| کد مطلب: ۱۰۷۸۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

حسن هانی زاده در گفت وگو با«آرمان ملی» مطرح کرد:

جنگ صلیبی بستری برای اجرای سناریوهای خطرناک

آرمان ملی- احسان انصاری:اسرائیل و حماس به توافقی برای آتش بس موقت دست پیدا کردند.

جنگ صلیبی بستری برای  اجرای سناریوهای خطرناک

بر اساس توافق حاصله، قرار است ۵۰ نفر از اسرای اسرائیلی در ازای ۱۵۰ فلسطینی زندانی در اسرائیل آزاد شوند و همزمان صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوخت به منطقه محاصره شده غزه وارد شود. این توافق با میانجیگری قطر حاصل شده است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد که مداخله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به بهبود مفاد این توافق کمک کرده است؛ به گونه‌ای که توافق درنهایت شامل آزادی اسرا بیشتر در قبال اعطای امتیازات کمتری شود. بنا بر اعلام اسرائیل، حماس بیش از ۲۰۰ اسیر را در اختیار دارد که آنها را در زمان حمله نیروهایش به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر گرفته است و به داخل نوار غزه منتقل کرده است.آرمان ملی برای تحلیل و بررسی ابعاد مختلف این توافق و چشم انداز پیش روی جنگ غزه با دکتر حسن هانی زاده تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده است.هانی زاده معتقد است؛« واقعیت این است که احتمال ادامه درگیری ها پس از آتش بس چهار روزه وجود دارد و به نظر می رسد اسرائیل به دنبال این است که حماس و جهاد اسلامی را از صحنه جغرافیایی غزه حذف کند. با این وجود ادامه جنگ هزینه های زیادی به اسرائیل تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که حماس و جهاد اسلامی بین مردم غزه ریشه دارد و دارای محبوبیت بالایی است و به همین دلیل اسرائیل نمی تواند حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند. در چنین شرایطی سناریو دیگری که توسط آمریکا طراحی شده کوچ اجباری مردم غزه به سمت شرق فرات سوریه است.این در حالی است که از سال2016 تاکنون استان های شرقی فرات سوریه در اشغال نیروهای آمریکایی است و به همین دلیل آمریکا تلاش خواهد کرد مردم غزه را به سمت این استان ها بفرستد.» این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

*آتش بس موقت بین حماس و اسرائیل به چه میزان از این قابلیت برخوردار است که در نهایت به یک آتش بس دائمی تبدیل شود؟

آتش بسی که از صبح جمعه (دیروز) آغاز شده با توجه به شکست هایی که اسرائیل در حوزه های اطلاعاتی و نظامی خورده است ناچار شد شرایط حماس و جهاد اسلامی را برای آتش بس موقت بپذیرد که این یک شکست سیاسی دیگری است که بر اسرائیل تحمیل شده است.به نظر می رسد اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که ناچار شده شرایط این آتس بس را بپذیرد و به آن پایبند باشد. البته این آتش بس موقتی است و طبیعی است که در آینده اتفاقاتی رخ بدهد که شرایط تغییر کند. هدف اسرائیل این است که حتی اگر در ظاهر نیز شده یک پیروزی نظامی کسب کند.این در حالی است که در50 روز گذشته اسرائیل در زمینه های اطلاعاتی و نظامی شکست های سنگینی را متحمل شده است.در شرایط کنونی اسرائیل تلاش می کند با وقت کشی اسرا را آزاد کند. این در حالی است که سازمان ملل،مصر وقطر در حال تهیه یک لیست از اسرای دو طرف است که قرار است پس از آتش بس و ارسال کمک ها به غزه اسرا آزاد شوند که این نیز یک موفقیت بزرگ برای حماس و جهاد اسلامی است که توانستند برخی پیش شرط ها را به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحمیل کنند.

واقعیت این است که احتمال ادامه درگیری ها پس از آتش بس چهار روزه وجود دارد و به نظر می رسد اسرائیل به دنبال این است که حماس و جهاد اسلامی را از صحنه جغرافیایی غزه حذف کند. با این وجود ادامه جنگ هزینه های زیادی به اسرائیل تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که حماس و جهاد اسلامی در بین مردم غزه ریشه دارد و دارای محبوبیت بالایی است و به همین دلیل اسرائیل نمی تواند حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند. در چنین شرایطی سناریو دیگری که توسط آمریکا طراحی شده کوچ اجباری مردم غزه به سمت شرق فرات سوریه است

*چه اتفاقاتی ممکن است این آتش بس موقت را مخدوش کرده و دوباره جنگ را شعله ور کند؟

واقعیت این است که احتمال ادامه درگیری ها پس از آتش بس چهار روزه وجود دارد و به نظر می رسد اسرائیل به دنبال این است که حماس و جهاد اسلامی را از صحنه جغرافیایی غزه حذف کند. با این وجود ادامه جنگ هزینه های زیادی به اسرائیل تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که حماس و جهاد اسلامی در بین مردم غزه ریشه دارد و دارای محبوبیت بالایی است و به همین دلیل اسرائیل نمی تواند حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند. در چنین شرایطی سناریو دیگری که توسط آمریکا طراحی شده کوچ اجباری مردم غزه به سمت شرق فرات سوریه است.این در حالی است که از سال2016 تاکنون استان های شرقی فرات سوریه در اشغال نیروهای آمریکایی است و به همین دلیل آمریکا تلاش خواهد کرد مردم غزه را به سمت این استان ها بفرستد. به نظر می رسد سناریو خطرناکی برای بازتعریف جدید از خاورمیانه و ایجاد یک شاکله جدید است که آمریکا به دنبال اجرا کردن چنین طرحی هستند.در چنین شرایطی کشورهای غربی از اسرائیل حمایت می کنند و در مقابل کشورهای اسلامی و عربی از تأثیرگذاری در این زمینه ناتوان هستند. آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند مصر باید گذرگاه رفح را روی ساکنان غزه بازگشایی کند تا آن‌ها به آن سمت کوچ کنند و بعد از آن غزه به صورت کامل از صحنه جغرافیایی فلسطین خارج کنند و سپس همه رزمندگان حماس توسط اسرائیل ترور شوند. به نظر می‌رسد طرح آمریکا و اسرائیل طرح خطرناکی است و آمریکا به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستند و ساکنان غزه حداقل بین مصر و اردن و عراق و سوریه تقسیم شوند. موضوع دیگر مساله‌ انسجام جبهه‌ رزمندگان فلسطینی است که جهاد اسلامی، حماس و سایر جنبش‌های مبارز در کنار همدیگر یک جبهه‌ مشترک تشکیل دادند و توانستند با طراحی یک نقشه‌ دقیق و راهبردی در ظرف کمتر از هشت ساعت پنج هزار موشک نقطه‌زن و یک پهپاد رادارگریز را به سوی مراکز حساس نظامی، اقتصادی و امنیتی اسرائیل در اراضی اشغالی را هدف قرار بدهند.این مساله نشان می‌دهد که این سامانه‌ گنبد آهنین که قدرت بازدارنده‌ اسرائیل تلقی می‌شود قادر به دفاع از موشک نقطه‌زن و پهپادهای حماس نیست. این یک شکست تکنولوژیک و نظامی برای ارتش اسرائیل است. از دیگر اتفاقات مهمی که در این عملیات رخ داد فراخوان نیروهای ذخیره و احتیاط اسرائیل هست که در طول یک دهه‌ گذشته فراخوان به این حجم در ارتش اسرائیل شکل نگرفته است. این نشان می‌دهد که موازنه‌ قدرت هم از لحاظ اطلاعاتی و نظامی و عملیاتی به نفع رزمندگان فلسطینی تغییر یافته است.

*چرا اسرائیل به دنبال محو کامل حماس و جهاد اسلامی در غزه است و آیا توانایی این کار را دارد؟

اسرائیل چنین هدفی را دنبال می کند و از سوی دیگر به دنبال این است که حاکمیت غزه نیز به اسرائیل و تشکیلات خودگردان انتقال پیدا کند.این در حالی است که مردم غزه با مقاومتی که از خود نشان می دهند حاضر نیستند محل زندگی خود را ترک کنند.به هر حال مردم غزه از نظر تاریخی در این منطقه ساکن بوده اند و اینکه اسرائیل بخواهد با زور مردم این منطقه را از محل زندگی خود خارج کند امکان پذیر نیست. این در حالی است که گروه های جهادی دیگری نیز در کنار حماس و جهاد اسلامی قرار دارند که اجازه نمی دهند چنین اتفاقی رخ بدهد و معادلات به شکلی رقم بخورد که در راستای اهداف اسرائیل باشد. در شرایط کنونی هم ابتکار عمل میدانی و هم ابتکار سیاسی در دست رزمندگان حماس و جهاد اسلامی است و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و حتی نزد افکار عمومی با شکست مواجه شده است. لذا قبول آتش‌بس در این مقطع که قبلاً از سوی بنیامین نتانیاهو مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت نشانه شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است. این شکست‌های پی در پی به طور طبیعی موجب خواهد شد رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شود.براساس گزارش‌های موجود به نظر می‌رسد پس از پایان درگیری‌های غزه بیش از یک میلیون نفر از صهیونیست‌ها که دارای تابعیت دوگانه هستند، مهاجرت معکوس خواهند کرد و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد اروپایی‌ها به شدت نگران مهاجرت یهودیان از اراضی اشغالی به سمت اروپا و آمریکا هستند. این دلیلی بر ناکامی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس و جهاد اسلامی است. بنیامین نتانیاهو همه تدابیر و خشونت‌ها را علیه مردم غزه به کار گرفت تا بتواند یک پیروزی سریع نظامی یا سیاسی به دست آورد. اما او علی‌رغم کشتارها و جنایت‌هایی که انجام داد نتوانست افکار عمومی داخلی را قانع کند.

*موضع ایران درباره آتش بس موقت و آینده جنگ حماس و اسرائیل چیست؟

در طول جنگ غزه ایران تحرکات زیادی از خود نشان داد و علاوه بر رایزنی با کشورهای اروپایی و غربی با کشورهای منطقه نیز رایزنی و گفت وگو می کرد.سفر وزیر خارجه ایران به لبنان و قطر نشان می دهد که ایران تأثیرگذاری بالایی در مهار بحران غزه داشت. ایران از همه ابزارهای موجود برای کمک و حمایت به غزه و فلسطین استفاده خواهد کرد و تلاش می کند مانع اجرای طرح های خطرناک آمریکا و اسرائیل در غزه شود.این در حالی است که شرایط میدانی تعیین کننده است و در پرتو شرایطی که در میدان رخ خواهد داد مقامات ایران تصمیمات نهایی را در این زمینه خواهند گرفت. سیل سفر مقامات بلندپایه اروپایی بعد از عملیات طوفان الاقصی به اراضی اشغالی نشان داد یک نوع قطب‌بندی جدید و جنگ صلیبی در جهان بر ضد امت اسلام ایجاد شده است. به اعتبار اینکه این صف‌آرایی‌ها از طرف اروپا و آمریکا علیه مردم فلسطین صورت می‌گیرد در چارچوب طرح بزرگ تغییر ساختار خاورمیانه قابل تعریف است و یک توطئه تازه‌ای از طرف آمریکا و اروپا برای اخراج اهالی غزه به صحرای سینا و تخلیه کردن غزه از ساکنان فلسطینی است. اعزام دو ناو بزرگ آیزنهاور و جرالد فورد از طرف آمریکا به شرق مدیترانه برای تغییر ساختار خاورمیانه ایجاد شده است تا یک حاشیه امنی برای اسرائیل در منطقه ایجاد شود لذا روز‌های آینده بسیار حساس است و این صف‌آرایی‌ها در شرق و غرب آشکار‌تر خواهد شد. ایران در تلاش است تا مانع اجرایی شدن طرح خاورمیانه جدید شود. این طرح از سه سال قبل بر روی میز آمریکا، اسرائیل و اروپا قرار دارد و الان در پی اجرایی شدن آن هستند.متاسفانه کشور‌های عربی در موضع ضعف قرار دارند و کشور‌های اسلامی نیز هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند لذا اگر کشور‌های اسلامی و عربی به موقع اقدام نکنند این طرح تا سال ۲۰۲۴ ممکن است اجرایی شود و شاهد خالی شدن غزه از ساکنان آن باشیم و یک خاورمیانه جدیدی براساس شاکله اروپا و آمریکا شکل خواهد گرفت.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار