| کد مطلب: ۱۰۹۴۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

روایت آرمان ملی از تحرکات نظامی آمریکا در منطقه؛

شبی‌که صبح شد اما جنگ نشد

آرمان ملی- احسان اسقایی: دوشنبه شب رسانه‌های مجازی مرکز تحولات و اخبار لحظه به لحظه نظامی درغرب آسیا بود. با این وجودکمتر رسانه‌‌‌ای در داخل و حتی خارج از کشور خبر رسمی از تحرکات نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی منتشر می‌کرد.

شبی‌که صبح شد اما جنگ نشد

رسانه‌ها براساس نقشه‌های هوایی از پرواز جنگنده‌های آمریکا  و هواپیماهای  سوخت‌رسان در آسمان عراق، ترکیه، سوریه، یمن و دریای سرخ خبر می‌دادند. بسیاری خواب به چشم نداشتند و براساس تهدیداتی که آمریکا انجام داده بود پیش‌بینی‌ها لحظه به لحظه منتشر می‌شد. ایالات متحده در بالاترین سطح سیاسی خبر از عملیات علیه گروه‌های مقاومت منتشر کرده بود و از این رو هرگونه تحرکی نظامی در منطقه به دقت مورد رصد رسانه‌ها قرار می‌گرفت.

*احتمال حمله به ایران و واکنش تهران

 با افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خصوصا پرواز بمب افکن‌های  تحلیل‌ها به سمت نوع انتقام آمریکا کشیده شد. عموما وجه تحلیل‌ها بر دو قسم متمرکز بود یک  بخش معتقد بود آمریکا گروه‌های مختلف مقاومت در عراق و سوریه را خواهد زد و در نهایت  بر آتش عقبه حمله علیه یمن خواهد افزود و  بخش دوم تحلیل‌ها احتمالات حمله به  ایران توسط آمریکا بود. برخی اعتقاد داشتند با توجه به هشدارها آمریکا منافع ایران در منطقه را خواهد زد و برخی دیگر البته معتقد بودند احتمال یک حمله کوتاه به برخی نقاط در ایران وجود دارد. با اوج گرفتن تحلیل‌ها و حتی خبرها در مورد نوع برخورد آمریکا در ارتباط با ایران و با در نظر گرفتن این مهم که مقامات آمریکایی از یک طرف اعلام کرده بودند خواهان گسترش جنگ و حتی جنگ با ایران نیستند و از طرف دیگر برخی  احتمال می‌دادند برخوردهایی با تهران هم صورت گیرد. مقامات ایرانی بلافاصله در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک  تهدیدات غیر رسمی  آمریکا را پاسخ دادند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که هر حمله‌ای به خاک ایران، منافع و یا اتباع ایرانی در خارج از مرزها، با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.سعید ایروانی، نمایندگی ایران در سازمان ملل  در پاسخ به پرسش برخی رسانه‌ها درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در دو روز گذشته از طریق واسطه‌ها پیام‌های متعددی به ایران ارسال کرده و تهران نیز هشدار داده است، گفت: چنین پیام‌هایی رد و بدل نشده است. با این وجود، این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد. همچنین  امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.ایروانی در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد: «همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.»

*کتائب حزب الله عملیات علیه آمریکا را متوقف کرد

با این وجود تحرکات نظامی در منطقه ادامه داشت و بعد از هشدار تهران به آمریکا خبرهایی در ارتباط با احتمال حمله  آمریکا به داخل خاک  عراق و هدف قرار دادن مواضع کتائب حزب‌الله منتشر شد و انتشار این خبر نشان می‌داد احتمال درگیری آمریکا با ایران کاهش یافته است و احتمالا آمریکا صراحتا  به کتائب حزب‌الله در عراق حمله خواهد کرد که بار دیگر خبری در ارتباط با تصمیم حزب الله عراق   مبن بر عدم  حمله به پایگاه‌های آمریکایی منتشر شد. کتائب حزب‌الله عراق با بیان اینکه عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کنیم، گفت: هدفمان از تعلیق عملیات علیه نیروهای آمریکایی این است که دولت عراق [به دلیل حملات ما] مورد سرزنش قرار نگیرد. این گروه افزود: به مجاهدان کتائب حزب‌الله توصیه می‌کنیم اگر اقدام خصمانه‌ای از جانب آمریکا علیه آنها رخ داد، موقتا به دفاع از خود بپردازند.کتائب حزب الله عراق  گفت: به شیوه‌های دیگری به دفاع از مردم غزه ادامه می‌دهیم.

*تغییر لحن آمریکا بعد از بیانیه کتائب حزب‌ا....

بعد از اینکه کتائب حزب‌الله از تصمیم خود مبنی بر  عدم حمله به پایگاه‌های آمریکایی ها خبر داد. پنتاگون در آن ساعات حساس ضمن تاکید بر انتقام در ارتباط با خون سربازان خود در اردن  اعلام کرد: پنتاگون در واکنش به اظهارات  کتائب حزب‌الله عراق مبنی بر تعلیق عملیات علیه نیروهای آمریکایی اعلام کرد: گزارش‌هایی درباره اینکه کتائب حزب‌الله اعلام کرده حملات خود را متوقف می‌کند دیده‌ایم، اما عملکرد واضح‌تر و رساتر از حرف است.وزارت دفاع آمریکا افزود: مطمئن هستیم کسانی که به نیروهای ما در اردن حمله کردند از شبه نظامیان   طرفدار و مورد حمایت ایران هستند. این وزارتخانه بیان کرد: در زمان و مکانی که خودمان تعیین می‌کنیم به حمله علیه پایگاه‌مان در اردن پاسخ خواهیم داد.

*آمریکا هنوز به انتقام می‌اندیشد

با بیانیه کتائب حزب ا.. و البته کاهش تحرکات نظامی این احتمال داده شد که شاید آمریکایی‌ها از شدت حملات خود از پاسخی که در نظر داشتند تا حدودی کوتاه آمده باشند و به نهایتا به بمباران برخی مواضع  مقاومت در منطقه  بستنده کنند اما فشارها از سوی برخی جنگ‌طلبان در آمریکا و مقامات امنیتی آمریکا برای افزایش تنش در منطقه خبر می‌دهند. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در مقاله‌ای در نشریه فارن‌افرز، به چالش‌های امنیتی پیش‌روی آمریکا در جهان پرداخته و از جمله کلید امنیت اسرائیل و منطقه خاورمیانه را نحوه مواجهه با ایران دانسته است. رئیس سی‌ای‌ای در این مقاله مدعی شد: «ایران با این بحران [جنگ غزه] جسورتر شده و به نظر می‌رسد در همان حال که برنامه اتمی خود را گسترش می‌دهد و به تهاجم روسیه کمک می‌کند، برای جنگ تا آخرین گروه نیابتی هم آماده است».

*پاسخ قطع فرمانده کل سپاه

با افزایش رجزخوانی‌های آمریکا اما فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخی قاطع به آمریکایی‌ها داد. سردار سلامی گفت:گاه دشمنان تهدید می‌کنند و این روز‌ها هم از میان کلمات مقامات آمریکایی برخی تهدیدات را می‌شنویم، ما به آن‌ها می‌گوییم شما ما را آزموده‌اید و همدیگر را می‌شناسیم، هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم. به دنبال جنگ نیستیم، ولی از جنگ نمی‌هراسیم و این حقیقتی است که در جامعه ما جریان دارد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار