معتقد است باید از همه ظرفیت‌های کشور از جمله ظرفیت جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان برای تشکیل یک مجلس قوی استفاده کرد.

برای افزایش مشارکت به خاتمی و روحانی نیاز داریم

«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی رویکرد این ائتلاف و فضای انتخابات مجلس دوازدهم با دکتر اسماعیل بیگ‌محمدی، رئیس ائتلاف ایثارگران گفت وگو کرده است. وی معتقد است:«در شرایط کنونی باید مسائل جناحی را کنار بگذاریم. از سوی دیگر به مسائل اجتماعی که آسیب زننده است توجه کنیم و اجازه ندهیم این روند ادامه پیدا کند. به عنوان مثال خانمی که کم حجاب است دارای احترام است و باید با احترام با دیدگاه و عقاید چنین افرادی برخورد کرد.اگر قرار است میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند باید از همه طیف‌ها و سلایق سیاسی استفاده کنیم.در مجلس یازدهم قوانینی مورد بررسی قرار گرفت که ضرورت کشور نبود. واقعیت این است که قوانین مهم تر از قانون حجاب و عفاف داشتیم که نمایندگان مجلس یازدهم وقت و انرژی خود را صرف چنین قوانینی کردند.موضوع اشتغال و وضعیت معیشتی مردم  مانند قانون حجاب و عفاف مهم بود. این در حالی است که مجلس هزینه های زیادی برای قانون حجاب وعفاف پرداخت کرد و در نهایت نیز به نتیجه مطلوب نرسید.» در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

*ائتلاف ایثارگران با چه هدفی وارد انتخابات مجلس دوازدهم شده است؟

در شرایط کنونی کشور در وضعیتی قرار دارد که ما با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم. این وضعیت درباره مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد. در چهار سال گذشته مجلس شورای اسلامی نه تنها نتوانست به مطالبات مردم پاسخ مناسبی بدهد  و بلکه آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس نتوانست مجلس را به خوبی مدیریت کند.نتیجه این وضعیت نیز نارضایتی مردم بود.به همین دلیل ائتلاف ایثارگران با رویکرد جریان سومی وارد عرصه انتخابات شده است. همه افرادی که در لیست ائتلاف ایثارگران قرار دارند وابسته به جریان های سیاسی خاصی نیستند و بلکه به دنبال مطالبه‌گری و احقاق حقوق مردم هستند.ما حتی آقای علی مطهری را نیز در لیست انتخاباتی خود قرار داده ایم.من اعتقادی به جناح بندی های سیاسی ندارم و بلکه معتقدم عملکرد جناح های سیاسی در سال های اخیر به شکلی بوده که باعث ناامیدی مردم شده است.به همین دلیل در شرایط کنونی رضایت مردم و تلاش برای افزایش رضایت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.ما باید نگاه فراگیری به مسائل کشور داشته باشیم. در شرایط کنونی باید مسائل جناحی را کنار بگذاریم. از سوی دیگر به مسائل اجتماعی که آسیب زننده است توجه کنیم و اجازه ندهیم این روند ادامه پیدا کند. به عنوان مثال خانمی که کم حجاب است دارای احترام است و باید با احترام با چنین افرادی برخورد کرد. اگر قرار است میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند باید از همه طیف ها و سلایق سیاسی استفاده کنیم.در مجلس یازدهم قوانینی مورد بررسی قرار گرفت که ضرورت کشور نبود. واقعیت این است که قوانین مهم تر از قانون حجاب و عفاف داشتیم که نمایندگان مجلس یازدهم وقت و انرژی خود را صرف چنین قوانینی کردند.موضوع اشتغال و وضعیت معیشتی مردم مانند قانون حجاب و عفاف مهم بود. این در حالی است که مجلس هزینه های زیادی برای قانون حجاب وعفاف پرداخت کرد و در نهایت نیز به نتیجه مطلوب نرسید.همانطور که مسأله حجاب مهم است وضعیت اقتصادی و اشتغال مردم است.این در حالی است که این مسائل در مجلس یازدهم مورد بررسی قرار نگرفت. به همین دلیل نیز معتقدم زمان آن فرارسیده که قالیباف از صحنه انتخابات انصراف دهد و حتی به عنوان یک نماینده ساده نیز در انتخابات حضور پیدا نکند.

*فضای انتخاباتی تحت تأثیر طیف‌های تندرو قرار گرفته است. در فضای انتخاباتی چه رویکردی نسبت به این جریان خواهید داشت؟

امروز مردم متوجه ماهیت گروه‌های تندرو شده‌اند. این گروه‌ها به دنبال یکدستی در فضای سیاسی کشور بودند  تا به اهداف خود برسند. با این وجود نه تنها یکدستی قدرت به آنها کمک نکرد بلکه در شرایط کنونی ضعیف‌تر از گذشته نیز شده‌اند و جایگاه خود را بین مردم از دست داده‌اند.عملکرد آنها نیز به مراتب از دوره های قبلی مجلس ضعیف تر بوده است. در فضای انتخاباتی نیز امروز بین طیفه های مختلف اصولگرایی اختلاف وجود دارد و بر سر ارائه لیست های انتخاباتی با هم  به اختلاف  خورده‌اند.تاکنون نیز این گونه ارائه لیست نتیجه نداده است.این افراد دور هم جمع می شوند و لیست هایی را ارائه می کنند که متناسب با شرایط کنونی کشور و حل مشکلات نیست و تنها در راستای منافع آنهاست.سوال مهم در این زمینه این است که پایگاه رأی جریان تندرو مشخص نیست و نمی توان عنوان کرد این جریان دارای چه پایگاه رأیی است. من بر این باور هستند که در این دوره این افراد باید کنار بروند و در صحنه سیاسی نیز حاضر نباشند.دلیل این موضوع نیز این است که هر چه جلوتر می رویم چهره واقعی طیف تندرو بیشتر برای مردم شناخته می شود و به همین دلیل در آینده جایگاهی دربین مردم نخواهند داشت.

موضوع اشتغال و وضعیت معیشتی مردم  مانند قانون حجاب و عفاف مهم بود. این در حالی است که مجلس هزینه های زیادی برای قانون حجاب وعفاف پرداخت کرد و در نهایت نیز به نتیجه مطلوب نرسید.همانطور که مسأله حجاب مهم است وضعیت اقتصادی و اشتغال مردم است.این در حالی است که این مسائل در مجلس یازدهم مورد بررسی قرار نگرفت. به همین دلیل نیز معتقدم زمان آن فرارسیده که قالیباف از صحنه انتخابات انصراف دهد و حتی به عنوان یک نماینده ساده نیز در انتخابات حضور پیدا نکند

*مهم‌ترین دلیل  اختلاف اصولگرایان بر سر لیست‌های انتخاباتی چیست؟آیا این جریان در نهایت می‌تواند به اجماع انتخاباتی دست پیدا کند؟

خیر؛این جریان در نهایت به اجماع نخواهد رسید.قدرت‌طلبی این افراد اجازه نمی‌دهد که در نهایت به یک لیست واحد انتخاباتی دست پیدا کنند.به همین دلیل لیست های متفاوت انتخاباتی از سوی اصولگرایان ارائه خواهد شد که همین رویکرد باعث خواهد شد آرای یکدیگر را بشکنند. اتفاقی که در نهایت باعث  چند تکه شدن پایگاه اجتماعی اصولگرایان خواهد شد.نکته مهم این است که لیست های متفرقه‌ای که از سوی اصولگرایان ارائه می شود مقبولیتی نیز  بین مردم ندارد و به همین دلیل در نهایت به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

*به چه میزان این احتمال وجود دارد که ائتلاف ایثارگران با جریان اعتدالی و اصلاح طلبان حاضر در صحنه انتخابات ائتلاف کند؟

در این زمینه هم ما تماس هایی را با دوستان گرفتیم و هم دوستان با ما تماس گرفتند.ما به دنبال حل مشکلات کشور هستیم و به دنبال افرادی هستیم که از توانایی و کارآمدی لازم در این زمینه برخوردار باشند. به همین دلیل ملاک انتخاب افراد در ائتلاف ایثارگران اصلاح طلب و یا اصولگرا بودن افراد نیست و بلکه آنچه دارای اهمیت است توانایی و کارآمدی افراد است.اینکه ما افراد را منتسب به یک جریان می کنیم  درباره آنها قضاوت می کنیم کار قشنگی نیست. از بین اصلاح طلبان افراد توانا و کارآمد زیادی وجود  دارند. این وضعیت درباره اصولگرایان نیز وجود دارد. به همین دلیل نمی توان عنوان کرد چون فلان فرد اصلاح طلب است پس باید از صحنه خارج شود و در لیست انتخاباتی حضور نداشته باشد.به همین دلیل نیز احتمال وجود دارد که با افراد مطرح اصلاح طلب حاضر در انتخابات به ائتلاف و نتیجه دست پیدا کنیم.در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفته است. بنده حتی اگر لازم باشد برای اعتلا و سربلندی نظام به دیدار آقای خاتمی و روحانی خواهم رفت تا از ظرفیت های این بزرگان برای افزایش مشارکت مردم استفاده کنیم. به هر حال آقای خاتمی و روحانی از جمله افرادی هستند که می توانند به افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات کمک کنند. اتفاقی که در نهایت به سود نظام تمام خواهد شد. به همین دلیل ما تلاش می کنیم از همه ظرفیت های موجود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات استفاده کنیم.

*نامه‌ای که نمایندگان مجلس به آقای رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نوشتند تا حدود زیادی رابطه مجلس یازدهم و دولت را تحت الشعاع قرار داد.به نظر شما رابطه دولت ومجلس در  مجلس دوازدهم دچار تغییر خواهد شد؟

 هنگامی که آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید همه به این نتیجه رسیدند که مجلس و دولت یکدست شده است.نکته مهم این بود که از روز ابتدایی تشکیل دولت ، اختلاف نظر مجلس و دولت آغاز شد و تا پایان نیز ادامه داشت.این یکدستی در ظاهر وجود داشت اما در واقعیت چنین وضعیتی وجود نداشت و شاهد اصطکاک زیادی بین دولت و مجلس بودیم.من معتقدم اگر مجلس می خواست به صورت اصولی با دولت مواجه داشته باشید بسیاری از وزرای دولت کنار می رفتند و کارشان به استیضاح کشیده می شد.این در حالی است که برخی از نمایندگان با لابی گری هایی که صورت می دادند اجازه ندادند کار وزرا به استیضاح کشیده شود.مرور زمان به خوبی نشان دادکه کسانی که مدعی یکدستی در قدرت بودند در عمل نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند و بلکه  با اختلافات زیادی مواجه شدند. اختلافاتی که عملکرد دولت و مجلس را تحت الشعاع قرار داد و اجازه نداد دغدغه‌ها و مشکلات مهم مردم حل شود و میزان رضایت عمومی در جامعه افزایش پیدا کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار