| کد مطلب: ۱۰۸۰۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

افتتاح مترو منجر به کاهش ترافیک در مسیر تهران- پرند و زمینه افزایش قیمت ملک می‌شود

پرندنشین‌ها مترو سوار شدند

آرمان ملی: با توجه به بالا رفتن نجومی نرخ اجاره خانه‌ها و صدالبته خرید و فروش مسکن، نزدیک بودن به مترو در قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ آنها تاثیر زیادی دارد.

پرندنشین‌ها مترو سوار شدند

اگر نگاهی به وضعیت اجاره نشینی در تهران بیندازیم شمار بالایی از تهرانی‌هایی که سالیان طولانی در این شهر زیسته و پایتخت نشین بوده‌اند به علت بالا رفتن قیمت اجاره خانه به کوچ اجباری برای رفتن به حاشیه شهر تهران و اطراف آن تن داده‌اند. پرند هم یکی از این گزینه‌ها بوده. باید دید که افتتاح متروی پرند و بالا رفتن قیمت ملک در آنجا این گزینه یعنی پرند را هم از آن‌ها می‌گیرد؟

پس از حدود یک دهه چشم انتظاری بالاخره متروی شهر پرند روز پنجشنبه 9 آذر با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و سایر مسئولان و مدیران شهری، انتظامی و دولتی و غیره افتتاح شد تا از روز گذشته یعنی جمعه آماده بهره‌برداری باشد و به مدت یک هفته مسافران را رایگان جابجا کند.

برای این که مترو به مرحله افتتاح برسد، زمان زیادی صرف شد و بعد از افتتاح علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت که سهم شهرداری تهران بیشتر از ۸۰۰ میلیارد تومان و دولت هم بالای هزار میلیارد تومان برای تکمیل این خط هزینه کرده است و البته صحبت‌ها راجع به اینکه چرا این مترو اینقدر دیر به بهره‌برداری رسید زیاد است؛ از کاهش منابع مالی برای تامین برق پایدار و سایر تجهیزات و امکانات تا مثل همه موارد دیگر، تحریم‌ها و قس علی هذا.

با این حال افتتاح متروی شهر پرند باعث رشد و رونق این شهر می‌شود، هم به لحاظ جمعیتی و هم البته بالا رفتن قیمت مسکن. از طرفی هم بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند در کاهش ترافیک و آلودگی مسیر تهران- پرند موثر است.

شهر جدید پرند در۳۵کیلومتری غرب تهران و در حاشیه آزادراه تهران- ساوه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵جمعیت حدودا ۴۵۰هزار نفری ساکن در آن به حدود ۷۰۰هزار نفر برسد؛ جمعیتی که اغلب برای امرار معاش و تحصیل و... در حال رفت‌وآمد به شهر تهران خواهند بود. در حال حاضر و طبق آخرین آمارها پیش از افتتاح مترو، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰هزار نفر بین شهرهای پرند و تهران در تردد بوده‌اند. باید دید که افتتاح مترو چه قدر در کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و در نهایت افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟

از تجریش تا پرند

متروی پرند که ۷۰ درصد از پیشرفت فیزیکی آن در دو سال گذشته انجام شده‌است، روز پنجشنبه، نهم آذر با حضور رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی، افتتاح شد.

رئیسی که به منظور بهره‌برداری از دو طرح عمرانی دولت وارد شهرستان رباط کریم شده بود، با طی مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند با قطار شهری، از متروی این شهر به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.

گفته می‌شود این طرح که با پیشرفت ۳۰درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیاردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شده.

خط متروی شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد دارد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

اگر بخواهیم به پیشینه این مترو سری بزنیم باید گفت که مطالعات پروژه خط مترو تهران- پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر از فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.

این خط مترو از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با ۵ ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر خط اول متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگام امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ کیلومتر پایانی آن در حال احداث است.

بد نیست بدانید که همزمان با حضور رئیس‌جمهور در پرند، بیش از ۴هزار واحد مسکن مهر در این شهر به متقاضیان واگذار شد.

متروی پرند و کاهش ترافیک

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران همزمان با افتتاح متروی پرند، با اشاره به میزان استقبال از متروی پرند و کاهش سفرهای روزانه، گفته: این افتتاح در کاهش ترافیک و به تبع آن آلودگی هوای مناطق منتهی به پرند اثرگذار خواهد بود.

جمعیت پرند بیشتر خواهد شد!

مهرداد بذرپاش که در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی است در مراسم افتتاح متروی پرند صحبت کرد و راجع به افزایش جمعیت گفت که در واقع مترو جابه‌جایی ارزان، سریع و ایمن را فراهم خواهد کرد. با افتتاح این پروژه شاهد کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت هم خواهیم بود که از آثار مهم افتتاح پروژه است.

درست است که این مترو از سالیان گذشته معطل مانده و قرعه زمان افتتاح آن به نام ابراهیم رئیسی افتاده، اما بذرپاش گفت: بدون تعارف اما همت آقای رئیس‌جمهور اگر نبود، پروژه همچنان مشغول خاک خوردن بود! امروز پرند حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. با پروژه‌های جدید مسکن جمعیت این شهر بیشتر هم خواهد شد. باید برای این مردم خدمات فراهم کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار