| کد مطلب: ۱۰۸۸۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد

عملیات تروریست‌ها در سالگرد شهادت سردار سلیمانی

چهارشنبه خونین کرمان

آرمان ملی- احسان اسقایی: گلزارشهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی غرق خون شد.

چهارشنبه خونین کرمان

بنابر آنچه در رسانه‌ها آمده است. ساعت 14:50 دقیقه در مسیرمنتهی به گلزار شهدای کرمان و در جمع مردم‌ انفجار‌ مهیبی به گوش رسید‌. در نخستین انفجار تروریستی که در زیرگذرگنبد جبیله در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد ‌‌تعداد زیادی به شهادت رسیده و تعدادی زیادی  مجروح شدند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. خبرگزاری تسنیم نوشت: خبرنگارما مستقر در کرمان که در صحنه انفجار  حضور داشت، اعلام کرد که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو‌ کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند؛ این در حالی بود که در برخی خبرها عنوان شده بود که دو عملیات انتحاری صورت گرفته است. لحظاتی پس از انفجار نخست، در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در درگاه قلی بیگ رخ داد و بعد از این انفجار نیروهای امنیتی سریعا نسبت به  تخلیه محل و بررسی علل این حادثه اقدام کردند.یکی از حاضران در محدوده گلزای شهدای کرمان در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح حادثه انفجار گفت: انفجار اول در ابتدای مسیر موکب‌های منتهی به گلزار شهدا(مقابل مسجد فروزی) رخ داد و انفجار دوم در محل دیگر ورودی به سمت محدوده مسجد صاحب الزمان (تخت دریا قلی‌بیگ) رخ داده که در هر دو انفجار جمعیت زیادی حضور داشتند.

*اجساد متلاشی شدند

خبرنگار تسنیم از محل حادثه گزارش داد که متاسفانه بر اثر این انفجارها، اجساد بسیاری متلاشی شده است. همچنین رسانه‌ها آوردند انفجار نخست 700 متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است. همچنین خانه ملت به نقل از ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت در مجلس در خصوص عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان، نوشت؛ چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا انجام شده این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انفجار‌های صورت گرفته به واسطه بمب گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند. محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده کرمان گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده به ما، عملیات انتحاری بوده و بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند.

*تعداد شهدا و مجروحان

روابط عمومی هلال احمر از شهادت یک امدادگر که برای کمک رسانی به مصدومان حادثه تروریستی به محل اعزام شده بودند، در انفجار دوم خبر داد. رئیس اورژانس کرمان نیز در مورد آمار شهدا اعلام کرد:  شمار شهدا به ۱۰۳ نفر افزایش یافته است. وی گفت: شمار مجروحان ۱۴۱ نفر است که تعدادی از آنان حالشان وخیم است.او افزود: آمادگی برای انتقال مجروحان وجود دارد.یک منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با فارس از شهادت ۴ مامور پلیس در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد. رییس مرکز اطلاع رسانی فراجا اعلام کرد که شهادت 4 مامور پلیس در حادثه تروریستی کرمان را تایید نمی کنیم. همچنین در پی حادثه تروریستی کرمان، هیأت دولت فردا را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

*از زائران شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز هراس دارد

 بعد از این عملیات تروریستی حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در تماس تلفنی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن کسب اطلاع از جزییات حادثه دستور رسیدگی فوری و شناسایی عاملین این جنایت را صادر کرد. در این گفت‌وگو حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی به مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دستور داد با کمک تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در کمترین زمان ضمن شناسایی مسببین و حامیان این جنایت غم‌انگیز با آنها برخورد قاطع و عبرت آموز صورت گیرد. موحدی این اقدام تروریستی را نشانه ضعف و ناتوانی و شکست‌های پی در پی دشمنان کوردل ایران اسلامی دانست و گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسراییل به حدی از سقوط و انزوا رسیده است که حتی از زائران شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز هراس دارد.

 *عاملین ترور چه کسانی هستند

 هرچندتا لحظه نگارش این گزارش هیچ گروه تروریستی مسئولیت این حادثه را عهده نگرفته است اما پیداست‌که شقی‌ترین و جنایتکارترین افرادی که از سردار سلیمانی و سپاه قدس زخم دیده‌اند احتمالا در این حادثه نقش داشته اند. از این منظرگروه‌های تندرو و سلفی همانند داعش در عراق و سوریه که زن و بچه ها را زیر گلوله می‌گرفتند و حاج قاسم سلیمانی نقشی تعیین کننده در جمع کردن بساط آن‌ها داشت احتمالا این عملیات را طرح ریزی کردند. البته این احتمال هم وجود دارد که سایرگروه‌های تروریستی  در مرز ایران و عراق که در طول سال‌های گذشته با حمله‌های برق آسای موشکی ایران مواجه شدند نیز در این عملیات نقش داشته باشند. به نظرآنها نه تنها از چشمان حاج قاسم در زمان حیات او می ترسیدند بلکه از مکتبی که سلیمانی آن را تاسیس کرد تا کشورهای منطقه در برابر زیادی خواهی های غربی ها و خصوصا تجاوزات صهیونیست ها ایستادگی می‌کنند هم هراس دارند. از این رو دست به هر اقدامی می‌زنند تا یاد او را از ذهنت با ببرند.

* اسرائیل نقشه دارد

 توجه به عملیاتی که اسرائیل سه شنبه شب درخاک لبنان انجام شد و  تل‌آویو معاون اسماعیل هنیه را در خاک لبنان ترور کرد، همچنین  عملیات تروریستی که قبل از آن در خاک لبنان انجام شد و یکی از فرماندهان محور مقاومت یعنی شهید  موسوی رضی به شهادت رسید را اگر در کنار حادثه تروریستی کرمان قرار دهیم به این جمع بندی خواهیم رسید که احتمال اینکه اسرائیل قصد داشته باشد در خاک ایران هم عملیات انجام دهد هم دور از ذهن نیست.

واکنش‌ها به حادثه تروریستی کرمان

«احمد وحیدی» وزیر کشور با اشاره به حادثه تروریستی کرمان، گفت: اوضاع در کرمان عادی است و همه چیز تحت کنترل نیروهای امنیتی و انتظامی است.وی با بیان اینکه توطئه جدیدی که امروز اتفاق افتاد ادامه همان توطئه‌هایی همیشگی دشمنان است، افزود: پاسخ کوبنده‌ای را در کوتاه‌ترین مدت به عاملان حادثه تروریستی خواهیم داد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار متنی در شبکه اجتماعی نوشت: این اقدام ددمنشانه و حقیرانه نمی‌تواند مردم را از ادامه راه پرافتخار مکتب حاج قاسم باز بدارد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز انفجار تروریستی در میان مشارکت کنندگان در آیین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان را به شدت محکوم کرد . در بیانیه این جنبش تأکید شده است: تجاوز ظالمانه در کرمان باعث افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد که شهید سلیمانی یکی از نمادهای آن باقی خواهد ماند. «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان را که ده‌ها شهید در پی داشت، به‌شدت محکوم کرد. رسانه‌های انگلیس حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان را که طبق آخرین گزارش‌ها افزون بر 103 شهید برجای گذاشته است، به طور گسترده‌ای بازتاب دادند. شبکه خبری اسکای با اشاره به نزدیکی این حادثه در محل تجمع مراسم گرامیداشت شهید سلیمانی، اعلام کرد که این رویداد، درست یک روز پس از انفجار بیروت صورت گرفت که به موجب آن معاون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز کشته (شهید) شد. مای شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی هم در گزارشی با اشاره به آخرین آمار شهدای کرمان تصریح کرد: این حادثه در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر در خاورمیانه بر سر جنگ [رژیم] اسرائیل علیه حماس در نوار غزه صورت می‌گیرد. در همین حال تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی  نوشت: حملات انتحاری در ایران رایج نیست و مشخص نیست که آیا این حمله نتیجه عملیات یک گروه ایرانی بوده است یا به کارگردانی [رژیم] اسرائیل. این گزارش می‌افزاید: ایران به تازگی گفته بود گروهی را که توسط موساد، سرویس مخفی دولتی اسرائیل حمایت می‌شد، ریشه کن کرده است. «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه حادثه تروریستی در استان کرمان را تسلیت گفت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار