| کد مطلب: ۱۰۸۸۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد

امیررضا واعظ‌آشتیانی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

افرادی در کشور مسئولیت دارند که در زمان متوقف شده‌اند

آرمان ملی- احسان انصاری: «فوتبال کشورهای عربی در حال رشد و پیشرفت است و ما تنها تماشاگر بوده‌ایم. ما هدف گذاری نداشته‌ایم در حالی که آنها از هم اکنون برای آینده برنامه ریزی انجام می دهند.

افرادی در کشور مسئولیت دارند که در زمان متوقف شده‌اند

برخی فدراسیون ها به اندازه ای در دل نهادهای نظارتی هراس افکنده اند که وزارت ورزش و برخی نهادهای نظارتی وظایف خود را نیز فراموش کرده اند.کشورهای جهان برای آینده مهندسی بدون درد و خونریزی دارند.در فوتبال ما نیز پول های هنگفتی وجود دارد که به دلیل سوءمدیریت حیف و میل می شود و از بین می رود. مدیریت فوتبال ما در سال های اخیر همواره در شرایط آزمون و خطا هستند. این در حالی است که کشورهای دیگر با برنامه ریزی از ما عبور کرده اند». جملات ذکر شده اظهارات امیررضا واعظ آشتیانی مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال در گفت وگو با«آرمان ملی» است. واعظ آشتیانی در این گفت وگو به مهم ترین چالش های ورزش و فوتبال کشور پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*مشکلات و حاشیه‌های فوتبال و ورزش کشور به چه میزان به وضیعت مدیریتی و مدیرانی که انتخاب شده اند باز می گردد؟

هنگامی که کسی که باید در سر جای خود قرار نداشته باشد و به جای وی فردی قرار داشته باشد که از صلاحیت و توانایی کافی برخوردار نیست حرکت ورزش کشور کند می شود و نمی توان انتظار موفقیت داشت.نمی توان شرایط را به شکلی در نظر گرفت که این چرخه معیوب همچنان به کار خود ادامه بدهد و روز به روز نیز مشکلات جدیدی را به وجود بیاورد.اگر هزینه ها در مسیر صعودی قرار بگیرد بخش خصوصی حاضر نیست وارد میدان شود و در چنین شرایطی همه متضرر خواهند شد.ما هنوز تفاوت بین آدم خوب و متخصص و کارآمد را درک نکرده ایم.در اغلب موارد ما به جای فرد متخصص فرد خوب را انتخاب کرده‌ایم و به همین دلیل مدیریت تخصصی و حرفه‌ای در ورزش و به خصوص فوتبال نداریم.نکته دیگر اینکه افراد در سرجای خود قرار ندارند و برخی پست های مدیریتی در اختیار کسانی است که از کارآمدی کافی برخوردار نیستند.

*پس از چند دهه نباید به این چرخه پایان می دادیم و مدیرانی انتخاب می کردیم که از توانایی کافی برخوردار باشند؟

ما در حوزه انتخاب افراد برای مدیریت در زمینه های مختلف با چالش مواجه هستیم و تا زمانی که این چالش را مرتفع نکنیم نمی توانیم به بهبود اوضاع خوش‌بین باشیم.شاید در برخی زمینه ها دیر نیز شده باشد اما جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است.من فکر می کنم ظرفیت های مدیریتی در کشور بالاست. در چنین شرایطی نوع انتخاب مدیران است که مشکل آفرین است وچالش ایجاد کرده است. اغلب مدیران به صورت سلیقه ای و مبتنی بر رابطه انتخاب می شوند.واقعیت این است که ما از10 درصد مدیریت کشور استفاده می کنیم. اگر ما این عدد را به30 درصد برسانیم هم کار مهمی اتفاق افتاده است.تفاوتی هم نمی کند چه جریان سیاسی دولت را در اختیار داشته باشد. ما در همه ادوار با چنین چالش هایی مواجه بوده ایم.ما در هر زمینه ای موفقیت داشته ایم انتخابات درستی داشته ایم.مشکل اصلی این است که برخی فکر می کنند هر آنچه آنها فکر می کنند صحیح است و بقیه نباید دخالت کنند.این در حالی است که باید به سمتی حرکت کنیم که افرادی را برای مدیریت کشور انتخاب کنیم که براساس سلایق سیاسی نباشد و بلکه مبتنی بر شاخص های مدیریت صحیح و تخصصی باشد.اینکه ما یکباره صحنه اجرایی کشور را به عناوین مختلف تغییر بدهیم و به تخصص و تعهد افراد توجه نکنیم نمی‌توان از چالش‌ها عبور کرد.عبور از چالش های کشور نیازمند برنامه ریزی است. هنگامی که مشاهده می کنیم تنها25 درصد برنامه ششم توسعه اجرایی شده باید به عمق چالش ها پی برد که چرا75 درصد برنامه ریزی های توسعه محقق نشده است. این در حالی است که برنامه هفتم توسعه را نیز تدوین کرده و به دنبال اجرای آن هستیم.دولت های گذشته به برنامه توجه نمی کردند که اگر توجه می کردند ما باید سرآمد کشورهای منطقه می بودیم که در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.حتی باید در برخی زمینه ها سرآمد قاره آسیا می بودیم. دلیل این موضوع این است که دولت ها به برنامه ها توجه نکردند.امروز هم اگر به دنبال اجرای برنامه های توسعه و موفقیت آنها هستیم باید حکمرانی خود را در حوزه های مدیریتی اصلاح کنیم.

عبور از چالش های کشور نیازمند برنامه ریزی است. هنگامی که مشاهده می کنیم تنها25 درصد برنامه ششم توسعه اجرایی شده باید به عمق چالش ها پی برد که چرا75 درصد برنامه ریزی های توسعه محقق نشده است. این در حالی است که برنامه هفتم توسعه را نیز تدوین کرده و به دنبال اجرای آن هستیم.دولت های گذشته به برنامه توجه نمی کردند که اگر توجه می کردند ما باید سرآمد کشورهای منطقه می بودیم که در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.حتی باید در برخی زمینه ها سرآمد قاره آسیا می بودیم

*در ماه‌های گذشته ستارگان بزرگ جهان فوتبال مانند رونالدو و نیمار به ایران سفر کردند که فرصت خوبی برای نشان دادن توانایی های ورزش ایران بود. با این وجود با انتقاداتی که این ستارگان نسبت به زیرساخت های ورزش ما داشتند شرایط به عکس شد و بسیاری از مسائل ورزشی کشور زیر سوال رفت. چرا ما از چنین فرصت‌هایی استفاده نمی کنیم؟

مقام معظم رهبری در دیداری که با ورزشکاران داشتند عنوان کردند ایران قوی نیازمند ورزش قوی است. این قوی بودن باید در زمینه های زیرساختی نیز وجود داشته باشد و تنها به قهرمانی ارتباط پیدا نمی کند.نکته دیگر نوع مدیریت زیرساخت هایی است که در کشور وجود دارد. بنده شنیده ام برای آبیاری چمن ورزشگاه آزادی از آب دریاچه استفاده کرده اند که احتمال وجود انگل در آن وجود دارد.سوال مهم این است که چرا ما نمی توانیم از یک استادیوم ملی محافظت کنیم و آن در حد استانداردهای جهانی نگهداری کنیم؟این وضعیت به خوبی نشان می دهد که ما در نگهداری داشته‌هایمان نیز خوب عمل نکرده ایم.انتقاداتی که ستارگانی که به ایران آمدن مطرح کردند که در شبکه های اجتماعی کشورهای منطقه نیز بازتاب داشت به سود ما تمام نشد. این شرایط نشان می دهد که ما در مدیریت زیرساخت ها ورزشی ضعیف عمل کرده ایم.سرمایه انسانی نقش مهمی در موفقیت ورزشی دارد. این در حالی است که ما در کشور از سرمایه انسانی خوبی برخوردار هستیم که بخشی از موفقیت‌های آنها در عرصه بین‌المللی به توانایی و پشتکار خود آنها باز می‌گردد.امروز یکی از مهم ترین مشکلات ورزش کشور این است که تولید محتوا ندارد.این در حالی است که ما از نظر سرمایه انسانی در وضعیت خوبی قرار داریم. بهتر است که گروهی را برای قهرمانی آسیا تربیت کنیم و گروه دیگری را برای قهرمانی جهان. این وضعیت در رشته های مختلف با توجه به ظرفیت هایی که ما در اختیار داریم متفاوت است.در کنار این باید برند سازی اقتصادی کنیم و در نهایت از آن بهره سیاسی و اجتماعی از آن ببریم. این در حالی است که هیچ کدام از این اتفاقات در عرصه مدیریت کشور رخ نمی دهد. بعضا افرادی در کشور ما مدیریت دارند که در زمان متوقف شده اند و به همین دلیل نمی توانند به خوبی راهبردها را نشان بدهند. نکته مهم تر اینکه ما شاهد این نیستیم که در حوزه ورزش و دانشگاه اتفاقات خوبی در کشور رخ بدهد.این وضعیت درباره رابطه صنعت و دانشگاه نیز وجود دارد و رابطه صنعت و دانشگاه یک رابطه خوب نیست.این در حالی است که اقداماتی که کشورهای دیگر انجام می دهند با برنامه و هدف صورت می گیرد. به عنوان مثال آیا هدف گذاری پشت خرید ستارگانی مانند رونالدو و نیمار وجود ندارد؟ قطعا این اقدامات با هدف و برنامه ریزی صورت می گیرد.هدف مسئولن عربستان از خرید چنین بازیکنانی این بود که میزبانی جام جهانی را به دست بیاورند که در نهایت نیز این اتفاق رخ داد و آنها توانستند میزبانی جام جهانی2034 را به دست بیاورند.در شرایط کنونی بازی های لیگ عربستان را برخی از کشورهای دیگر به دلیل حضور رونالدو و نیمار نیز پخش مستقیم می کنند.آیا با نوع بینش و مدیریتی که در فوتبال ما وجود دارد انتظار دارد ما نیز موفقیت های لیگ عربستان را به دست بیاوریم؟

*فاصله ما با این کشورها زیاد نشده است؟

این اتفاق رخ داده و دلیل آن نیز این است که آنها هدف گذاری و برنامه ریزی کرده اند.واقعیت این است که فوتبال کشورهای عربی در حال رشد و پیشرفت است و ما تنها تماشاگر بوده ایم. ما هدف گذاری نداشته ایم در حالی که آنها از هم اکنون برای آینده برنامه ریزی انجام می دهند.برخی فدراسیون ها به اندازه ای در دل نهادهای نظارتی هراس افکنده اند که وزارت ورزش و برخی نهادهای نظارتی وظایف خود را نیز فراموش کرده اند.کشورهای جهان برای آینده مهندسی بدون درد و خونریزی دارند.در فوتبال ما نیز پول های هنگفتی وجود دارد که به دلیل سوءمدیریت حیف و میل می شود و از بین می رود. مدیریت فوتبال ما در سال های اخیر همواره در شرایط آمزمون و خطا هستند. این در حالی است که کشورهای دیگر با برنامه ریزی از ما عبور کرده اند.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار