| کد مطلب: ۱۰۸۴۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

این برای دومین‌بار در ماه است که پالایشگاه‌ها آتش می‌گیرند

شائبه خرابکاری در پالایشگاه‌ها

آرمان ملی- 19 آذرماه بود که خبر آتش‌سوزی در پالایشگاه بیرجند که کمتر از یکسال از بهره‌برداری آن می‌گذشت به رسانه‌ها سرایت و بعد از آن اخباری مبنی بر انفجار مجدد و انتقال آتش از واحد تولید هیدروکربن به سایر مخازن هم منتشر و بعد از آن هم حرف از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی، به میان آمد.

شائبه خرابکاری در پالایشگاه‌ها

همچنین گفته شد که 15 مخزن از 18 مخزن این پالایشگاه منفجر شده‌اند. در جریان آتش‌سوزی، ‌فرماندار بیرجند به رسانه‌ها گفته بود که به‌دلیل حجم زیاد آتش، عملا مخازن و ذخایره نفتی آنها باید در آتش بسوزد اگرچه با پیگیری‌های استاندار درخواست بالگرد هوایی داشتیم، اما با این نوع مواد سوختی که در این مخازن است، ریختن آب کاربرد ندارد. بد نیست بدانید که عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۹ آغاز شده و مرحله اول آن با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در بخش خصوصی، افتتاح شد. منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند- اسدیه است و تا مرکز استان خراسان‌جنوبی حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. اما هنوز تبعات آتش‌سوزی در پالایشگاه بیرجند ادامه داشت که با گذشت حدود یک هفته یعنی 25 آذر دود غلیظی از محل پالایشگاه اصفهان بلند و بعد تصاویری از انفجار و آتش‌سوزی مخابره شد. آتش‌سوزی گسترده‌ای که این بار خسارت جانی هم به‌دنبال داشت؛ چهار نفر مصدوم و دچار سوختگی شدند که 2 نفرشان آتش‌نشان و دو نفر دیگر از پرسنل پالایشگاه بودند. آتش از واحد ۳ تقطیر نفت خام و از محل لوله‌های ورودی محدوده این واحد پالایشگاه نفت اصفهان شروع شد؛ ۲۵ تیم از آتش‌نشانان اصفهان، شاهین‌شهر، میمه و شهرک‌های صنعتی اطراف به محل حادثه اعزام شدند و  گفته شد که بعد از ۴۵ دقیقه آتش اطفا شده. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره آتش‌سوزی پالایشگاه نفت اصفهان، بعد از اینکه آتش مهار شده، اما دود شدیدی منطقه را فرا گرفته بود گفت که اوضاع تحت کنترل است و توضیح داد که این واحد از پالایشگاه در حال تعمیر بوده است. پالایشگاه‌ها به‌عنوان نقاط حساس در کشور محسوب می‌شوند. 27 آبان ماه، «تسنیم» نوشت که ۴ نفر از مدیران داخلی پالایشگاه نفت تهران به‌دلیل تخلف در زمینه تغییر کاربری، قطع اشجار و فاکتورسازی در خرید مایحتاج دستگیر شده‌اند. حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه بیرجند هم به لحاظ ابعاد امنیتی مشمول اهمیت بود که وزیر کشور به بازدید محل آتش‌سوزی رفت؛‌ احمد وحیدی از محل حادثه آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد. همه این موارد و تکرار آتش‌سوزی شائبه عمدی بودن حادثه را هم در اذهان و افکار عمومی ‌متبادر کرد و کارشناسان در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر این نکته تاکید کردند که خرابکاری نمی‌تواند همیشه به شکل بمب گذاشتن باشد، گاهی افرادی از این طرق دست به خرابکاری می‌زنند.

خطای انسانی، خطای مدیریتی و خرابکاری

در خصوص آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها هم علاوه بر شائبه عمدی بودن، بحث مشکل‌داربودن زیرساخت‌ها هم مطرح شده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس،  درباره اتفاقات چند وقت اخیر در پالایشگاه‌های کشور و این‌که آیا زیرساخت‌ها دارای مشکل بوده‌اند، گفت: کلا حوادث صنعتی اجتناب‌ناپذیر هستند چراکه که ممکن است عملکرد نامطلوبی در آن صنعت به وجود آمده باشد. فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه از طرفی دیگر خطای انسانی، خطای مدیریتی و خرابکاری هم ممکن است باشد، ادامه داد: «یعنی حتی ممکن است همه چیز درست باشد ولی خرابکاری اتفاق بیفتد.»

امنیت ما ضعیف نیست؛ هجمه دشمن زیاد است

 این عضو کمیسیون انرژی مجلس، پرسیده: باید بگوییم چیزی نیست و امنیت همیشه برقرار است و هیچ‌جا خدشه امنیتی نداریم؟ خیر، نمی‌شود این را گفت؛ چراکه ما در گذشته ترور هم داشتیم؛ ولی آیا بگوییم امنیت ما ضعیف بوده‌ است؟ خیر هجمه دشمن زیاد بوده، مملکت وسیع است. بالاخره از صد حمله‌ای که دشمن می‌خواسته انجام دهد و از آن‌ها جلوگیری شده یکی، دو مورد هم اتفاق افتاده است. عباسی با بیان این‌که خرابکاری صنعتی و خرابکاری‌های غیرصنعتی می‌تواند اتفاق بیفتد، توضیح داد: «یعنی این‌که نفوذی وجود داشته باشد و مواد منفجره را به حوزه صنعت بیاورد، چگونه؟ یا با خرابکاری فشار را بالا ببرد، شیری که بسته است را باز کند. مسیر سیالی را تغییر دهد. این‌ دست اتفاقات چیزی است که در همه کشورها می‌تواند اتفاق بیفتد.»

 خرابکاری صنعتی چیست؟

او یادآور شد: بعضی موارد اجتناب‌ناپذیر است، برای چه؟ «برای این‌که هرچه ایمنی و استاندارد به کار ببریم؛ ما که نمی‌توانیم به مردم خودمان سخت بگیریم بگوییم گزینش‌ها سخت باشد. مردم شغل می‌خواهند، می‌بینند طرف تخصص دارد خیلی سخت نمی‌گیرند که آیا ممکن است طرف وابسته به جایی باشد.» این نماینده مجلس شورای اسلامی‌، گفت: «در طول زمان ممکن است شخصی به‌دلیل نارضایتی‌هایی که برایش به‌وجود می‌آید، مشکلات خانوادگی و یا تبلیغات دیگران جذب و به یک عنصر خرابکار تبدیل شود. خرابکار حتما بمب نمی‌گذارد، گاهی می‌آید خرابکاری صنعتی می‌کند، یعنی آموزش می‌بیند برق را دستکاری کند، آب را دستکاری کند، فشار گاز را بالا و پایین کند.» او بیان داشت: «وقتی کشور بزرگ است و شما رو به پیشرفت هستید و یک عده هم می‌خواهند جلوی شما را بگیرند، خرابکاری صنعتی ممکن اتفاق بیفتد.»

حادثه پالایشگاه جهت بررسی به مجلس می‌رود

این عضو کمیسیون ادامه داد: در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم، خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد. عضو کمیسیون انرژی درباره بررسی حادثه بیرجند در کمیسیون انرژی گفت: ان‌شاءا... مساله‌اش به کمیسیون می‌آید و اعضای کمیسیون از مسئولان وقت گزارشی می‌خواهند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار