| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

دوگانه سفره و انتخابات

هر چه به اسفند نزدیک‌تر می‌شویم، تکاپوی اذهان و اراده‌ها برای حضور پرشور در انتخابات بیشتر می‌شود. در این راستا، برخی صاحب‌منصبان نه تنها از متنفدین(فرهنگی، علمی، سیاسی، و...) انتظار دارند تا مردم را برای حضور پرشور در انتخابات ترغیب کنند بلکه از شهروندان نیز می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند. شاید، اگر، بزرگوارانی که انتظار حضور پرشور شهروندان در انتخابات را دارند، تبیین کنند که چگونه و در چه بازه زمانی، حضور پرشور در انتخابات منجر به «تحول در سفره» شهروندان می‌‌شود، انگیزه بیشتری در شهروندان برای حضور پرشورتر ایجاد شود.

ظاهرا برخی رابطه علت و معلولی «محتوای سفره‌ها، نظر شهروندان نسبت به ساختار مدیریتی و سازوکار انتخابات» را به‌درستی درک نکرده‌اند. به بیانی یکی از کارکردهای انتخابات « رونق و ثبات محتوای سفره‌هاست». حتی «عوام» این حقیقت کاربردی که «رونق و ثبات محتوای سفره ها، تابع سیاست ها، عملکرد و اهداف ساختار مدیریت کلان است» را درک می کنند. اگر مشوقان حضور پرشور در انتخابات، «درک کاربردی عوام» را باور داشته باشند، آنگاه باید توضیح دهند، با کدام برنامه، سیاست و هدف، حضور پرشور، منجر به تحول سفره‌ها می‌شود. حضور در انتخابات تابع نتایج ملموس و نه دعوت متنفذین از شهروندان می‌باشد. کدام متنفذ آگاه به امور جرات می کند به شهروندان وعده دهد که مجلس آتی، با تغییر اندیشه‌ها، اهداف، سیاست ها و عملکرد، «روند تهی شدن سفره ها» را تغییر می‌دهد. قابل درک است که تحولات سیاسی به شکل فرایندی و بلند مدت ایجاد می‌شوند. اما،برخی علایم می تواند نسبت به آینده ایجاد امید یا ناامیدی کند. شاید، در راستای تدبیر راهکارهایی کاربردی، امید بخش و موثر به منظور تشویق حضور پر شور شهروندان در انتخابات، لازم است تا متولیان و دغدغه‌مندان انتخابات توجهی ویژه به ضرب المثل « کلاه خود را قاضی کنید»، داشته باشند.اگر انسان را هدف غایی همه امور و پدیده ها تلقی کنیم، آنگاه، ارزش و معنی همه امور و پدیده ها در عالم از جمله پدیده انتخابات منوط به کارکرد (منفعت و سودی) است که برای بسیاری از شهروندان دارد.

فلسفه، کارکرد و معنی پدیده انتخابات، «سازگاری» اندیشه‌ها، اذهان، اراده‌ها، سیاست ها و اهداف سیاسی با انواع نیازهای انسانی و اجتماعی است. متولیان و دغدغه‌مندان سازوکار انتخابات به ضرورت باید توضیح دهند که حضور پرشور(با توجه به رد صلاحیت‌ها) چگونه(با کدام برنامه، سیاست و اهداف) و در چه بازه زمانی، «روند تهی شدن سفره ها» تغییر خواهد کرد.

 

*کورش الماسی

فعال رسانه‌ای

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار