| کد مطلب: ۱۰۹۴۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از تغییر نگاه آمریکا به نقش ایران در محور مقاومت گزارش می‌دهد؛

کاهش احتمال درگیری ایران و آمریکا

آرمان ملی – احسان اسقایی: خبرهای مربوط به تحولات منطقه متفاوت است تا روز قبل خبرها عموما پیرامون نوع پاسخ آمریکا در ارتباط با حمله گروه‌های مقاومت عراق به یک پایگاه آمریکایی در اردن بود و رسانه‌ها بر اساس نقشه‌های هوایی از آمد و شد هواپیماهای آمریکایی برفراز منطقه خصوصا در عراق و سوریه و از سوی دیگر تحرکات نظامی ایالات متحده روی آب‌های منطقه گزارش‌های لحظه به لحظه منتشر می‌کردند.

کاهش احتمال درگیری ایران و آمریکا

بعد از بیانیه رسمی مقاومت اسلامی عراق مبنی بر اینکه دیگر به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله نخواهد کرد و تب و تاب این دسته از اخبار در رسانه‌ها کم شد. عموما خبرهای مربوط به غزه، اسرائیل ، تشکیل کشور مستقل فلسطین و همچنین خبرهایی مبنی بر خروج یگان‌های رزمی اسرائیل از برخی از نقاط غزه  و بازگشت آواردگان فلسطینی به این مناطق در راس اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

*تلاش برای القای یک مفهوم

 هرچند از آمریکا خبرهایی می‌رسد که انتقام واشنگتن  در کشته شدن سربازانش در اردن قطعی است اما شخص رئیس جمهور آمریکا در جمع رسانه‌ها حاضر شد و کوشید اینگونه القای کند که اولا قرار نیست که تحرکات  نظامی ایالات متحده آمریکا  به افزایش سطح تنش در منطقه منجر شود. دوما نقش تهران را هم در انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه  کم‌رنگ نشان داد. با این وجود رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد که با آرامش به رسانه‌ها بگوید که هر چند به دنبال درگیری و تنش در منطقه نیستیم اما از  پاسخ دادن به عملیات اخیر علیه نظامیان آمریکا در اردن کوتاه نخواهیم آمد.

*حمله به خاک ایران کنار گذاشته شد

همچنین در طول چند روز گذشته تلاش‌های تهران برای مبرا کردن خود از اقدامات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه ادامه داشت  و بر اساس  آنچه در رسانه ها منعکش شد آمریکایی ها از برخورد با منافع تهران در درون مرزهای ایران کوتاه آمده‌اند. البته این نقطه تنها نامه‌نگاری‌ها و اعلام‌های تهران نبود که توانست آمریکایی ها را از تحرک نسبت به ایران دورکند بلکه هشداری مقامات سیاسی و امنیتی تهران  در ارتباط با مقابله به مثل با هرتحرک         ضد امنیتی هم بود که موجب شد آمریکایی‌ها عملا دستور حمله  به منافع ایران را از روی میز کنار بگذارند. رسانه‌ها در این ارتباط به نقل از سی‌بی‌اس‌نیوز نوشتند: آمریکا گزینه‌ حمله به خاک ایران را کنار گذاشت. مقامات ایالات متحده در گفت وگو با CBS News تایید کرده‌اند که طرح‌هایی برای یک سری حملات در طی چند روز علیه اهداف -از جمله پرسنل و تاسیسات ایرانی- در داخل عراق و سوریه تایید شده است. این حملات در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی که ایالات متحده را از جمله پایگاهش در اردن را هدف قرار داده‌اند، انجام می‌شود.مقامات به «سی‌بی‌اس نیوز» گفتند که آب و هوا عامل اصلی در زمان حملات خواهد بود.

*باورآمریکا به عدم فرماندهی تهران

از سوی دیگر از ابتدای توفان الاقصی برخی در آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تلاش کردند تحرکات نیروهای مقاومت در منطقه را به ایران نسبت دهند. هر از گاهی اخبار مختلفی در این ارتباط شنیده می‌شود. به طوری که برخی معتقد بودند آمریکا در نهایت با فعالیت این گروه‌ها علیه نظامیان خود در منطقه و اسرائیل به سمتی حرکت خواهد کرد که  به بهانه حمایت ایران از گروه‌های مقاومت از خلیج فارس تا باب المندب تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند و به عبارت بهتر در پسا طوفان الاقصی به سمت مدیریت ضربه به گروه‌های مقاومت از یک سو و تنگ تر کردن حلقه محاصره تهران  حرکت خواهد کند  با این وجود سیدحسن نصرالله در  لبنان اعلام کرد که تهران حامی گروه‌های مقاومت است اما از تهران هیچ پیامی به گروه‌های مقاومت از سوریه گرفته تا لبنان از عراق تا یمن  نمی‌رسد و مقاومت اسلامی در کل منطقه توسط فرماندهان منطقه‌ای عملیات‌های خود را انجام می‌دهند. موردی که هم ایران در سازمان ملل متحد آن را اعلام کرد  و هم اینکه در تهران وزیر خارجه و برخی سیاسیون و نظامیان بارها آن را گوشزد کردند. ابتدا آمریکایی‌ها در فهم این مساله کوتاهی می‌کردند اما با اوج گیری احتمال حمله انتقام جویانه آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در منطقه  و برخی گمانه‌زنی‌ها علیه نقش ایران بر سرگروه‌های مقاومت بالاخره آمریکایی ها هم پالس‌هایی به رسانه‌ها ارسال کردند که نشان می‌دهد آنها نیز به این باور رسیده‌اند که تهران تنها حامی معنوی گروه‌های مقاومت است و از ایران هیچ پیامی به ایران گروه‌ها در حمله با مواضع آمریکایی ها در منطقه ارسال نمی‌شود. به گفته دو مقام آمریکایی، مسئولان اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده‌اند که تهران کنترل بر گروه‌های  مقاومت در خاورمیانه، از جمله کسانی که مسئول حمله و کشتن نیرو‌های ایالات متحده در هفته‌های اخیر هستند، ندارد. یک مقام ایالات متحده می‌گوید: «این شاید پیچیده‌ترین دوره‌ای است که من در این منطقه دیده‌ام.» به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است:  مقامات می‌گویند که این گروه ها اهداف و برنامه های مختلفی دارند که گاهی اوقات با هم همپوشانی دارند، اما به نظر می رسد تهران  دخالتی  در تصمیم گیری عملیاتی آنها ندارد. در حالی که ایران از گروه‌های  مقاومت حمایت می‌کند، مقامات اطلاعاتی باور ندارند که حملات این گروه‌ها را فرماندهی می‌کند.  عدم کنترل ایران بر حوثی‌ها و  گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، گفت وگوها در واشنگتن در مورد چگونگی واکنش به حملات مکرر به ایالات متحده را دشوار کرده است.ارزیابی ایالات متحده آمریکا این نیست که تهران تمام حملات در منطقه را هدایت می‌کند، اما می‌داند که به بحران دامن می زند و دولت ایران را حداقل تا حدی مسئول می‌داند.

*تحولات غزه

  باکاهش تحرکات علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین کاهش احتمال پاسخ خارج از کنترل آمریکا به کشته شدن 3 سرباز آمریکایی در اردن دوباره خبرها پیرامونی گفت‌و‌گو بر سر مساله غره افزایش پیدا کرده است. از یک سو یگان‌های رزمی و  زرهی اسرائیل بخش‌هایی از غره را ترک  کرده‌اند و از سوی دیگر قطر از پذیرش طرحی توسط اسرائیل برای یک آتش‌بس خبر می دهد و از سوی دیگر حماس هم البته اعلام کرده که  باید نوع نگاه اسرائیل به این طرح مورد بررسی  قرار گیرد. اما آنچه بیش از پیش رسانه‌های شده تلاش آمریکا و انگلستان برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از یک سو و بر اساس آنچه در رسانه‌ها منعکس شده است تحریم بایدن علیه برخی شهرکنشینان اسرائیل است که آشکارا نشان می‌دهد آمریکا در صدد است برای عدم تکرار این واقعه در منطقه طرحی بریزد هر چند اسرائیل به صورت رسمی با آن مخالف است به نظر می‌رسد این طرح جدی است و بعد از پایان جنگ در غزه آمریکا آن را دنبال خواهد کرد و بخشی از آن هم رسانه‌ای شده به طوری که برخی رسانه‌ها از هماهنگی با عربستان برای برقراری رابطه با اسرائیل به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین گزارش می‌دهند. حال  باید دید درپیچیدگی  تحولات در منطقه آیا آمریکا می تواند این طرح را اجرایی کند؟ به نظر پاسخ نمی‌تواند به صورت صد درصد مثبت باشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار