| کد مطلب: ۱۰۷۹۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» امنیت هوایی ایران را به بهانه‌ تحویل سوخو ۳۵‌ها بررسی می‌کند

غرش سوخو- 35در آسمان ایران

آرمان ملی- احسان اسقایی: امنیت به هر وسیله‌ای و با هرتجهیزی روزگاری برای ایران یک آرزو بیش نبود.

غرش سوخو- 35در آسمان ایران

زیاد هم نیاز نیست به گذشته‌های دور بازگردیم تا این موضوع به اثبات برسد. در بحبوحه جنگ جهانی دوم پادشاه ایران به تازگی‌تاج‌گذاری کرده بود که خبری برای او آوردند که کنفرانسی در بیخ گوش او با حضور چرچیل، روزولت و استالین برای تقسیم غنایم جنگ جهانی درحال برگزاری است. حال اینکه پادشاه جوان اساسا هیچ خبری از محتوا و حتی آمد و شد سران انگلستان، شوروی و آمریکا به ایران نداشت. استقلال ایران آن روزها بی‌معنا بود و ایران شانس آورد که در آن زمان به علت نبود دولت قوی در تقسیمات غنایم جنگ مثله نشد چرا که اگر سران پیروز جنگ تصمیمی در این ارتباط می‌گرفتند کدام ارتش؟ کدام تانک؟ کدام نیروی هوایی و دریایی باقی مانده بود که بخواهند با آن از تقسیم ایران واحد جلوگیری‌ کنند.

*ایران بعد از جنگ در اندیشه تجهیز نظامی

جنگ 8 ساله در ایران هر مقدار خانمانسوز بود، مقامات تهران را برآن داشت که در حوزه تجهیزات نظامی به هیچ وجه کوتاه نیایند. نقل است در آن زمان که ملت ایران در برابر برخورد موشک‌های 6 متری بر کوچه پسکوچه‌های یک متری شعار می‌دادند «موشک جواب موشک»، نظامیان ایران دستی خالی برای تحقق این خواست مردم داشتند و به طوری که چهار دور جهان را پیمودند تا چندتا موشک بخرند تا در بعد نظامی پاسخ صدام حسین را بدهند. در آن زمان معمر قذافی چند موشک به تهران داد؛ موشک‌هایی که حتی برای برپا کردنشان نیازمند بودیم! یکی از این موشک‌ها در نهایت به باشگاه افسران بعث برخورد کرد و معادلات نظامی جنگ را بر هم زد. سردار تهرانی مقدم اما در برابر شلیک آخرین موشک ایستاد و با مهندسی معکوس آن بذر نیروی موشکی ایران را در زمین نهاد تا کشورمان امروز یکی از قدرت‌های مهم موشکی باشد. یکی از عمده دلایل تمرکز ایران  روی موشک‌های با برد بلند و متوسط فقدان نیروی هوایی کارآمد به‌علت تجهیزات جنگی فرسوده بعد از جنگ به دلیل استفاده مکرر از آنها و البته تحریم تسلیحاتی آمریکایی‌ها بود. در نهایت هم تهران در توسعه موشکی به جایی رسید که شاید تا حدودی از داشتن جنگنده‌های با قدرت رزمی معاف شد.

* هم موشک هم جنگنده

بعدها که ایران در سیستم‌های موشکی به پیشرفت‌هایی دست یافت در تقسیمات قدرت در جهان به نوعی به چین و روسیه نزدیک شد و هر بار خبرهایی از خرید تجهیزات موشکی و دفاعی و هوایی از روس‌‌‌ها شنیده می‌شد اما روس‌ها به دلایلی از جمله تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های تسلیحاتی از انتقال این تجهیزات به ایران اجتناب می‌کردند. در نهایت هم اولین محموله از اس 300‌های روسی زمانی به ایران رسید که تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شد و روس‌ها دسته دسته سیستم‌های تدافعی خریداری شده را به ایران منتقل کردند. چندی بعد اما خبرهایی شنیده شده که حتی تهران توانسته با ارتقای اس 300‌ها در نمونه‌های داخلی از خرید اس 400 هم بی‌نیاز شود. مدتی است البته زمزمه خرید تجهیزات نظامی پیشرفته و جدید به ایران می‌رسد، تجهیزاتی که روزگاری ایران برای خرید آن تنها تلاش نکرد بلکه ما به ازای آن یعنی موشک‌‌ها را درکلاس‌های مختلف ساخت اما این روزها خبرهای مختلفی در ارتباط با قطعی شدن تجهیزات خریداری شده ایران از روسیه به گوش می‌رسد که می‌تواند معادلات منطقه‌ای حتی جهانی را دگرگون کند. ایران موشکی؛ با قدرت نفوذ منطقه‌ای و اثرگذاری در هر تحولی در جهان اسلام اکنون در حال خرید یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان یعنی سوخو- 35 روسی است. از قرار معلوم هرچند اخبار مختلفی از احتمال انتقال و حتی عدم نیاز ایران به این نوع از جنگنده شنیده می‌شد اما به توجه به خبر منتشر شده نه تنها سوخو- 35‌ها بلکه تجهیزات نبرد هوایی و دفاعی پیشرفته دیگری هم درحال انتقال به ایران است. بعید هم نیست که با توجه به‌ برخی اخبار مبنی بر آموزش خلبان ایرانی و ورود هواپیماهای آموزشی روس به ایران و برخی اخبار دیگر مبنی بر نشستن تعدادی سوخو- 35 در ایران، حتی تعدادی از این جنگنده‌ها در طول ماه‌های گذشته به ایران آورده شده باشد.

*خبر قطعی ورود سوخو- 35 به ایران

خبرگزاری تسنیم نوشت: سردار سیدمهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از قطعی شدن ورود بالگرد هجومی میل ۲۸، جنگنده سوخو- ۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ به سازمان رزم نیرو‌های مسلح خبر داد. وی با اعلام این خبرگفت: در حوزه هوایی، ورود هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰، جنگنده سوخو ۳۵ و بالگرد میل ۲۸ به کشور قطعی شده و فرآیند آن در حال انجام است. رسانه‌ها در ارتباط با قدرت سوخو-35 نوشتند: این جنگنده یکی از قدرتمندترین‌ها در دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی N- ۰۳۵ مجهز است و امکان کشف ۳۰ هدف و درگیری با ۸ هدف را به‌صورت همزمان دارد. برد این رادار ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است که در بین جنگنده‌های موجود دارای بیشترین برد است.

*یادی از برجام که خوار می‌خواستنش

هرچند نیروهای نظامی ایران همواره در تجهیز زمینی، دریایی و هوایی کشور کوشیده‌اند اما ورود سوخو- 35‌ها آسمان کشورمان را امن و امن‌تر می‌کند. آنچه مشخص است روس‌ها هر چه قبل از برجام که حاضر نبودند اس300‌ها را به ایران تحویل دهند و چه قبل از ملغی شدن تحریم تسلیحاتی تهران طبق برجام هیچ‌گاه نمی‌خواستند به گونه‌ای با ایران رابطه نظامی داشته باشند که مورد سرزنش مجامع بین‌المللی قرار گیرد و به محض وضع برجام اس 300‌ها را به ایران تحویل داد و با لغو تحریم تسلیحاتی تهران طبق برجام در روزهای اخیر باز هم خبرهایی در مورد تحویل تجهیزات نظامی به ایران شنیده شد. تمام این موارد نشان می‌دهد آنان که روزگاری برجام را خوار می‌خواستند امروز میوه‌های آن را  می‌چیند و از آن استفاده می‌کنند و ککشان هم نمی‌گزد که آن برجام را چه کسی آورد و این روزها چگونه او و رئیس‌اش را مورد تاخت و تاز رسانه‌ای قرار می‌دهند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار