آیا باید از خیر هرگونه تغییر در تهران خشک و آلوده گذشت؟
افسانه تراموا این بار با چرخهای لاستیکی!
آرمان ملی: روز گذشته، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نسبت به کیفیت پایین خودروها اگر نگوییم شکوه و شکایت کرد که نالان شد و این خودروهای کیفیت پایین را دلیل چند برابر شدن مصرف بنزین و متعاقبا افزایش آلودگی هوا دانست و بعد هم گفته از پاک و سالم بودن هوا تعجب کرده و اشارهای به قدیمها کرده (شاید زمانی که خودش مسئولیتی چه در حوزه شهری و چه حوزههای دیگر به عهده نداشته) که آن وقتها از هوای آلوده تعجب میکردهاند.
اما مسئول این آلودگیها و رنجها و مصائب زیست محیطی کیست؟ چه کسانی باید بودجههایی برای رفع آلودگیها در شهر اختصاص دهند؟ کدام سازمانها و نهادها و مسئولان باید بالای سر سایر نهادها و دستگاهها بایستند تا قوانینی را که خود مسئولان و مدیران شهری در خصوص هوای پاک، تصویب کردهاند، اجرا کنند؟
متولی رسیدگی به 20 الی 22 درصد آلودگی هوا که مربوط به موتورسیکلتهای فرسوده است و چمران به آن اشاره میکند، چه کسی یا کسانی هستند؟ موتورسیکلتهای فرسودهای که راکبانشان برای یک لقمه نان جان خود را در خیابانها و بزرگراههای تهران در دست میگیرند و همین وسیله فرسوده وسیله امرار معاششان است.
شاید همین که دهها دستگاه به عنوان متولی رفع آلودگی هوا معرفی شدهاند، سبب میشود که هر دستگاه، نهاد یا وزارتخانه و سازمان مسئولیت را به گردن دیگری بیندازد یا برای خود نقش کمتری نسبت به دیگری قائل شده و همینطور کار روی زمین بماند.
اما اینکه یک مقام بالا در جایگاه مدیریت شهری اینگونه نسبت به وضعیت آلودگی هوای شهر صحبت کند و نظر دهد به ما گوشزد میشود که باید از خیر هرگونه تغییر در وضعیت آب و هوای تهران آلوده و خشک گذشت.
در این گزارش علاوه بر اشاره به صحبتهای چمران در خصوص آماری که تاثیر باورنکردنی و البته بیشتر مورد غفلت مسئولان به ویژه حوزه صنعت در خصوص فرسودگی اتومبیلها و موتورسیکلتها و تاثیر تامل برانگیزشان در خصوص افزایش آلودگی هوا، به تراموای افسانهای در تهران هم اشارهای خواهیم کرد که گویا قرار است با چرخ لاستیکی بهجای ریلگذاری بچرخد!
شهری پر از اتومبیل و موتورسیکلت فرسوده
رئیس شورای شهر تهران که در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه خودروی تهران حاضر شده بود، نسبت به کیفیت خودروها انتقاد کرد و گفت که این مسئله باعث افزایش مصرف بنزین شده!
مهدی چمران در ارتباط با خودرو چالشها و مشکلات زیادی که دارند، اینطور ادامه داد که «هم در ساخت خودرو و هم فروش آن به مردم، هم بهکارگیری و هم خصوصیاتی که باید خودروی داخلی متناسب با خودروهای به روز دنیا داشته باشد؛ در همه این موارد دارای معضلاتی هستیم.»
رئیس شورای شهر تهران حد متوسط مصرف بنزین را حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز دانست که با مصرف کشورهای بزرگ دنیا برابری میکند. به گفته او: میزان مصرف سوخت ما با تعداد اتومبیل و جمعیت کمتر نسبت به کشورهایی که چندین برابر ما جمعیت دارند، برابر است و این به موضوع خودرو برمیگردد.
از سوی دیگر به گفته چمران: اتومبیلهای ما مصرف سوخت مناسب را ندارند و نتیجه سوزاندن آن در خودروها، آلودگی هواست. در حالی که باید از دیدن هوای آلوده تعجب کنیم امروز از دیدن هوای پاک و صاف تعجب میکنیم. ما هنوز اتومبیلهایی داریم که در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ لیتر سوخت مصرف میکنند. در حالی که خودروهای دنیا به سمت مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میروند. اینجاست که خودروساز باید به میدان بیاید.
او افزود: موقعی میتوانیم بگوییم که صنعت خودروسازی ما پیشرفته است که از نظر مصرف سوخت در حد پایینی باشد.
چمران توضیح داد که بخشی از آلودگیها به دلیل فرسودگی خودروها و موتورسیکلتهاست؛ گفته میشود ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلتهای فرسوده است.
رئیس شورای شهر همچنین درباره اتوبوس و تولید داخل آن هم گفت: دو سال است که در شهر تهران تلاش میکنیم که اتوبوس تامین کنیم، اما کارخانههای تولید داخل اعلام کردند که در ماه حداکثر اتوبوسی که به ما تحویل میدهند ۵۰ دستگاه بیشتر نیست و در بحث خودروهای سواری نیز همین کمبود را دارند تا جایی که کار به قرعه کشی برای خرید خودرو میرسد.
او اظهار امیدواری کرد که هم صنعتگران و هم وزارت صمت برای برپایی نمایشگاهها به یک نمایشگاه ارزنده در سطح بینالمللی که مایه آبروی آنهاست رو بیاورند و در فضایی که مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد میکند، اصراری به برگزاری نمایشگاه نداشته باشند.
حرکت با چرخهای لاستیکی
اما روز گذشته، پیش از آغاز دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران صحبتهای دیگری هم از سوی مهدی چمران مطرح شد که هم در خصوص تراموا بود هم نتایج سفر شهردار و هیات همراه او به چین بود.
تراموا قطارهای سبک شهری هستند که ایجادش در تهران هنوز به واقعیت نپیوسته و همه چیز در حد حرف مانده.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از منتفی شدن احداث تراموا با ریلگذاری در خیابانها به صورت LRT خبر داد و آنطورکه ایسنا در گزارشی اشاره کرد، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره کمبود اتوبوس در خطوط BRT شهر تهران گفت: این موضوع شرمندگی و مشکلی است که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم.
به گفته او: حدود ۱۰ سال بود که به تهران اتوبوسی داده نشده و شرکتهای سازنده بهرغم اینکه از دو سال گذشته کار خود را برای تولید اتوبوسها شروع کردهاند اما با توجه به اینکه خطوط تولید در گذشته جمع شده بود راهاندازی دوباره آنها زمانبر شده است.
چمران درباره ساخت تراموا در شهر تهران تصریح کرد: تراموا به صورت LRT که باید در خیابان ریلگذاری انجام میشد منتفی شده است و تراموا با چرخ لاستیکی و بدون ریل در نظر گرفته شده که خوب است؛ اما باید ببینیم قیمت آن چقدر تمام میشود و با اتوبوس برقی و اتوبوس سهکابین مقایسه کنیم. هنوز مطالعات انجام نشده و بیتردید اگر به صلاح باشد انتخاب خواهد شد.
ارسال نظر