| کد مطلب: ۱۰۸۶۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد

مرعشی روایت کرد

آماده‌باش 580 نفره برای انتخابات

آرمان ملی – مطهره شفیعی: به‌تدریج چراغ اتاق سیاست در حال روشن شدن است و برگه‌های سفید روی میز جلسات قرار می‌گیرد تا برنامه‌های انتخاباتی تدوین شود.

آماده‌باش 580 نفره برای انتخابات

بخشی از اصلاح‌طلبان تمایل به فعالیت انتخاباتی ندارند که دلیل آن هم عدم حضور نماینده‌ای از آنها به‌عنوان کاندیدا در انتخابات است و بخش دیگری رویکرد متفاوتی دارند. اتحاد و کارگزاران سرشناس‌ترین احزاب اصلاح‌طلب هستند که البته رویکردشان به انتخابات متقاوت است. اتحاد، برنامه‌ای برای انتخابات ندارد اما  برنامه کارگزاران متفاوت است. حسین مرعشی، دبیرکل کارگزاران درباره برنامه انتخاتی اصلاح‌طلبان می‌گوید: «تحریم انتخابات را تایید نمی‌کنم. برخی از جمله حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات اقلیت‌ هستند و معتقد به مشارکت در حد مقدورات هستیم. مجلس و دولت تصمیم گرفتند  یکباره قانون جدید (پیش ثبت‌نام) را ابلاغ و اجرا کنند. این درحالی بود که فضای کشور سیاسی نشده بود و با این کار فرصت را از بسیاری از احزاب سیاسی و گروه‌ها گرفتند.» وی افزود: حزب کارگزاران خود را با ۵۸۰ نفر برای ۲۹۰ کرسی مجلس آماده می‌کرد. اما با موضوع پیش ثبت‌نام‌ها، برخی ثبت‌نام نکردند و چون تحت امر ما نبودند نمی‌توانیستیم دستور بدهیم که ثبت‌نام کنید. حتی با توصیه ما هم برخی‌ها ثبت‌نام نکردند.

*نگرانی از افزایش محبوبیت اصلاحات

مرعشی که با یک رسانه اصولگرا گفت‌وگو می‌کرد و پرسش‌های جهت‌دار این خبرگزاری پرده از اهداف اصولگریان برداشت. به‌عنوان نمونه آورده است: مرعشی با طبیعی خواندن کودتا در جبهه اصلاحات برای کناررفتن بهزاد نبوی و روی کارآمدن آذر منصوری تصریح کرد:«تغییر در راس جبهه اصلاحات طبیعی بود. ابتدا این پیشنهاد به من شد، اما، چون متوسط جبهه اصلاحات را نمایندگی نمی‌کنم قبول نکردم. اکثریت اصلاحات به تفکر خانم آذر منصوری نزدیک‌تر است.» تخریب آذر منصوری در دستور کار طیف غیراعتدالی جریان اصولگراست و آنها قائل به پذیرش یک زن به‌عنوان دبیرکل یک حزب یا رئیس جبهه نیستند. از سوی دیگر آنها از قدرت‌گرفتن جریان اصلاحات واهمه دارند و سعی دارند با طرح عباراتی مانند کودتا به بدبین کردن مردم به اصلاح‌طلبان بپردازند.

پریشان از حضور روحانی

دغدغه‌های اصولگرایان از آنچه با مرعشی مطرح کردند، عیان است که یکی از آنها حضور حسن روحانی در انتخابات خبرگان است. از روزی که روحانی برای خبرگان ثبت‌نام کرد، تخریب‌ها شروع شد به نحوی که صداوسیما هم نتوانست مواضع خود را پنهان کند. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حضور حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانی قرار نیست در مجلس خبرگان کشور یا دولت را اداره کند. قرار است در کنار دیگر فقها برای امور مهم کشوری تدبیر کند. وی در مورد اینکه آیا روحانی می‌تواند جایگاه مرحوم هاشمی را برای اصلاح‌طلبان پر کند یا خیر تصریح کرد: روحانی با ظرفیت است اگر بتواند نقش آقای هاشمی را برعهده بگیرد برای کشور مفید خواهد بود. البته مرحوم هاشمی نحله فکری مستقلی داشت. گاهی اصلاح‌طلبان متحد وی و گاهی منتقد وی بودند. آقای هاشمی هیچوقت رهبر اصلاح‌طلبان نبود.

*در آرزوی ائتلاف

از سویی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم ساخت و پرداخته جریان اصولگراست. خودشان می‌سازند و خودشان تحلیل می‌کنند. البته نگران شکل‌گیری آن هم هستند. «فارس» با شکوری‌راد، دبیرکل سابق اتحاد مصاحبه کرده بود و این بخش اظهارات او را پررنگ کرد تا به هدف خود برسند، «فارس» نوشت: «شکوری‌راد با بیان اینکه حسن روحانی و علی لاریجانی نه‌تنها از اصلاح‌طلبان قدرشناسی نکرده‌اند، بلکه نمک‌نشناسی نیز کرده‌اند، از شنیده‌های خود مبنی بر پیام علی لاریجانی به اصلاح‌طلبان برای همکاری مشترک با این جریان در انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن به میان آورده است.» اکنون خبرگزاری دانشجو از مرعشی درباره این ائتلاف سوال کرد و چنین پاسخی دریافت کرد: «هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هنوز بحث درباره لیست در جبهه اصلاحات شروع نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.»

*اصولگرایان ناآشنا با تعامل

چند روز قبل جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات با اعلام خبر تشکیل کمیته تعامل در درون جبهه اصلاحات ایران گفت: «این کمیته‌ برای تقویت درون‌تشکیلاتی، هم‌افزایی، انسجام بیشتر و رایزنی با دبیران کل و شخصیت‌های تأثیرگذار درون جبهه اصلاحات تشکیل شده است.» این کمیته دغدغه اصولگرایان است چنانکه سایت دانشجو نوشت: «مرعشی در مورد اخباری مبنی بر تشکیل کمیته تعامل در جبهه اصلاحات برای بازگشت بهزاد نبوی به جبهه اصلاحات و پوشاندن اختلافات با این روش تصریح کرد: کمیته تعامل فراتر از مسائل درونی جبهه اصلاحات است و برای تعامل با دولت و نیز به کار می‌رود.» اصولگرایان ابایی از علنی شدن تلاش برای اختلاف‌افکنی در جریان اصلاحات ندارد چنانچه خبرگزاری دانشجو نوشت:«مرعشی در پاسخ به اینکه برخی اصلاح‌طلبان کارگزارانی‌ها را اصلاح‌طلب نمی‌دانند اظهار داشت: اینکه دو نفر اصلاح‌طلب؛ کارگزاران را جزو اصلاحات نمی‌دانند یک حرفی است که زده‌اند و لطف می‌کنند. کارگزاران یکی از احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران است و برای اصلاح‌طلبان مرجع رسمی بالاتری وجود ندارد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار