| کد مطلب: ۱۰۸۲۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد

گازگرفتگی در مرکز انتقال نفت برداسپی لرستان و فوت ۵ نفر از کارکنان

مرگ تلخ در مخازن رسوب گرفته نفت

آرمان ملی- حتما شما هم تصاویری از مردانی را دیده‌اید که بدون هیچ تجهیزانی در چاه‌های پر از فاضلاب فرو می‌روند تا راه‌های چاه را با استفاده از دست باز کنند و شما دیگر آن‌ها را نمی‌بینید و تا حد زیادی می‌توان مطمئن بود که این صحنه را در هیچ کجای دیگر دنیا نمی‌توان دید.

مرگ تلخ در مخازن رسوب گرفته نفت

باز کردن و برداشتن رسوباتی که راه و مسیر حرکت آب و فاضلاب را می‌بندند، چیزی شبیه باز کردن و لایروبی مخازن انتقال نفت هم هستند. این مخازن منتقل کننده که در همه جای کشور وجود داشته و مسئولیت انتقال نفت را به عهده دارند باید لایروبی شوند تا رسوب و لجن ایجاد شده باعث خوردگی فلز نشود. در اغلب موارد مخازن و خطوط لوله با آهن و استیل و بعضا مشتقات آهن ساخته می‌شود. در بعضی فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی لجن به وجود نمی‌آید ولی خود فرآورده شروع به اکسیده کردن یا خوردن مخزن می‌کند که این زنگ به‌وجود آمده باعث آلودگی فرآورده و خرابی دستگاه‌ها یا مواد ساخته شده با آن می‌شود. در مخازن گازوئیل هم لجن به وجود آمده باعث خوردگی مخزن و خصوصا خرابی دستگاه‌های دیزل می‌شود که تعمیرات آن بسیار پر هزینه و خسارت خواب خط تولید جبران ناپذیر است.

به همین دلیل است که شرکت‌های پیمانکاری هراز گاهی کارکنان، تکنیسین‌ها و نیروهای متخصص خود را برای لایروبی روانه این مخازن می‌کنند.

حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌اکبر جباری و محمد احمدجو، 5 نفر ازاین افراد بودند که رسانه‌ها همزمان با خبر درگذشت‌شان از آن‌ها تحت عنوان 5 کارگر نام بردند که در این مخازن دچار گازگرفتگی شده و همگی جانشان را از دست دادند. هنوز علت این حادثه در مخازن مرکز انتقال نفت برداسپی واقع در کوهدشت لرستان، مشخص نشده. نیروهای امداد هم به دلیل نبود اکسیژن و وجود گازهای مسموم در مخازن نتوانستند به کمک این پنج نفر بروند و سرانجام روز گذشته دادستان کوهدشت گفت که جسد این 5 نفر پیدا شده‌ و قصور احتمالی در دست بررسی است. افشین خسروی با بیان اینکه نیروهای امدادگر، متخصصان HSE و حراست بلافاصله به محل حادثه در مرکز انتقال نفت برداسپی اعزام شدند، شدت گازگرفتگی را دلیل فوت پنج نفر از کارکنان دانست و با تأکید به اینکه 6 تکنیسین عصر روز شنبه 18 آذر، برای لایروبی مخازن مرکز انتقال نفت برداسپی اعزام شده بودند، توضیح داد که پنج نفر از این افراد وارد مخزن نفت شد‌ند، اما یک نفر دیگر وارد این مخزن نمی‌شود‌.

حالا پیکرهای این پنج تکنیسین مرکز انتقال نفت برداسپی که همگی اهل استان اصفهان هستند، پیدا شده‌ و احتمال قصور در مرکز انتقال نفت برداسپی در دست بررسی.

قرار است اگر میزانی از قصور احتمالی وجود داشته باشد، با حضور میدانی ناظران اداره‌ کار، پلیس آگاهی و کارشناسان به‌طور دقیق ارزیابی شود.

طرح این سوال پیش از نگاهی به جزئیات وقوع حادثه، شاید خالی از اهمیت نباشد که سایر کشورها و خصوصا آن‌هایی که جان شهروندانشان در درجه بالاتری از اهمیت برایشان قرار دارد، به همین روش به لایروبی مخازن انتقال انرژی خود می‌پردازند و چرا مرگ اینقدر در کشور ما آسان شده؟

خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ فرماندار کوهدشت شنبه شب، خبر داد: ۵ نفر تکنیسین اصفهانی که برای لایروبی انبار ایستگاه پمپاژ شرکت نفت برد‌اسپی گندابه شیراوند شهرستان کوهدشت به داخل مخزن رفته‌ بودند، دچار گاز گرفتگی شده‌ که متأسفانه فوت شدند. در همین حال، محمدمرادی کفراج، فرماندار کوهدشت صبح روز یکشنبه با اشاره به حادثه برای کارکنان یک شرکت پیمانکاری در ایستگاه پمپاژ نفت کوهدشت، اظهار داشت: اقدامات برای بیرون آوردن کارگران محبوس شده شرکت نفت در عملیات لایروبی کوهدشت ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این عملیات تا ظهر یکشنبه ادامه خواهد داشت.

او گفت: گروه‌هایی از ستاد استان‌های تهران، خوزستان و مرکزی در حال رسیدن به صحنه حادثه هستند و در این راستا تمهیدات لازم برای تخلیه نفت از مخزن در نظر گرفته شده است. فرماندار کوهدشت، ادامه داد که «عملیات تخلیه نفت تا صبح طول می‌کشد و پس از آن وارد مخزن خواهند شد و حتی بعد از تخلیه هم ورود به‌سادگی نیست چرا که مخزن انباشته از گاز سمی بوده و باید با اکسیژن وارد شوند.»

به گفته او «عملیات تخلیه نفت آغاز شده و ضریب خطر بسیار بالاست و باید همراه با ایمنی باشد.» این افراد حوالی غروب روز هجدهم آذر برای لایروبی منبع ایستگاه پمپاژ نفت برداسپی کوهدشت اقدام کرده بودندکه متأسفانه در این مکان به علت استنشاق مواد سمی گرفتار شدند.

مرکز انتقال نفت «برداسپی» در جنوب غربی شهرستان کوهدشت و در منطقه شیراوند واقع‌شده است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار