| کد مطلب: ۱۰۸۴۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با «آرمان ملی»:

تجربه نقصان امنیت جایگاه‌های سوخت با حمله مجدد سایبری

آرمان ملی: ایجاد اختلال در برخی از جایگاه های سوخت در صبح روز گذشته مجدداً زمزمه هک شدن یا احتمال خرابکاری را به دنبال وقوع حادثه آبان 1400 ایجاد کرد.

تجربه نقصان امنیت جایگاه‌های سوخت با حمله مجدد سایبری

به دنبال حمله سایبری سال 1400 و ایجاد روزن‌هایی برای هکرها، مسئولان در حوزه های ذیربط وعده بررسی دلایل ایجاد مشکل و ممانعت از تکرار آن را دادند. با توجه به اینکه «بنزین» همواره از حوزه‌هایی در کشور محسوب می‌شود که اختلال و نابسامانی در آن سریعاً جامعه را دچار التهاب می کند مسئولان واکنش های بسیاری نسبت به این امر نشان دادند که بیانگر مطالبه همگانی برای پاسخگویی مسئولان ذیربط در حوزه‌ای است که همواره التهابات مردمی را به دنبال داشته است.

اقتدار کامل ضامن عدم تکرار حادثه مشابه در آینده

به گزارش آرمان ملی، مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص به آرمان ملی گفت: با ایجاد این مشکل و دلیل تکرار آن نیازمند بررسی دقیق و از همه جوانب است اما چیزی که مشخص است این معضل هیچ ارتباطی با ذخایر بنزین و سوخت در کشور ندارد و به احتمال زیاد ناشی از اختلال فنی است در سامانه هوشمند سوخت است که قطعاً باید به صورت جدی تحقیق و بررسی شود تا دلیل ایجاد این اختلال پیدا شود. او درباره هک یا حمله سایبری در ایجاد این اختلال از سوی عوامل خارجی گفت: باید مسئولان در این زمینه با تمام امکانات موجود بررسی های لازم را انجام دهند تا از وقوع مجدد چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. قطعاً در این زمینه مسئولان باید به صورت شفاف پاسخگو باشند تا هم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با اقتدار تمام امنیت لازم در این زمینه ایجاد کنند.

وقوع چنین حوادثی جز التهاب پیامدی ندارد

نخعی درباره اختلالات وسیعی در جایگاه های پمپ بنزین ایران در 4 آبان 1400 طی حمله سایبری گفت: قطعاً چنین اتفاقاتی برای کشور حاصلی جز التهاب بیشتر به دنبال ندارد. بنزین و سوخت رسانی یکی از مسائلی است که اختلال در آن باعث ایجاد التهاب و نگرانی در سراسر کشور می شود و خبررسانی های صحیح و غیرصحیح از منابع داخلی و خارجی سریعاً دامنه این التهابات را به خارج از کشور نیز گسترش می دهد، به این دلیل مسئولان باید تحقیقات کامل و جامعی انجام دهند تا بتوانند با به روزرسانی اطلاعات و تجهیزات خود مانع از تکرار این حادثه شوند، چرا که این مسئله امری است که سریعاً جغرافیای کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و به هر حال جنبه های مختلف اجتماعی و امنیتی را نیز درمی نوردد.

تکرار حادثه از یک روزن نیاز به پاسخگویی مسئولان دارد

او با تاکید بر اینکه این موضوع مسئله کوچکی تلقی نمی شود گفت: تکرار این اختلال بعد از وقوع آن در دو سال گذشته و اظهارات مسئولین مبنی بر اینکه روزنه های نفوذ را یافته اند، مساله ای که باید حتماً مسئولان پاسخگوی آن باشند و کسانی که در حوزه های مرتبط به ویژه در شرکت ملی پالایش و پخش باید توضیحی قانع کننده در این زمینه داشته باشند. علاوه بر این نهادهایی که مسئولیت نظارت و پیگیری این امر را دارند نیز باید پاسخی درخور در این باب داشته باشند، که چرا بعد از وقوع چنین حادثه ای از دو سال پیش تا کنون که خود تجربه ای برای مسئولان ذیربط بوده است، چه اقدامات مثبتی برای ایمن سازی در این خصوص انجام داده اند و چرا به راحتی شاهد وقوع چنین خرابکاری هایی در این بخش که بسیار حساس در کشور است انجام می شود؟ این نماینده مجلس اظهار نظر دقیق در این خصوص را مشروط به مشخص شدن منشاء و دلیل وقوع این امر دانست و گفت: اما در هر صورت به هر دلیلی که این مشکل ایجاد شده است مسئولان باید به افکار عمومی پاسخی مطلوب داشته باشند درباره این اتفاق و به مردم امنیت خاطر دهند که از وقوع چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کنند. این گزارش می افزاید؛ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل صبح روز دوشنبه مدعی شد که یک گروه هکری اسرائیلی، سامانه سوخت‌رسانی در ایران را مورد حمله سایبری قرار داده است. در این خبر ادعا شده در نتیجه این حمله سایبری اکثر جایگاه‌های سوخت‌رسانی در ایران دچار اختلال شده و از کار افتاده است. این در حالی است که از صبح دیروز برخی منابع از رخ دادن برخی اختلالات در سامانه سوخت‌رسانی و جایگاه‌های پمپ بنزین در ایران خبر داده بودند.

سعی می‌کنیم مشکل فنی جایگاه‌ها سریعاً برطرف شود

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت گفت: امروز(دیروز) چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما ۶۰ درصد جایگاه را شامل می‌شد . وی ادامه داد: ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و برای اینکه اخلال ایجاد نشود فرایند ارتباط را با جایگاه‌هایی که دچار مشکل شده بودند قطع کردیم. سالاری تصریح کرد: با تشکیل تیم‌های فنی که هم اکنون به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا سوخت رسانی را به صورت دستی فعال کنند سعی داریم تا ساعات آینده همه مجاری عرضه را فعال کنیم. به گفته این مقام مسؤول سیستم سوخت رسانی به صورت آفلاین است و هیچ گونه مشکلی در سهمیه سوخت کارت‌ها ایجاد نمی‌شود و به محض برطرف شدن مشکل دوباره سهمیه‌ها برقرار خواهد شد. وی از مردم در خواست کرد تا کمتر به جایگاه‌ها مراجعه کنند تا مشکل برطرف شود. سالاری خاطرنشان کرد: هم اکنون روی مشکل تمرکز داریم و سعی داریم جایگاه‌هایی که بیشترین متقاضی را دارند فعال کنیم تا عرضه سوخت متوقف نشود.

تکرار حادثه ای با عاملی مشابه

بر اساس این گزارش، حمله سایبری به جایگاه‌های پمپ‌بنزین در ایران در ۴ آبان ۱۴۰۰ سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد. این حمله سایبری سبب شد تا خرید بنزین با نرخ دولتی، موسوم به بنزین سهمیه‌ای، از مدار خارج شود و سوخت‌گیری فقط با نرخ آزاد فقط در برخی از پمپ‌بنزین‌ها ممکن باشد. در ساعات اولیه شروع رویداد، تنها ۳۰٪ از پمپ‌بنزین‌های کشور توان سوخت‌رسانی به صورت دستی و آفلاین را داشتند، چنان‌که در تهران بزرگ فقط ۱۲ جایگاه فعال بود.سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد عامل این حمله سایبری احتمالاً یک کشور خارجی بوده‌است. چند مقام نظام جمهوری اسلامی هم در اظهار نظرهایی متفاوت، این حمله را مرتبط با حوادث آبان ۹۸ و اقدام «دشمن» دانستند.وب سایت خبرآنلاین، اسرائیل را عامل حمله سایبری معرفی کرد. صدای آمریکا اعلام کرد ایمیلی دریافت کرده که بر اساس آن گروه «گنجشک درنده» علاوه بر پذیرش مسئولیت این حمله، مسئولیت حملات سایبری به شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی را نیز به عهده گرفته‌است.حمله سایبری روند سوختگیری به وسیله کارت هوشمند سوخت را به‌طور کلی از کار انداخت، چنان‌که سوخت‌گیری فقط به صورت آفلاین و با نرخ آزاد آن هم در برخی از جایگاه‌ها ممکن بود.در این رابطه، رسانه ها خبر از حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کشور داد و گزارش کردند که بر روی صفحه دیجیتال نازل پمپ‌بنزین‌ها عبارت «حمله سایبری» دیده می‌شود. بر اساس این گزارش، عامل اصلی این مشکل در دو سال پیش نیز از سوی وزارت نفت، اختلال در سوخت‌گیری اعلام شد اما پس از چندی نورنیوز، خبرگزاری وابسته به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری را تأیید کرد و نوشت که منشأ حمله در دست بررسی است. در ابتدای بروز بحران، وزارت نفت وعده داد که مشکل را یک‌روزه حل می‌کند اما اختلال هشت روز ادامه پیدا کرد و در این مدت بسیاری از دارندگان کارت هوشمند مجبور به استفاده از بنزین آزاد شدند.

شلوغی جایگاه‌ها بعد از اختلال

تشکیل صف های طولانی در پمپ بنزین ها و رواج بازار داغ شایعات هنگام این حادثه در روز گذشته مانند دو سال پیش، نیاز به پاسخگویی صریح و شفاف از سوی مسئولان در این زمینه را می طلبد چرا که قطعاً این امر می تواند از میزان التهاب در جامعه را بکاهد و البته در مرحله بعد نیاز به تقویت در حوزه تجهیزات و به روزرسانی فناوری های مورد نظر در حوزه سوخت رسانه و سامانه هوشمند سوخت است تا از گمانه زنی ها و تقویت خبرهایی که باعث کاهش امنیت در این زمینه و البته برهم زدن آرامش و امنیت عمومی می شود جلوگیری کرد. زیرنویس شبکه‌خبر در خبری فوری اعلام کرد: خارج شدن برخی جایگاه‌های سوخت از خدمت‌رسانی. خبرهای میدانی از خارج شدن برخی جایگاه‌های سوخت از خدمت‌رسانی حکایت دارد. وزارت نفت اعلام کرد اختلال در جایگاه های بنزین به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد.

این گزارش می افزاید؛ تقویت سیستم امنیتی کشور در حوزه های مختلف نیازی است که همه مسئولان بر آن واقف هستند و به ویژه در خصوص بنزین و امنیت جایگاه های سوخت با توجه به اهمیت آن در بخش اجتماعی – اقتصادی- سیاسی کشور ضرورتی است که نیازمند اهتمام مسئولان و به کارگیری کارشناسان خبره‌تر در این خصوص است تا از تکرار آن در جامعه جلوگیری شود.بدیهی است تقویت زیرساخت کشور در بخش فناوری اطلاعات و پشتیبانی در بخش های مربوطه ضامن اجرای بهینه طرح هایی مانند سوخت رسانی از طریق سامانه های سوخت رسانی، اجرای طرح های مالیاتی و ... است در غیراینصورت با ایجاد اختلالات مکرر در یک بخش علاوه بر از آسیب به اعتماد مردم، سلامت اقتصادی – اجتماعی جامعه نیز با خطر مواجه خواهد شد.

 ارائه خدمات آفلاین در 2450 پمپ‌ بنزین‌

 بنابراین گزارش معاون وزیر نفت گفت: بعد از حمله سایبری صبح دیروز، با تلاش متخصصان تاکنون 2450 جایگاه سوخت فعالیت آفلاین خود را از سر گرفته‌اند و یک جایگاه نیز به صورت پایلوت با کارت، بنزین 1500 تومانی در دسترس مردم قرار می‌دهد.به گزارش فارس، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در برنامه خبری صداوسیما با اشاره به اینکه 4200 جایگاه سوخت‌رسانی در سطح کشور داریم، اظهارداشت: حمله سایبری همه 4200 جایگاه را هدف گرفت اما 60درصد از جایگاه‌های سوخت دچار اختلال در روند خدمت‌رسانی شد.معاون وزیر نفت گفت: هم اکنون 2450 جایگاه به صورت آفلاین به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و تا 2 ساعت آینده 1750 جایگاه دیگر نیز در مسیر خدمت رسانی قرار می‌گیرند.وی افزود: برای یک جایگاه در تهران به صورت پایلوت امکان تامین سوخت 1500 تومنی با کارت را با هماهنگی با سازمان پدافند غیرعامل فراهم کردیم و مابقی جایگاه‌ها به صورت آفلاین خدمت‌رسانی دارند.سالاری بیان کرد: تاریخ دقیق حمله سایبری از ساعت 9 صبح امروز بوده است و بلافاصله اقدامات برای توقف سطح تخریب انجام شد.صبح دیروز همزمان با بروز اختلال در سیستم سوخت‌رسانی جایگاه‌های بنزین به دلیل حمله سایبری، فرایند خدمت‌رسانی به مردم ساعاتی کوتاه دچار اختلال‌ شد اما بلافاصله با تلاش متخصصان، سامانه سوخت‌رسانی آفلاین جایگاه‌‌های سوخت کشور فعال شد.‌

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار