| کد مطلب: ۱۰۸۵۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد

روایت «آرمان ملی» از روزگار محافظان روسای جمهور

لجاجت احمدی‌نژاد تا نقشه ترور خاتمی؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: محافظان نزدیکترین اشخاص به مسئولان هستند، محافظانی که وظیفه دارند برای حفاظت از جان شخصیت‌ها جان خودشان را به خطر بیندارند. برخی اوقات این محافظان حاشیه‌ساز هم هستند و برخی اوقات سوژه رسانه‌ها. محافظان رئیس هر دولتی روایت خود را دارند و تفاوت‌های آشکاری که مشاهده شد. در ادامه به بررسی حواشی محافظان 3 رئیس‌جمهور پرداخته می‌شود.

لجاجت احمدی‌نژاد تا نقشه ترور خاتمی؟

*ادعای 300 محافظ برای رئیسی

نماینده اصولگرا و حامی ‌دولت در مجلس می‌گوید: «در دولت رئیسی برخی موارد کار از کنترل خارج می‌شود برای نمونه حضور او در پرند به‌‌صورت بسته محدود صورت گرفت.» حسن نوروزی در پاسخ به  این سوال «خبرآنلاین» که  منظور از اینکه می‌گوید حضور رئیسی در پرند بسته و محدود بود، چیست؟ بیان داشت: «یعنی ۴۰۰، ۵۰۰ به‌همراه رئیس‌جمهور می‌ریزند و به‌صورت محدود افتتاحیه صورت بگیرد، مردم باید دور بایستند ...» نوروزی همچنین درباره اینکه منظور از ۴۰۰، ۵۰۰ نفر محافظ هیأت همراه رئیسی است؟ توضیح داد: «خیر، منظور مسئولان خود منطقه است، شرایط خود منطقه به این ترتیب است که تقسیم‌بندی می‌کنند، اجازه ورود نمی‌دهند اما حضور رئیسی در کرج متفاوت بود، کما اینکه مردم آمدند، بازتر برخورد کردند، این سبک مدیریت ما سبک انقلابی به خود نگیرد این مشکلات را خواهیم داشت. البته این صفر تا صد نگاه نسبی است. در مجموع مشکلاتی ناشی از تحریم و مدیریت داریم، همچنین در سبک تقنینی و گاها بعد نظارتی مشکلاتی وجود دارد از آن طرف...»

من نگفتم رئیسی ۴۰۰ محافظ داشت

 اما نماینده مردم رباط‌کریم و پرند اظهاراتش در مورد محافظان رئیس‌جمهور را تبیین کرد و اظهار داشت: من نگفتم که آقای رئیسی در این مراسم محافظان زیادی داشت بلکه عنوان کردم که نیروهای بسیج و انتظامی‌ برای انجام وظایفشان سر پُست‌شان حضور داشتند. حجت‌الاسلام نوروزی، با انتقاد از تحریف مصاحبه‌اش با یکی از رسانه‌ها در مورد مراسم افتتاح متروی پرند، ضمن تکذیب همراهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ محافظ با رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح متروی پرند گفت: مصاحبه من در این باره تحریف شده و در آن دخل و تصرف صورت گرفته است. خبر آنلاین نیز  نوشت :در اقدامی عجیب و درحالیکه متن صریح و دقیق اظهارات حسن نوروزی در خبرآنلاین منتشر شده بود و فیلم آن نیز در این رسانه موجود بود، این نماینده اقدام به مصاحبه با خبرگزاری دولت (ایرنا) و خبرگزاری ایسنا کرد و ضمن تکذیب اظهاراتش مدعی تحریف اظهاراتش شد.خبرگزاری خبرآنلاین در راستای مشی اخلاقی و حرفه ای خود که همیشه پایبند به انتشار کامل اظهارات مصاحبه شوندگان است، برای روشنگری نسبت به اظهارات نماینده رباط کریم و دفاع از مشی حرفه ای خود اقدام به انتشار این فیلم خواهد کرد.

*دردسرهای احمدی‌نژاد برای محافظان

احمدی‌نژاد هم رئیس‌جمهوری بود که اخباری درباره محافظان او منتشر شد. احمدی‌نژاد عادت داشت تا خود را مردمی‌ نشان دهد بنابراین اعتقادی به محافظ نداشت که همین موضوع سبب سختی کار محافظان می‌شد. سردار جهانگیر دایی محمد از تیم حفاظتی احمدی‌نژاد تعریف کرده است: «می‌دانید که حفاظت برای انجام کار خود چارچوب‌ها و قواعدی دارد که باید رعایت شود. دیدگاه مردمی آقای احمدی‌نژاد با این مسائل متفاوت بود و ما باید از متن مردم با مردم در تعامل صددرصد بودیم که هم‌اکنون هم این تلاش‌ها در تیم حفاظت رئیس‌جمهور جریان دارد. ما هم در آن دو سال تمام سوابق کاری خود را گذاشتیم تا در آن شرایط که سخت‌ترین شرایط کاری ما بود، بهترین عملکرد را داشته باشیم. باید حفاظت را در دل مردم انجام می‌دادیم؛ جایی‌که از همه اقشار هستند و ممکن است افرادی در آنها نفوذ کرده باشند. مثلا در استادیوم همه‌جور افراد برای تماشا می‌آیند ولی بعضی تماشاگرنماها می‌آیند و جمع را به هم می‌زنند. در دل مردم هم چنین افرادی هستند و آسیب‌های اینچنینی وجود دارد که باید در عین حال که کار قوی انجام می‌دادیم، روانشناسی هم می‌کردیم تا افرادی که تهدید محسوب می‌شدند، شناسایی شوند. رئیس‌جمهور می‌گفت من می‌خواهم در دل مردم باشم و مرا از مردم جدا نکنید. در اینجا کار ما سخت‌ترین حالت را به خود می‌گرفت؛ هم می‌خواستیم حفاظت را انجام دهیم و هم ایشان از مردم جدا نشوند. ما در 24 ساعت شاید بالغ بر 20- 21 ساعت کار می‌کردیم و 2- 3 ساعت استراحت می‌کردیم. تازه ما یکی دو ساعت استراحت می‌کردیم اما نیروهای دیگر تازه پست‌شان شروع می‌شود.» در اذهان بسیاری هست چندی پیش که او قصد سفر به گواتمالا داشت، توجهی به هشدارهای امنیتی نکرد و در نهایت با اصرار زیاد راهی سفر شد. در مورد دیگری حضور احمدی‌نژاد در بازی استقلال و العین در سال 97 حاشیه‌ساز شد. محافظان محمود احمدی‌نژاد با یگان ویژه مستقر در ورزشگاه آزادی درگیر شدند. سختی حفاظت از احمدی‌نژاد به اندازه‌ای بود که گزارشگر اسپوتینک نوشت: «یکبار با معاون اسبق نماینده سازمان ملل در تهران گفت‌وگو می‌کردیم، وی قبل از اینکه به ایران بیاید مسئول امنیت شخصیت‌ها در نیویورک بود. به من می‌گفت وقتی‌که به ما می‌گفتند احمدی‌نژاد قرار است به نیویورک بیاید همه سرسام می‌گرفتیم. گفتم چرا؟ گفت برای هر شخصیت یا رئیس‌جمهوری ما نیاز داشتیم چهار پنج محافظ بگذاریم اما برای احمدی‌نژاد مجبور بودیم چهل، پنجاه نفر بگذاریم. باز گفتم چرا؟ گفت چون مثلا در خیابان‌ها برخی معترضان می‌آمدند و علیه او شعار می‌دادند به یکباره بدون رعایت پروتکل‌های امنیتی می‌گفت ماشین را نگه داریم می‌خواهم با اینها صحبت کنم. هر قدر می‌گفتیم اینها مخالف هستند و خطر دارد قبول نمی‌کرد و اظهار می‌داشت من رئیس‌جمهوری موافقان و مخالفان هستم باید با اینها صحبت کنم.»

*خطر حفاظت برای جان خاتمی

  محافظان خاتمی متفاوت بودند. یکی از مهمترین اتفاقات امنیتی در دوران اصلاحات نقشه ترور خاتمی بود که نقش محافظان راپررنگ کرد. تابناک نوشت: «یکی از اعضای ارشد تیم حفاظت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی‌ در دوران ریاست جمهوری با یادآوری نقشه ترور محمد خاتمی‌ در سال ۱۳۷۸ تاکید کرد: «محافظ یاد شده عضو تیم حفاظت از آقای خاتمی‌ نبود و جزو نیرو‌های حفاظت فیزیکی از ساختمان ریاست جمهوری بود.» این عضو وقت تیم حفاظت سید محمد خاتمی‌ افزود: با دستگیری او، قصد وی برای ترور رئیس‌جمهور هم در سیر تحقیقات و بازپرسی و محاکمه وی مورد رسیدگی قرار گرفت و نهایتا او به چند سال حبس محکوم شد. اما آقای خاتمی ‌ضمن احضار یکی از محافظان، دستور اکید داد که خانواده این فرد خاطی که گناهی مرتکب نشده‌اند لذا در مدت حبس او، به خانواده‌اش کمک مالی شود. ضمن آنکه برای آن بخش از پرونده که به شخص رئیس‌جمهور مربوط می‌شد، او را بخشید و تأکید کرد که در این جایگاه شکایتی از نامبرده ندارد. عبدالکریم تابش مسئول روابط عمومی ‌بنیاد باران در پاسخ به کاربران خبرآنلاین که درباره نحوه اسکورت سیدمحمد خاتمی‌، رئیس دولت‌های هفتم و هشتم سوال پرسیده بودند، بیان کرد: ایشان اسکورت پلیس و موتورسوار ندارد. آقای خاتمی ‌یک پژو پرشیا و یک جی‌ال ایکس و یک راننده و چهار محافظ در ترددهای درون شهری خود دارد. یک راننده و یک محافظ در ماشین حاج آقا و سه محافظ دیگر در جی‌ال ایکس می‌نشییند.»

*محافظان هاشمی‌ ویژه بودند

آیت‌ا... هاشمی به سبب مسئولیت‌هایی که داشت از تیم محافظان ویژه برخوردار بود اما مخالفان ایشان شایعات زیادی ساختند و منتشر کردند. به ‌عنوان نمونه روزی عکس یک بنز را منتشر و مدعی شدند اتومبیل آیت‌ا... هاشمی‌ است که تیم محافظان اسکورت می‌کنند. غلامعلی رجایی از سیاستمداران نزدیک آیت‌ا... هاشمی‌ در واکنش به اینکه برخی از بنز سواری آیت‌ا... هاشمی‌ سخن می‌گویند، متذکر شد: «نحوه اسکورت مقامات و اینکه با چه نوع خودرویی باشد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است و این دست آقای هاشمی‌ نیست.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار