| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از تحولات جنگ غزه و یمن گزارش می‌دهد؛

نبرد با اسرائیل از لاهه تا دریای سرخ

آرمان ملی- احسان اسقایی: حملات آمریکا علیه یمن به بهانه حملات یمن به کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ وارد فاز جدیدی شده است. سنتکام اعلام کرده از ۲۸ آبان تاکنون یمن ۲۸ حمله به مسیرکشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج‌عدن انجام داده‌اند.

نبرد با اسرائیل از لاهه تا دریای سرخ

از این جهت ایالات متحده در ابتدای روز گذشته برای دومین بار حملات محدودی را به برخی سایت‌های یمن در دستور کار قرار داده رسانه‌ها گزارش دادند. ارتش آمریکا درحال انجام حملات هوایی تازه علیه  یمن است. سی‌ان‌ان نوشت: حمله تازه در ابعاد خیلی کوچک‌تری نسبت به عملیات قبل انجام شده و یک سامانه راداری مورد هدف گرفته است. در برابر این حملات یمن بعد از عملیات شب قبل آمریکا و بریتانیا، حداقل یک موشک بالستیک به سوی یک کشتی تجاری شلیک کردند.

*به ایران پیام دادیم دنبال تشدید درگیری نیستیم

با اوج گرفتن درگیری‌ها در یمن برخی از تحلیلگران که اعتقاد دارند با ورود آمریکا به جنگ در دریای سرخ عملا دامنه جنگ گسترش می‌یابد براین باور تاکید کردند و حتی پیش‌بینی‌ها این بود که احتمال دارد پای ایران هم به عنوان رهبر معنوی محور مقاومت به درگیری‌ها باز شود. اما ظاهرا وزارت خارجه آمریکا خود در این ارتباط اظهار نظر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: درسفر بلینکن به منطقه، به ایران پیام دادیم که نمی‌خواهیم درگیری را تشدید کنیم. وی افزود: ایالات متحده به‌رغم انجام حملاتی علیه یمن «با هدف توقف حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ»، به دنبال درگیری با ایران نیست. جان کربی افزود: «ما می‌دانیم که ایران از  یمن حمایت می‌کند. اما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایران باید این حمایت را متوقف کند.» همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در این ارتباط گفت: «من قبلاً پیام خود را به تهران رسانده‌ام، آنها می‌دانند که نباید اقدام مخربی انجام دهند، به عقیده من جمهوری اسلامی از درگیری با آمریکا پرهیز می‌کند؛ ما هم به دنبال جنگ نیابتی با آنها نیستیم.»

* تحولات غزه

 از سوی دیگر اگر به غزه بازگردیم به رغم اینکه این روزها هنوز شاهد تجاوزات صهیونیست‌ها به غزه هستیم اما ظاهرا بخش‌هایی از غزه که پیش از این توسط اسرائیل اشغال شده بود یا آزاد شده و یا اینکه سربازان اسرائیلی از آن بخش‌ها عقب نشستند. گردان‌های قسام اعلام کرد که رزمندگانش توانستند یک فروند بالگرد ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق خان‌یونس در نوار غزه با راکت زمین به هوا هدف قرار دهند. رزمندگان مقاومت همچنین یک بولدوزر نظامی و دو دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی از نوع مرکاوا را با راکت در شرق خان یونس هدف قرار دادند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد: آمار قربانیان جنگ و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 23 هزار و 843 شهید و 60 هزار و 317 زخمی رسیده است. از سوی دیگر شبکه الجزیره از درگیری شدید بین مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست همزمان با بمباران پی درپی رژیم صهیونیستی در شرق دیرالبلح و اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه خبر دادند. همچنین گزارش‌ها از درگیری‌های شدید بین مقاومت فلسطین با نظامیان اشغالگر در خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه حکایت دارد. این درگیری با حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به این منطقه همراه بوده است. از سوی دیگر البته صهیونیست‌ها رسما از اهداف اولیه خود در جنگ در حال کوتاه آمدند. به طوری که برخی رسانه‌ها نوشتند که نتانیاهو اعلام کرده به دنبال اشغال دائمی غزه نیست. «ایهود لاوی» جانشین رئیس موساد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ما دو هدف برای جنگ تعیین کردیم: از بین بردن حماس و بازگرداندن اسیران. به نظر من ما باید تمرکز خود را روی گزینه دوم بگذاریم و آنها را به هر قیمتی به خانه بازگردانیم. تمام این موارد نشان می‌دهد اسرائیل از تک تک مواضع ابتدایی خود در حال کوتاه آمدن است.

 دادگاه لاهه و محاکمه اسرائیل

 همچنین اما سوی دیگر ماجرا محاکمه اسرائیل در لاهه به جرم جنایت در غزه است. این شکایت که از سوی آفریقای جنوبی به لاهه تقدیم شده است، دیوان در حال بررسی ابعاد آن و برگزاری دادگاه است و اسرائیل نیز به صورت جدی در حال دفاع از خود در این دادگاه بین‌المللی است. این اقدام که در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شد چنان برای صهیونیست‌ها تکان دهنده بود که به محض طرح آن در این نهاد حقوقی بین‌المللی، آنها را به واکنش واداشت. آفریقای جنوبی بر دو مبنا از اسرائیل در لاهه شکایت کرده است. اول، درخواست پایان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه یا همان آتش‌بس که مصداق همان نسل‌کشی است که آفریقای جنوبی به آن استناد کرده است. این اقدام در صورت تأیید در دادگاه در کوتاه مدت، ظرف چند روز، به اجرا می‌رسد و دیوان از رژیم صهیونیستی خواهد خواست که اقداماتش را متوقف کند. دوم، درخواست محکومیت رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض کنوانسیون نسل‌کشی که این پرونده ممکن است چند سال برای بررسی زمان ببرد. اما پس از آن رژیم صهیونیستی را با مجازات‌های متعدد روبه‌رو خواهد کرد. نکته مهم در این بخش آن است که اگر رژیم صهیونیستی در این بخش محکوم شود و به احکام صادر شده عمل نکند با انزوای رسمی بین‌المللی و اخراج از مجامع بین‌المللی مواجه خواهد شد. به گزارش تسنیم دلایل آفریقای جنوبی نیز برای شکایت از اسرائیل بر دو مبناست: الف. حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان، ب. اقدامات بازدارنده رژیم صهیونیستی علیه ورود کمک‌های بشردوستانه. مشاور حقوقی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در آغاز جلسه دومین روز بررسی این پرونده ادعا کرد که عملیات نظامی این رژیم در غزه اقدامی برای دفاع از خود در برابر حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی که وی آنها را سازمان‌های تروریستی خواند، انجام شده است. در حالی که بنا به اسناد سازمان‌های حقوق بشری، رژیم صهیونیستی در جنگ علیه ساکنان بی‌گناه غزه مرتکب وحشیانه‌ترین حملات و جنایات جنگی شده است، این مشاور حقوقی رژیم اسرائیل ادعا کرد که آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در دادگاه بین‌المللی کیفری سازمان ملل، پرونده‌ای تحریف شده از جنگ غزه را علیه این رژیم مطرح کرد. همچنین «مالکوم شو» وکیل انگلیسی رژیم اشغالگر اسرائیل ادعا کرد که بر اساس کنوانسیون نسل کشی دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیتی برای توقف عملیات نظامی در نوار غزه ندارد. در حالی که افکار عمومی جهان و سازمان‌های حقوقی و بشردوستانه، اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در جنگ غزه را جنایت جنگی و نسل کشی ارزیابی کرده‌اند، شو در کمال بی‌شرمی گفت که این نسل کشی نیست و آفریقای جنوبی فقط نیمی از داستان را تعریف می‌کند. به نظر می‌رسد بررسی ابعاد حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و در لاهه به منظور اثبات انجام جنایت‌های مختلف از سوی اسرائیل ادامه خواهد داشت تا برای دیوان بین‌المللی کیفری به اثبات برسد که این رژیم بنا بر ادعای آفریقای جنوبی مرتکب نسل کشی و جنایت جنگی شده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار