| کد مطلب: ۱۰۸۸۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از «برزخ» قبل از «جنگ بزرگ» در منطقه گزارش می‌دهد

معمای پاسخ سخت ایران

آرمان ملی–احسان اسقایی: صحنه‌های نبرد درخاورمیانه به شدت ترسناک شده است.

 معمای پاسخ سخت ایران

انفجار تروریستی در ایران در سالروز شهادت سردارقاسم سلیمانی به  شهید و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان کرمان منجر شده است. در تهران همه در انتظار انتقام هستند. دو عامل در برابر این ترور از منظر رسانه‌ها و تحلیلگران مشخص شده است؛ یکی داعش که رسما در این ارتباط بیانیه داده و دیگری اسرائیل، تحلیلگران معتقدند که داعش رسما برای این عملیات، از اسرائیل و آمریکا خط گرفته و عامل آنهاست. اینکه پاسخ تهران چگونه خواهد بود؛ به معمای بزرگ تبدیل شده. عالی‌ترین مقامات ایرانی خود می‌دانند که خواست تل‌آویو این است که تهران به صورت رسمی علیه اسرائیل وارد معرکه شود. موردی که آن را تذکر داده‌اند.

*جبهه مقاومت و درگیری با آمریکا

 از سوی دیگر توفیقات حزب‌ا..، یمن، مقاومت اسلامی عراق و برخی گروه‌های دیگر موجب شده است آمریکا به نام مقابله با گسترش جنگ در منطقه و در حمایت علنی از اسرائیل؛ در عراق با گروه‌های مقاومت اسلامی، در دریای سرخ و با تشکیل یک ائتلاف علیه یمن و در سوریه نیز با بمباران پایگاه‌های نظامی عملا وارد درگیری شود. نگاه ایالات متحده به ورود به جغرافیای غیر از غزه و فلسطین یعنی دریای سرخ؛ عراق، سوریه و یمن از این منظر است که اعلام کند در بمباران حماس نقش مستقیم نداشته است و اگر هم در سایر نقاط با مقاومت درگیری می‌شود به علت آن است که به دنبال کاهش تنش در منطقه است اما با طولانی شدن اقدامات امنیتی و نظامی آمریکا در این جغرافیا عملا نوعی دیگر از ورود ایالات متحده به جنگ در فرامنطقه فلسطین- اسرائیل کلید خورده است که احساسات ضد آمریکایی را در منطقه تقویت کرده و موجب شده حتی گروه‌های مقاومت عملا خود را در برابر ایالات متحده و در جنگی نامشخص با آن و نه حتی تا زمان آتش بس در غزه ببینند. این مورد حتی برای آمریکایی‌هایی که در ابتدا برای کنترل تنش در منطقه وارد نبرد علیه گروه‌های مقاومت شده بود در آینده نه‌چندان دور مفهومی واقعی خواهد گرفت. کافی است تعداد عملیات‌های گروه‌های مقاومت در منطقه به رغم مقابله آمریکا با این گروه‌ها افزایش یابد و بر تعداد تلفات آمریکایی افزوده شود. این مورد در آن معناست که آمریکایی‌ها خود را در آینده وسط میدان نبرد خواهند دید آن هم در شرایطی که عملا در یک سال مانده به انتخابات در آمریکا باید نوعی آرامش در ابعاد سیاست‌ورزی خارجی در آمریکا مشاهده شود تا رقابت‌های انتخاباتی به صورت سنتی آغاز شود.

*پیش‌بینی ترامپ از یک جنگ جهانی

 حتی در آمریکا نیز پیش بینی‌ها در مورد اوج گرفتن جنگ در ابعادی بسیار پیچیده مورد تحلیل سیاستمداران و تئوریسین‌های روابط بین‌الملل قرار گرفته است. هرچند ترامپ در معنای واقعی یک لمپن سیاسی است اما در گذشته رئیس‌جمهور آمریکا بود و با لایحه‌های امنیتی تصمیم گیری سطوح مختلف تحلیل‌های طبقه بندی شده و جریان‌های فکری در سیاست خارجی و آثار هرگونه اعمال تغییر سیاست دفاعی آمریکا آشناست. او اخیرا اعلام کرده است که بوی جنگ جهانی سوم می‌آید و احتمال وقوع آن را غیر محتمل ندانسته است. از سوی دیگر استفان والت، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل اخیرا اعلام کرده «اگر درگیری ادامه یابد که ممکن است برای ماه‌ها ادامه یابد، محتمل است که توانایی یا تمایل بیشتر قدرت‌های منطقه برای ایستادن در حاشیه درگیری کمتر شود. اگر جنگی جدی بین اسرائیل و حزب‌ا... ایجاد شود، و اگر ایران مجبور شود فعالانه‌تر درگیر شود - که البته، ایالات متحده را به نفع اسرائیل به درگیری می‌کشاند - ناگهان با یک منازعه منطقه‌ای مواجه می‌شوید که ما اگر نگوییم تا به حال، در چندین دهه اخیر نداشته‌ایم.»

*آرامش در ایران و پاسخ با تئوری هزار ضربه شمشیر

 به نظر می‌رسد پیچیده‌تر شدن، خون آلود شدن و در یک کلام حرکت به سمت تنش واقعی و «جنگ موشک‌ها» در زمانی محتمل است که تهران به صورت واقعی وارد نبرد علیه اسرائیل شود. موردی که چون خواست اسرائیل است تهران به رغم آماده باش کامل برای پاسخ سخت به عملیات تهران، پاسخی سخت و البته زجرآور در این ارتباط را روی میز دارد. در این معنا که به هیچ وجه وارد نبرد با اسرائیل نخواهد شد تا آمریکا مجبور به افزایش سطح امنیتی و نظامی خود در منطقه گردد و از سوی دیگر حزب‌ا... پاسخ‌های کوچک و البته دردآور و عمیق به اقدامات اسرائیل می‌دهد. ابعاد عملیات اخیر حزب‌ا... علیه یک مقر اطلاعاتی در اسرائیل هنوز مشخص نشده است. دردآوری این عملیات زمانی مشخص خواهد شد که تل‌آویو رسما شکست امنیتی خود را نه در برابر حماس و در طوفان الاقصی بلکه در برابر حزب‌ا... و در عملیات موشکی اخیر علنی کند کما اینکه ایهود باراک عملا به خاطر شکست‌های نتانیاهو خواستار کنار زدن نخست وزیر رژیم صهیونیستی از هسته قدرت در تل‌آویو شده است. فایننشال تایمز در مطلبی به قلم امیل هوکایم، مدیر امنیت منطقه‌ای در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نوشت: «ایران و اسرائیل تصمیم خواهند گرفت که این درگیری به جنگی همه جانبه تبدیل شود یا رقابتی برای نفوذ منطقه‌ای باقی بماند. در حالی که تهران نگران از بین رفتن اعتبار و قدرت بازدارندگی خود است، اما همچنان معتقد است اهداف نهایی خود از طریق مرگ با هزار ضربه چاقو بهتر محقق می‌شود تا رویارویی پرهزینه.»

 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار