| کد مطلب: ۱۰۸۷۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» رویکرد انتخاباتی میانه‌روها و اعتدالیون را بررسی می‌کند:

ائتلاف روحانی و لاریجانی برای مجلس؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: کمتر از 2 ماه تا آغاز ماراتن دوازدهمین انتخابات مجلس باقی مانده و در این میان جریانات سیاسی تحرکات و فعالیت‌های معطوف به انتخابات خود را در پیش گرفته‌اند.

ائتلاف روحانی و لاریجانی برای مجلس؟

اصولگرایان که ماه‌هاست بر مبنای برنامه‌های انتخاباتی خود حرکت می‌کنند و هر از چندی نیز شاهد تشکیل یک جمع تازه سیاسی در قالب جبهه اصولگرایان هستیم و هنوز هم مشخص نیست که آنها چه تدابیری برای انتخابات پیش‌رو اتخاذ خواهند کرد و با چند لیست به انتخابات ورود خواهند کرد. این در حالی است که شرایط در جریان رقیب دگرگونه است و اصلاح‌طلبان به جهت انتقاداتی که به روند انتخابات از ماجرای پیش‌ثبت‌نام‌ها تا ردصلاحیت‌ها از سوی هیأت های اجرایی داشتند چندان رویکرد فعالی به انتخابات مجلس ندارند. لذا  یا جامعه‌‌محوری پیشه کرده و در کنار مردم به تماشای انتخابات می‌نشینند و یا صندوق‌محوری را در دستور کار خود قرار داده و به‌دنبال کنش انتخاباتی محدود در انتخابات هستند. در حالی که طی هفته‌ها و روزهای گذشته مقامات مختلف کشور به لزوم مشارکت در انتخابات تاکیدات ویژه‌ای داشته‌اند و حتی برخی این مساله را مطرح کردند که باید در این 2 ماهه اتفاقاتی رخ دهد تا جامعه برای حضور در انتخابات ترغیب شود. حال اینکه اگر بخواهیم با نگاهی واقع‌نگرانه به شرایط جامعه بنگریم نیک می‌بینیم که با وجود کمتر از دوماه مانده به انتخابات  بخشی ازجامعه نگاه مثبت و موثری در این خصوص ندارند. چرا که درست یا نادرست  برخی به این تفکر و برداشت رسیده‌اند که دیگر رای و نظرش در امورات مختلف جامعه تاثیر ندارد. اگر نگاهی به 2 انتخابات گذشته در اسفند 98 و خرداد 1400 داشته باشیم خواهیم دید که همین رویکرد و رویه در انتخابات آن 2 دوره نیز ساری و جاری بوده و از انتخابات حداکثری اردیبهشت 96 به انتخابات حداقلی اسفند 98 رسیده‌ایم. هر چند که عوامل متعددی بر چرایی بروز چنین رویکرد و اتفاقی مترتب است، اما شاید مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در این حوزه را بتوان کاهش سرمایه اجتماعی قلمداد کرد. جالب اینکه حتی در سال‌جاری نیز که در پایان سال انتخابات مجلس دوازدهم برگزار می‌شود روندها، رویکردها و عملکردها به سمت و سویی نرفته که میزانی از رضایتمندی در جامعه ایجاد شود، مردم مقداری به آینده  خوشبین شوند و این نگاه رایج گردد که شاید این بار از محل صندوق رای تغییری حاصل شد و شرایط رو بهبود تغییر کرد. از طرف دیگر هر چند  برخی چهره‌های سیاسی براین باورند که یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش معنادار مشارکت مساله ردصلاحیت‌های شورای نگهبان است و سخنان اخیر مقام معظم رهبری را نیز ناظر بر اصلاح عملکرد شورای نگهبان در انتخابات پیش رو در جهت افزایش مشارکت مردم می‌دانند. اما واقعیت این است که شاید عملکرد شورای نگهبان نیز آنطور که باید و شاید تاثیر بسزایی در مشارکت مردم در انتخابات نداشته باشد و در بهترین شرایط شاید چند درصد به مشارکت مردم در انتخابات افزوده شود. لذا انتخابات پیش‌رو با 2 مساله مواجه است؛ نخست مشارکت که هنوز مشخص نیست چگونه و به چه میزان خواهد بود و دیگری نیز نحوه مشارکت جریانات سیاسی که به نظر می‌رسد آن هم پس از اعلام بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

*ائتلاف روحانی و لاریجانی؟

فرضیه‌های مختلفی در خصوص  نحوه مواجهه جریان‌های سیاسی و برخی چهره‌های تاثیرگذار در انتخابات پیش‌رو مطرح می‌شود، اما جدای از نوع رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کنش سیاسی برخی چهره‌ها مثل علی لاریجانی و حسن روحانی که همواره در انتخابات‌های مختلف تاثیرگذار بوده‌اند همواره محل بحث بوده است. البته حزب متبوع روحانی یعنی اعتدال و توسعه خیز بلندی برای انتخابات داشته و آنطور که اخیرا جواد هروی، سخنگوی این حزب گفته از تعامل با سایر جریانات سیاسی هم استقبال خواهند کرد و طی هفته‌های آینده لیستی ارائه خواهند کرد که مردم غافلگیر شوند. از طرفی آنطور که از ماه‌ها پیش نیز مطرح بود صحبت‌هایی پیرامون حضور نمایندگان ادوار مجلس در انتخابات پیش‌رو با حمایت و ترغیب علی لاریجانی به میان آمده و آنطور که مشخص است چیزی بالغ 300 نفر از نمایندگان ادوار که به هر نحوی با علی لاریجانی در ارتباط بوده یا موافق مواضع وی بوده‌اند در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.  همین دو اتفاق نیز باعث شده تا بسیاری صحبت از تعامل و همکاری انتخاباتی علی لاریجانی  و حسن روحانی در قالب لیست میانه‌روها و اعتدالیون مطرح کنند. مساله‌ای که تاکنون تایید و نه تکذیب شده و آنهایی هم که ابراز عقیده کرده‌اند صرفا به تاثیر این همگرایی انتخاباتی پرداخته‌اند؛ اما اینکه این مهم حاصل خواهد شد یا نه، باید دید طی هفته‌های آینده تحولات معطوف به انتخابات چگونه پیش خواهد رفت.

*مشخص نیست لاریجانی لیست بدهد یا نه

اما اطرافیان علی لاریجانی نسبت به کنش انتخاباتی او نظر دیگری دارند. مثلا یک چهره نزدیک به لاریجانی در خصوص ائتلاف وی با حسن روحانی می‌گوید:‌ من فکر نمی‌کنم چون شواهد و قرائنی وجود ندارد اگر داشت اینها باید حداقل چند جلسه باهم برگزار می‌کردند. ما چیزی ندیدیم و نشنیدیم. آقای لاریجانی و روحانی هیچ جلسه‌ای نداشتند. مگر در یک مراسم ختم که دیدار کوتاهی داشتند. منصور حقیقت‌پور بیان کرد: نمی‌دانم که آقای لاریجانی می‌خواهد لیست بدهد یا نه. اما فکر می‌کنم اگر شورای نگهبان کریمانه برخورد کند و بی‌دلیل یکسری از افراد و رفقای آقای لاریجانی را حذف نکند مشارکت بیشتر می‌شود و آقای لاریجانی هم فعال‌تر می‌شود. شورای نگهبان می‌تواند تولید رقابت کند و شور و اشتیاق انتخاباتی را بیشتر کند. وی افزود: الان بالقوه 500 تا 600 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس بین ثبت‌نامی‌ها که نماینده ادوار هستند، می‌توانند افراد مورد حمایت آقای لاریجانی باشند، یعنی آقای لاریجانی بخواهند، می‌توانند به اندازه 2 مجلس لیست انتخاباتی بدهند. برخی مثلا آقایان پزشکیان، مطهری، جعفرزاده ایمن‌آبادی یا نادر قاضی‌پور. اینها هر کدام حداقل 100 هزار رأی دارند و اگر تأیید شوند حداقل 500 هزار نفر به تعداد رأی‌دهندگان اضافه خواهد شد و اگر بخواهید مشارکت زیاد باشد اینها را تأیید کنید که 500 هزار رأی به جمهوری اسلامی‌ اضافه شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار