| کد مطلب: ۱۰۸۳۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» آخرین تحولات جنگ در دریای سرخ را بررسی می‌کند؛

جنگ در «غزه» خونریزی در «دریای سرخ»

آرمان ملی‌– احسان اسقایی: دریای سرخ این روزها به محلی برای منازعات نیابتی بین جبهه مقاومت و اسرائیل تبدیل شده است.

 جنگ در «غزه» خونریزی در «دریای سرخ»

یمن رسما اعلام می‌کند که پاسخ حملات به مردم بی‌دفاع غزه را در باب المندب می‌دهد. اقدامی که چند بار هم عملیاتی شده. این‌گروه مقاومت درکنار سایرگروه‌های محور مقاومت در هرنقطه‌ای که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها درحال رفت و آمد باشند و علیه مبارزان فلسطینی توطئه کنند؛ برای هر جنبنده‌ای در دریا و زمین و هوا مزاحمت ایجاد می‌کنند و بارها و بارها به صورت رسمی اعلام کرده‌اند تا زمانی که نبرد علیه مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین از سوی اسرائیل ادامه داشته باشد به حملات خود علیه مواضع متحرک و غیر متحرک اسرائیل ادامه می‌دهند.  ارتش یمن گام‌های فراتری هم برداشته بعضا مدعی است که با پهپادهای مختلف خاک فلسطین اشغالی را هم مورد اصابت قرار داده است این مورد توسط نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای از جمله ناوگروه‌های آمریکایی در باب‌المندب و دریای سرخ مورد تایید قرار گرفته است. حتی اعلام شده آمریکایی‌ها رهگیری و انهدام تعدادی از این پهپادها را هم در دستور کار قرار داده‌اند.

* از  توقیف کشتی تا حملات انتحاری

 باب المندب و دریای سرخ از جایگاه استراتژیک برای اسرائیل برخوردار است. بخشی از نیاز روزانه اسرائیل به انرژی، غذا و تسلیحات نظامی از طریق دریا سرخ تامین می‌شود. از این رو باب المندب و خصوصا دریای سرخ حکم خرخره اسرائیل را دارد چرا که اگر امنیت در این منطقه تامین نشود عملا اسرائیل نمی‌تواند بخشی از نیازهای خود را تامین کند.  ارتش یمن البته بارها در این ارتباط تلاش کرده که برای اسرائیل چالش ایجاد کند. همین چند هفته پیش بود که بعد از اعلام بیانیه توسط ارتش یمن  مبنی بر دفاع از غزه شاهد آن بودم که برخی از کشتی‌هایی که از این دریا در حال تردد بود به هلی برن تکاوران نیروی دریای ارتش یمن توقیف شد. موردی که مانند یک پتک بر سر نتانیاهو اصابت کرد و او که خود در ماجرای غزه در حمایت‌های مادی و معنوی آمریکا و متحدانش می‌دید، یکباره به خود آمد که با چه گستره‌ای از جنگ روبه‌روست. موردی که باعث شد هم در داخل به او فشار آوردند و هم اینکه ضربه‌ای غیر قابل جبران بر اتاق جنگ اسرائیل بزنند که به اعتقاد برخی کارشناسان این روزها توسط ژنرال‌های آمریکایی رهبری می‌شود. اخیرا نیز بعد از اینکه در طول روزهای گذشته خبری‌هایی مبنی بر ایجاد تهدید برای برخی تجهیزات شناور متعلق به آمریکا در دریای سرخ منتشر شد خبر مهم‌تری انتشار پیدا کرد که بر اساس آن  یمن این بار نه اینکه یک کشتی متعلق به اسرائیل را توقیف کرده باشد بلکه آن را مورد اصابت قرار داده است. طبق آنچه در خبرگزاری‌ها آمده است. حمله موشکی یمن به کشتی نروژی در دریای سرخ تایید شده است و ارتش ملی یمن بیانیه‌ای را درباره حمله به نفتکش نروژی در دریای سرخ صادرکرد. یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس نوشت: «نیروهای دریایی ارتش ملی یمن عملیات نظامی را علیه کشتی استریندا که حامل نفت به سمت سرزمین‌های اشغالی بود، با استفاده از موشک مناسب دریایی انجام دادند.»

*ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح یمن طی دو روز گذشته موفق به جلوگیری از عبور چند کشتی شدند که هشدارهای نیروی دریایی یمن را جدی گرفتند. کشتی نروژی حامل نفت برای اسرائیل نیز پس از عدم پاسخ خدمه آن به هشدارها مورد هدف قرار گرفت.» وی افزود: «تا زمانی که نیازهای برادران ما در نوار غزه به مواد غذایی و دارویی وارد نشود، نیروهای مسلح یمن همچنان از تردد کشتی‌ها با هر ملیتی که عازم بنادر اسرائیل در دریای عرب و سرخ هستند، جلوگیری می‌کنند.»

*آمریکا با یمن مقابله می‌کند؟

سنتکام در بیانیه‌ای در مورد عملیات اخیر  یمن اعلام کرد که این کشتی با موشک‌های کروز ضدکشتی (ای‌اس‌سی‌ام) که از منطقه تحت کنترل ارتش ملی یمن پرتاب شده بود، در حین عبور از تنگه باب‌المندب مورد حمله قرار گرفت. با توقیف و حمله‌های متعددی که توسط یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیل صورت گرفته، برخی تحلیلگران این احتمال را داده‌اند که آمریکا و نیروهای دریایی این کشور که در پیرامون محل این حوادث لنگر انداخته‌ ممکن است علیه  یمن وارد جنگ شود و یا اینکه حداقل به صورت موقت پایگاه‌های و مواضع ارتش یمن را مورد اصابت قرار دهد. موردی که به نظر بعید به نظر می‌رسد چرا که آمریکا درحال حاضر سیاست عدم گسترش جنگ در منطقه را در دستورکار قرار داده است و ورود آمریکا به نبرد علیه  یمن. به نوعی ورود به جبهه جنگ جدیدی است که سیبل آن پایگاه‌های آمریکاست چرا که موشک‌های مقاومت در عراق بیشتر به پایگاه‌های آمریکا در این منطقه اصابت می‌کند، در این صورت حزب‌ا... لبنان که همین روز قبل 6 پایگاه اسرائیل را مورد هدف قرار داد بیشتر علیه آمریکایی‌ها فعال خواهد شد و سوریه نیز به محلی دیگر برای تلافی حمله آمریکا به یمن تبدیل خواهد شد. تمام این موارد نشان می‌دهد آمریکا به هیچ وجه وارد مخاصمه با ارتش یمن نمی‌شود. چرا که اگر واشنگتن به این موضوع ورود کند، خاورمیانه با یک تنش جدید روبه‌رو می‌شود؛ تنشی که این روزها علیه پایگاه‌های آمریکا در پازل کوچک‌تری در حال وقوع است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار