| کد مطلب: ۱۰۸۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ضرورت به کارگیری تجدیدپذیرها در کشور را بررسی می‌کند

ترازشدن انرژی با تجدیدپذیرها

آرمان ملی: اجرای طرح نیروگاه انرژی تجدیدپذیر به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در غرب آسیا با دستور رئیس‌جمهوری، گامی موثر در تراز کردن انرژی در کشور به‌شمار می‌آید که کارشناسان نیز بر آن تاکید می‌کنند.

ترازشدن انرژی با تجدیدپذیرها

تامین برق یکی از چالش‌هایی است که دولت‌ها به ویژه در سالیان اخیر با آن مواجه بوده‌اند. کارشناسان معتقدند با وجود برخورداری ایران از ظرفیت‌های مطلوب انرژی پاک و تجدیدپذیرها تاکنون دارای عقب‌ماندگی محسوسی در بهره گیری از انرژی پاک در مقایسه با دیگر کشورهاست که در صورت حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های پشت‌بام‌ها و... می‌توان به تراز انرژی در کشور نیز امیدوار شد.

ضرورت ارائه مدل جامع در حوزه تجدیدپذیرها

حمید صالحی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران دراین باره به «آرمان ملی» گفت: جبران کمبود برق در بسیاری از کشورها از طریق تجدیدپذیرها انجام می‌شود، این در حالی است که ایران با وجود روزهای آفتابی و منابع غنی طبیعی، فاصله بسیاری با ذخایر و توانمندی‌ها در حوزه تجدیدپذیرها و انرژی پاک در مقایسه با کشورهای دیگر است. او با تاکید بر ضرورت حضور ایران در جرگه کشورهای صاحب فناوری تجدیدپذیر گفت: هم اکنون نیازمند مدل جامعی در این خصوص هستیم تا باتعامل بخش خصوصی و دولتی و مشارکت در سرمایه‌گذاری گام‌های محکمی در مسیر توسعه تجدیدپذیرها برداریم تا فاصله زیادی با دیگر کشورها جهان و به ویژه منطقه نداشته باشیم. این کارشناس مسئول ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی زیادی در حوزه تجدیدپذیرها به منظور تامین برق انجام شده است و در این راستا تغییر مسیری جدی در استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و اتمی صورت گرفته است، و این رویکرد مورد توجه حامیان محیط زیست نیز بوده است. از سوی دیگر حذف نیروگاه‌ها با عمر بالا از جمله دغدغه‌های مسئولان در کشورهای مختلف به شمار می‌آید تا علاوه بر کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، صرفه جویی ارزی – ریالی مطلوبی را نیز برای کشور داشته باشیم.

منابع غنی تجدیدپذیرها در ایران

نایب ‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: تامین برق مورد نیاز کشور از طریق دیگر مانند تجدیدپذیرها در اکثر نقاط جهان در توسعه و پیشرفت است و یکی از رخدادهای مهم در حوزه انرژی تلقی می‌شود، هر چند هنوز در بسیاری از کشورها مانند ایران، نفت، گاز از منابع سوخت غالب تلقی می‌شوند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود. موقعیت جغرافیایی ایران با توجه با روزهای آفتابی خوب، ظرفیت مطلوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد کرده است.

ضرورت به روزرسانی نیروگاه‌ها

صالحی اضافه کرد: حضور بخش خصوصی در صنعت برق و مشارکت در ساخت نیروگاه‌ها می‌تواند معضل ناترازی برق را حل کند، بخش خصوصی بارها اعلام آمادگی برای مشارکت در ساخت نیروگاه‌ها را داده است البته در این راستا باید تضمینی برای بازگشت سرمایه آنها وجود داشته باشد. بدیهی است رشد و توسعه تولید با کمک انرژی برای به گردش درآوردن چرخ تولید در کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی محقق می‌شود، از این رو نمی‌توان به تعطیلی واحدهای تولیدی و... روی آورد و از سوی دیگر باید کسری برق مورد نیاز در کشور از مسیر مطمئن حل شود.

تشویق سرمایه‌گذاران برای ساخت نیروگاه

او ادامه داد: باید مدل سرمایه‌گذاری معنا پیدا کند، خیلی از سرمایه‌گذاران، نیروگاه‌سازان و هلدینگ‌ها این کار را انجام می‌دهند ولی زمانی که بنا داریم تجدیدپذیرها را توسعه دهیم در این صورت به صنایع اعلام می‌کنیم که مشارکت کنند و روی سقف و سیلوها پنل احداث کنند. در تمام دنیا حتی مردم عادی در سقف منازل پنل خورشیدی نصب می‌کنند، در کشور ما نیز صنایع و منازل شخصی هم می‌توانند در راستای تولید برق ایمن، پاک، پایدار و کاهش آلایندگی نیروگاه خورشیدی احداث کنند و این رویه باید مورد تشوق واقع شود.

بر اساس این گزارش؛ با اجرای طرح احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر که چند روز پیش دستور ساخت آن از سوی رئیس‌جمهور صادر شد، ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی حدود 870 مگاوات بود و در حال حاضر حدود هزار و 119 مگاوات است به بیش از 5 هزار و 119 مگاوات افزایش خواهد یافت. وزارت نیرو برنامه افزایش 10 هزار و 900 مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را دارد. به موجب این طرح، سرمایه‌گذاران 4 شرکت در قالب چهار سبد شامل 2 سبد 1500 مگاواتی و 2 سبد 500 مگاواتی برای احداث 95 نیروگاه خوشیدی و بادی اقدام و در مجموع ظرفیتی بالغ بر 4 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را حداکثر تا زمان پیک برق سال 1403 به شبکه سراسری متصل خواهند کرد.

ظرفیت‌های مطلوب بخش خصوصی

کریم اکبری، کارشناس حوزه انرژی در این باره گفت: حمایت از بخش خصوصی و تشویق سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر می‌تواند جایگزین خوبی برای تامین برق باشد، توانمندی ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از توانمندی‌های علمی و دانش فنی خوبی برخوردار است که در صورت رفع موانع اداری و حمایت از فعالان در این بخش خواهیم توانست در زمینه تامین انرژی اقدامات موثری را انجام دهیم.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در اکثر کشورهای دنیا بیش از پیش توسعه یافته است، سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند حمایت از بخش خصوصی است تا با توجه به ظرفیت‌های خوب منابع طبیعی موجود در کشور مانند آب، باد و خورشید و اقلیم مناسب ایران سهم خود در تولید برق را بیش از پیش افزایش دهیم.

ضرورت جایگزینی تجدیدپذیرها به جای سوخت‌های فسیلی

این کارشناس ادامه داد: افزایش تقاضا برای برق، ضرورت ساخت نیروگاه‌ها و همچنین تغییر مبادی ورودی برای تامین برق را ضروری ساخته است، از سویی با توجه به شرایط موجود امکان توسعه نیروگاه‌ها با سوخت گاز یا دیگر منابع را نداریم و از این رو رشد پتانسیل‌های نیروگاه‌های غیرآبی بسیار بااهمیت است.

او اضافه کرد: واقعی کردن قیمت برق و تخصیص وام کم بهره به تولیدکنندگان از جمله راهکارهایی محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن بخش زیادی از مشکلات کشور در این زمینه را حل کرد و به مشارکت بخش خصوصی نیز در این زمینه امیدوار شد.

اکبری توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان و تعداد زیادی از شرکت‌های بخش خصوصی در بخش برق فعال هستند، چنانچه دولت با نگاه تعاملی در صدد استفاده مطلوب از توانمندی‌های آنها باشد می‌توان با توجه به اقلیم مناسب ایران چالش‌های کمبود کشور را در سالهای آتی به نحو احسن حل کرد.

ضرورت مدیریت مناسب پتانسیل‌های داخلی در بخش تولید و توزیع

او معتقد است: بخش خصوصی در واقع حلقه فراموش شده در مواجهه با بحران انرژی در کشور است که می‌توان با استفاده از مدیریت مناسبی در تولید، توزیع و مصرف چالش‌های موجود را حل کرد و در این راستا می‌توان گفت بخش خصوصی در صورت رفع مشکلات اداری و حمایت از حضور آنها در عرصه تولید و فعالیت خواهند توانست علاوه بر رفع نیاز داخلی حضوری مثمر ثمر در بازارهای خارج از کشور نیز داشته باشند.

اکبری بیان کرد: صد درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از سوی مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از مراکز تحقیقاتی ‌برای توسعه فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستاها با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

توسعه سامانه‌های خورشیدی پشت بامی

این کارشناس افزود: توسعه سامانه‌های خورشیدی پشت بامی، و استمرار تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای گسترش این سامانه‌ها در بخش خانگی را یکی از موارد موثر در حل کمبود برق دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با تعاملی مثبت بحران موجود در تابستان سال جاری را پشت‌سر گذاشته و با دوراندیشی، مشکلات پیش‌رو را شناسایی و راهکاری مناسب برای آن ارائه کرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار