| کد مطلب: ۱۰۷۹۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحولات غزه در سومین روز آتش بس را بررسی می‌کند

تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه

آرمان ملی- سهیل ثابت: تحولات میدانی غزه طی پنجاه و یک روز گذشته فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده و جدای از طرفین جنگ یعنی جنبش حماس، مقاومت فلسطین و اسرائیل طرف‌های دیگری هم از کشورهای منطقه مثل ایران، عربستان، مصر، قطر، عراق و سوریه گرفته تا کشورهایی مثل روسیه و آمریکا به طور غیر میدانی و صرفا دیپلماتیک به جنگ وارد شده و تاثیرات خاص خود را گذاشته و می‌گذارند. حتی تاثیرات و تحرکات برخی نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و اتحادیه اروپا را نمی‌توان نادیده گرفت. با این حال آنچه امروز در غزه در جریان است روایت مظلومیت مردم غزه، نسل کشی سبوعانه صهیونیست‌ها و سکوت مرگ‌آور کشورهای عربی و آمریکا بر تحولات غزه و چشم پوشی از جنایات اسرائیل است.

تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه

هر چند که پس از تلاش‌های بسیار و فشارهای افکار عمومی و توصیه‌های بسیاری از کشورها در نهایت پس از 48 روز طرفین تن به آتش بس و توقف جنگ دادند تا در مراحل مختلفی به تبادل اسرا بین یکدیگر بپردازند. آتش بسی که هر دو طرف مدیون میانجیگری کشور موثری همچون قطر هستند و اتفاقا جالب اینجاست که در میان قدرت‌های بزرگ و کشورهای تاثیر‌گذار در این ماجرا این قطر است که میدان داری می‌کند و اکنون همه نگاه‌ها را به خود دوخته است. حال صحبت اینجا است که پس از گذشت نزدیک به 50 روز از جنگ که طرفین به توافق در جهت توقف جنگ و آتش بس دست یافته‌اند. این آتش بس چه میزان پایدار و برقرار خواهد بود. آنطور که طی روزهای گذشته نیز در خبرها داشتیم ده‌ها نفر از اسرای حماس، اسرای اسرائیلی و تبعه‌های سایر کشورها در مبادلات طرفینی آزاد شده‌اند. روز گذشته در حالی سومین روز از آتش‌بس چهار روزه بین رژیم اسرائیل و مقاومت فلسطین در نوار غزه ‌را پشت‌سر گذاشتیم که بامداد یکشنبه دور دوم تبادل اسرا بین حماس و رژیم تل‌آویو صورت گرفت که طی آن 39 اسیر فلسطینی در مقابل 13 اسیر صهیونیست (3 به یک) آزاد شدند که شش تن از آن‌ها زن و 33 تن از آن‌ها نیز کودک و نوجوان بودند. این تبادل اسرا با کارشکنی صهیونیست‌ها در ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی به غزه همراه شد که با فشار مقاومت و چانه‌زنی‌های طرف‌های میانجی مانند قطر که گفته می‌شود هیأتی به تل‌آویو فرستاده، با تاخیر ولی در نهایت بامداد دیروز به سرانجام رسید. این در حالی است که طی روزهای گذشته صهیونیست‌ها بارها آتش بس را نقض کرده و در مناطق مختلف اشغالی دست به حمله زده‌اند. با این حال تلاش‌ها برای ادامه آتش بس همچنان ادامه دارد چرا که بسیاری معتقدند هر چه این آتش بس موقت بیشتر به طول انجامد احتمال رسیدن به آتش بس دائمی نیز وجود دارد.

* همه به دنبال تدام آتش بس

با وجود اختلافات مختلفی که در موضع همه کشورها نسبت به مساله غزه وجود دارد همه طرف‌ها چه آنهایی که مثل ایران از حماس و گروه‌های مقاومت حمایت می‌کنند و چه آنهایی که مثل آمریکا پشتیبان اسرائیل هستند در یک نقطه با یکدیگر مشترک هستند و آن هم ترک مخاصمه و آتش بس. به عبارتی همه طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه جنگ چیزی را حل نکرده و کاری از پیش نخواهد برد بلکه صرفا مردم بی‌دفاع بیشتری کشته شده و خرابی‌های بیشتری ببار خواهد آمد. لذا همه طرف‌ها به دنبال آتش بس هستند. در این میان طرف‌های مختلف با پیام‌هایی این نوع رویکرد خود را به طرف مقابل نیز رسانده‌اند. چه اینکه طبق برخی گفته‌ها آمریکایی‌ها طبق سنوات گذشته پیام‌هایی را در جهت لزوم آتش بس و حمایت از آن به کشورمان ارسال کرده‌اند. چه اینکه چند روز پیش «وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با الجزیره اذعان داشت که ما پیام‌هایی را از جانب طرف آمریکایی دریافت کردیم که محتوایش این بود که آنها خواهان گسترش دامنه جنگ نیستند». حسین امیرعبداللهیان گفت: آمریکا اشتباه فکر می‌کند که می‌تواند بدون بازگشت فلسطینی‌ها، تصمیمی را در مورد اینکه چه کسی اداره غزه را بر عهده بگیرد، اتخاذ کند.» حال اینکه طرفین حامی دو طرف جنگ تا چه میزان می‌توانند بر ادامه آتش بس تاثیر‌گذار باشند باید منتظر روزهای پیش‌رو و تحولات میدانی و دیپلماتیک ماند.

* تلاش برای تمدید آتش بس

مقامات قطری از تلاش برای تمدید آتش بس موقت در نوار غزه در ادامه آتش بس چهار روزه فعلی در این باریکه خبر می‌دهند. «لولوه خاطر» وزیر همکاری‌های بین‌المللی قطر در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که میزان کمک‌ها به غزه در حد نیاز مردم این منطقه نبوده است. خاطر اظهار داشت که تلاش‌ها و مذاکراتی برای تمدید آتش‌بس موقت در غزه در جریان است.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار