| کد مطلب: ۱۰۸۲۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» مخالفت آمریکا با آتش‌بس فوری در غزه را بررسی می‌کند

تشکیلات خودگردان خواستار ادغام با حماس شد

آرمان ملی – احسان اسقایی: آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

تشکیلات خودگردان خواستار ادغام با حماس شد

این اولین باری نیست که ایالات متحده به بهانه‌های گوناگون قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو می‌کند. اقدامی که در راستای به خطر انداخت صلح و ثبات در جهان قابل تحلیل است و شورای امنیت که وظیفه دارد زیر نظر سازمان ملل متحد از امنیت جهان حمایت و از گسترش درگیری‌ها جلوگیری‌کند، به مکانی برای برآورده شدن خواست آمریکا و دیدگاه متحدانش تبدیل شده است. البته این بار سایر شرکای آمریکا در شورای امنیت مخالفتی با برقراری آتش‌بس فوری در غزه نکردند با این وجود آمریکا که پروژه‌های امنیتی مد نظر خود را در غزه و در حمایت از دولت حاکم بر تل‌آویو دارد با برقراری یک آتش‌بس فوری مخالفت کرده است.

*خیال خام اعراب

بنابر آنچه در رسانه‌ها آمده درخواست آتش‌بس فوری این بار توسط کشورهای عربی درگیر در مساله غزه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است. عربستان سعودی، قطر، مصر، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین این طرح را ارائه دادند و احتمالا در لابی با کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده بودند که در نهایت به علت هزینه‌هایی که آمریکایی‌ها در حمایت از اسرائیل می‌دهند؛ آن‌ها نیز با این آتش‌بس فوری موافقت خواهند کرد اما اینگونه نشد و ایالات متحده حتی طرح متحدان عرب خود در منطقه را وتو کرد.

*آمریکا به دنبال پروژه امنیتی در غزه

 حمله یک باره طوفان الاقصی به سطح و عمق هزینه‌هایی که هم اسرائیل و هم آمریکا در این ارتباط متحمل شدند چنان این دو دولت را آچمز کرده است که به هر طرحی در ارتباط با آتش‌بس در غزه به دیده تردید می‌نگرند چرا که معتقدند نباید تنها در ارتباط با آتش‌بس محض در غزه تصمیم گرفت بلکه باید شرایطی را به وجود آورد که بعد از آتش‌بس دیگر حادثه‌ای مانند طوفان الاقصی از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شروع به وزیدن نکند. به عبارت بهتر آنها به دنبال ایجاد شرایطی در غزه هستند که حماس در این باریکه دیگر شانسی برای فعالیت نداشته باشد به عبارت بهتر به دنبال از بین بردن حماس از آینده تصمیم‌گیری در غزه هستند. به نظر در اینجا خلع سلاح جهاد اسلامی در این باریکه هم مد نظر نیست و آنها گام‌های محکم‌تری را برای برداشتن در غزه آماده کرده‌اند و به دنبال آن هستند که از حماس جز یک اسم در ذهن باقی نماند و اگر هم نتوانستند حداقل این جنبش را به یک گروه کوچک سیاسی کمتر اثرگذار در آینده تحولات امنیتی – نظامی غزه تبدیل کنند. به‌طوری که رابرت ‌ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

* حماس از دیدگاه تشکیلات خودگردان

 هرچند ایالات متحده آمریکا به دنبال این است که حماس را از ساختار قدرت در غزه خارج کند به طوری که امیدی هم به بازگشت این تشکیلات به ساختار حکومت در غزه وجود نداشته باشد اما واقعیت آن است که حماس از چندین عملیات و جنگ مختلف در غزه به راحتی خارج شده است و هر بار قدرتمندتر توانسته به مقابله با اسرائیل بپردازد. این بار اما به نظر آمریکایی‌ها از این نظر با هرگونه آتش‌بس فوری در غزه مخالفند که فکر می‌کنند هر گونه اجازه تجدید قوا به حماس موجب می‌شود این تشکیلات به حیات نظامی و امنیتی خود در آینده ادامه دهد از این رو به دنبال طولانی کردن جنگ هستند تا هم حماس را ضعیف و ضعیف‌تر کنند و هم اینکه یک طرح جدید برای اداره آینده غزه را طراحی کنند؛ طرحی که به نظر می‌رسد از حمایت جنبش فتح نیز برخوردار است و چرا که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم نسبت به اداره غزه در آینده چراغ سبزهایی را به آمریکا نشان داده است.

*پازل جدید برای حماس

اما در نهایت حماس حذف شدنی نیست و آمریکا و اسرائیل حداقل به دنبال خلع سلاح این تشکیلات هستند و زمینه‌های آن را هم ایجاد کرده‌اند. احتمال این مورد را می‌توان از سخنان نخست وزیر تشکیلات خودگردان داد. نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته است با مقامات آمریکایی در مورد اینکه چه کسی غزه را پس از جنگ اداره کند، همکاری می‌کند. او می‌گوید پس از جنگ کنترل غزه بین حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین تقسیم شود. محمد اشتیه می‌گوید که نتیجه مطلوب این است که گروه شبه نظامی حماس که غزه را کنترل می‌کند، به شریک کوچک سازمان آزادیبخش فلسطین تبدیل شده و تحت نظر آن فعالیت کند. اشتیه گفت که هدف ائتلاف ایجاد یک کشور مستقل جدید شامل کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی است. به گفته وی «اگر آنها (حماس) آماده توافق باشند و برنامه سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین را بپذیرند، در این صورت جا برای گفت‌وگو وجود خواهد داشت. فلسطینی‌ها نباید دچار تفرقه شوند. آقای اشتیه در عین حال گفت که «هدف اسرائیل برای شکست کامل حماس غیر واقعی است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار