| کد مطلب: ۱۰۹۲۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد

رائفی‌پور؛ یک نماینده ۱۴۰ سکه گرفته و تایید هم شده

تخریب مجلس در آستانه انتخابات

آرمان ملی- حمید شجاعی: همواره در آستانه انتخابات در مقاطع مختلف شاهد حواشی پیرامون کاندیداها، نمایندگان و برخی اقدامات و عملکردهایشان بوده‌ایم. البته اگر بخواهیم به واقعیت امر بپردازیم اینکه این مساله شاید در ایام مختلفی از سال اتفاق بیفتد؛

تخریب مجلس در آستانه انتخابات

اما در زمان انتخابات به وفور شاهد حواشی مختلفی پیرامون مجلس هستیم. چه اینکه چند ماه پیش بود که ماجرای خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی اعطایی موسم به « خودرو گیت» به نمایندگان بسیار جنجال‌برانگیز شد و احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز که طراح این مساله بود با مستندات خود بر این ماجرا پای فشرد و حتی لیست‌هایی هم در این خصوص بیرون آمد، اما در نهایت کار به‌جایی نرسید و همه چیز مسکوت ماند. با این حال برخی معتقدند ترکش‌های آن ماجرا در انتخابات دوره دوازدهم به علیرضابیگی اصابت کرده و ردصلاحیت وی از سمت هیأت‌های اجرایی و نظارت احتمالا به همان دلیل بوده است. البته همانطور که گفته شد از این دست ادعاها در خصوص دریافتی‌های خارج از اصول و قاعده نماینده‌ها از سکه و پول گرفته تا اموال دیگر بسیار مطرح شده نه فقط در این مجلس که در مجالس مختلف؛ اما آنچه مهم است اینکه چه میزان از این مسائلی که مطرح شده و می‌شود واقعیت داشته و تا چه حد دنبال شده و در نهایت کار به کجا رسیده است؟ اگر مساله راست بوده که چه برخوردی با نماینده خاطی صورت گرفته و اگر هم دروغ بوده با فرد مدعی چه برخوردی شده  است؟ لذا جدای از صدق یا کذب این ادعاها باید شفافیت به حدی باشد که چه شخص افشاکننده بتواند با ادله و مدارک ادعای خود را ثابت کند و چه عملکرد نمایندگان آنقدر در منظر و  دید مردم شفاف باشد که اساسا چنین مسائلی پیش نیاید.

*ماجرای یک ادعا

شامگاه شنبه بود که یک سخنران جریان اصولگرا در برنامه «جهان آرا» شبکه افق در خصوص انتخابات مجلس اظهار داشت: «یک کلام بگویم باید داغ شود، اما نشستن بر آن به صلاح نباشد.» علی‌اکبر رائفی‌پور گفت: «الان نشستن بر صندلی مجلس در ایران به صرفه است و بر سر این صندلی دعوا و جنگ جهانی است.» وی در پاسخ مجری که گفت مگر نمایندگی مجلس از سر خدمت نیست، بیان کرد: «ا‌ن‌شاءا... که اینطور باشد و حتما عده‌ای اینطورند؛ اما جسارتا من نمی‌توانم این موضوع را به تقوای فردی بسپارم چون من تقواسنج ندارم که مثل فازمتر بزنم ببینم که برق دارد یانه». وی افزود: ‌«ما در یکی از ادوار مجلس رئیس فراکسیون مقابله با فساد داشتیم که تماس تلفنی داشته با جایی‌که می‌خواسته تحقیق و تفحص کند گفته 2 میلیارد به حساب می‌زنید اگر نه به تحقیق و تفحص می‌آیم. این آدم می‌خواهد چکار کند؟ یعنی ابزار تحقیق و تفحص چماقی است که می‌تواند بگوید پول بده تا نیایم.» رائفی‌پور در ادعایی اظهارکرد: «همین الان در همین مجلس کنونی نماینده داریم که 140 سکه تمام گرفته و اسم نمی‌برم. این سکه‌ها را می‌خواهد بین مردم پخش کند؟ بین کدام مردم؟ می‌خواهد یک گرم یک گرم کند؟ با خودم گفتم اسم نماینده‌ای که 140 سکه گرفته را ببرم؛ اما نمی‌شود چون متاسفانه تایید شده است. عدم شفافیت همه را دزد می‌کند.» صحبت اینجا است رائفی‌پور که خود طالب شفافیت است اگر ادعایش صحت و واقعیت دارد چرا با شفافیت نام نماینده خاطی را نمی‌برد ولو اینکه تایید صلاحیت شده باشد. اگر هم که ادعای وی واهی باشد که دستگاه‌های مسئول قضائی باید به این اتهام وی به نمایندگان مجلس رسیدگی کنند.

*واکنش مجلس به ادعای رائفی‌پور

پس از ادعای علی‌اکبر رائفی‌پور در تلویزیون مبنی بر دریافت 140 سکه از سوی یک نماینده مجلس این مساله در مجلس نیز با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. چنانکه نماینده مردم مهریز و بافق در جلسه علنی طی تذکری شفاهی گفت: اخیرا فردی که خود را همه‌چیزدان می‌داند و درباره همه‌چیز نظر می‌دهد، در صداوسیما صحبتی را علیه نمایندگان به بهانه شفافیت کرده و گفته است یکی از نمایندگان برای آنکه درخواست یک تحقیق و تفحص را پس بگیرد، سکه دریافت کرده است. این فرد اگر خودش مدافع شفافیت است، اعلام کند که در جلسات و سخنرانی‌های خود چه مبالغی دریافت می‌کند. محمدرضا صباغیان افزود: ‌این فرد با این ادعای خود، شورای نگهبان را هم زیرسوال برده است. دادستانی باید به این موضوع ورود کند تا موضوع شفاف و روشن شود. اگر کسی تخلف کرده است، باید اعلام شود و اگر هم تخلفی صورت نگرفته است، باید با گوینده این اتهام برخورد شود. نماینده مردم مهریز و بافق اظهار کرد: نباید هر چند وقت یکبار مجلس شورای اسلامی‌ را اینگونه مورد هجمه قرار داد و باید از کیان مجلس دفاع کرد. با توجه به اینکه در برنامه زنده صداوسیما این اتهام به مجلس شورای اسلامی ‌زده شده است، جایز نیست که مجلس سکوت کند. در ادامه رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: قانون انتخابات درباره این موضوعات موارد لازم را پیش‌بینی کرده است و قوه قضائیه نیز در این زمینه مسئولیت دارد که به‌خوبی دنبال می‌کند. حتما کسانی‌که شائبه‌ای درست می‌کنند باید پاسخگو باشند. این موضوع در یک برنامه زنده گفته شده و به‌گونه‌ای مطرح شده که شورای نگهبان نیز مطلع بوده و آن نماینده را تأیید کرده است. محمدباقر قالیباف بیان کرد: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند. اگر واقعا حرفی که زده شده اتفاق افتاده باشد، باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد، اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است برخورد شود. وی ادامه داد: دادستان باید به این موضوع ورود کرده و آن را پیگیری کند تا هم مردم و هم مجلس شورای اسلامی‌ در جریان قرار گیرند.

* این حرف‌ها اصل نظام را زیرسوال می‌برد

یک نماینده مجلس در خصوص ادعای دریافت سکه از سوی برخی نمایندگان اظهار داشت: اگر این مساله واقعیت دارد چرا دستگاه‌های نظارتی که به‌حمدا... تعدادشان نیز زیاد است رسیدگی نمی‌کنند و چرا شورای نگهبان به این مساله رسیدگی نکرده و این نماینده را به مردم معرفی و ردصلاحیت  نمی‌کند، مگر تعارف دارد؟ علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگو با «آرمان ملی» گفت: اصل نظام برای همه ما از همه چیز مهم‌تر است.  نکته دیگر اینکه آیا هر کسی اجازه دارد که بدون اینکه تحقیق کرده و به نتیجه برسد سنگی را بیندازد و آبروی همه نماینده‌ها را ببرد؟ آقایی که چنین اظهارنظری کرده چه بهتر که نماینده را نیز معرفی می‌کرد که برای کدام استان و شهرستان است. نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: من فکر می‌کنم همه اینها اصل نظام را زیرسوال می‌برد و کاری که اینها می‌کنند بدتر از کاری است که اسرائیل می‌کند. در فاصله یکماه مانده تا انتخابات یک سنگی را می‌اندازند تا مردم به انتخابات و رای دادن بدبین شوند. بحث نمایندگان دوره یازدهم یا دوازدهم نیستند بلکه بحث اصل نظام است. وی ادامه داد: آن کس که چنین ادعایی کرده باید حکم جلبش صادر شود مگر اینکه نماینده خاطی را معرفی کند و اگر اثبات کرد به وی جایزه بدهند. ما طرح شفافیت را تصویب کردیم. این ضعف رسانه است که اجازه می‌دهد چنین چیزهایی به‌راحتی پخش شود. شخص موردنظر نیز باید به دستگاه‌های نظارنی گزارش می‌داد نه اینکه در تلویزیون آبروی نمایندگان را ببرد. وی تصریح کرد: رئیس مجلس هم باید از این فرد که چنین اظهارنظری کرده و مردم را از مجلسی که رهبر معظم انقلاب آن را مجلس انقلابی نامیده، ناامید کرده شکایت کند. باید مشخص شود که چه هدفی دارند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار