| کد مطلب: ۱۰۷۸۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان‌ملی نه نمایندگان به استعفای نادران را بررسی می‌کند

پایان نمایش استعفا پشت درهای بسته

آرمان ملی – احسان اسقایی: اصولگرایان از «پایداری»‌ها گرفته تا «شانا» و «شریان» پشت شفاف‌سازی سنگر می‌گیرند اما در مواقع حساس گویی اعتقادی به شعار شفافیت ندارند.

پایان نمایش استعفا پشت درهای بسته

نمونه بارزش هم همین بررسی استعفای نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی است که در اعتراض به عملکرد قالیباف ابتدا در مجلس تحصن کرد و در نهایت با وعده‌ برای بررسی استعفایش به تحصن پایان داد و در نهایت در جلسه روز گذشته مجلس به صورت غیر علنی استعفای او مورد بررسی قرار گرفت و  یکباره در پایان جلسه مجلس محمدباقر قالیباف اعلام کرد که 90 درصد نمایندگان با استعفای آقای نادران مخالفند. از این رو استعفای او مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

* کدام شفافیت؟

 واقعیت آن است که برخی از نمایندگان مجلس به رغم اینکه در عمل قالیباف را به عنوان نماینده مجلس بر‌کرسی ریاست مجلس نشانده‌اند اما از عملکرد او در مجلس ناراضی‌اند.  هر از گاهی هم شنیده می‌شود زمانی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد استیضاح یکی از وزرا را دارند عملا بررسی آن از سوی هیات رئیسه مجلس به صورت روزانه و احتمالا با هماهنگی با رئیس مجلس به تاخیر می‌افتد و حتی برخی مواقع این تاخیر افتادن‌ها به نفع وزیری است که احتمالا استیضاح خواهد شد چرا که او زمان می‌خرد و عملا می‌تواند برخی از نمایندگان پیگیر را مجاب به پس گرفتن امضا خود کرده تا استیضاح از دستور کار هیات رئیسه مجلس خارج شود. چنین اتفاقاتی همواره در این مجلس و البته برخی دیگر مجالس افتاده است که نشان می‌دهد فعلا شفافیت شعاری بیش نیست و برخی اصولگرایان هم همواره بر این شعار دست می‌آویزند تا رای بخشی از جامعه را به خود جلب کنند.

 غیرعلنی شدن  بررسی استعفای نادران این سوال را در ذهن مردم به وجود آورده است که اساسا چرا کوچکترین اقدام که احتمال حاشیه‌‌سازی در آن وجود دارد از سوی مجلس شورای اسلامی به صورت غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.؟ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با غیر میمون خواندن این اقدام از سوی مجلس به زعامت قالیباف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وقتی بررسی استعفای نماینده هم محرمانه و غیرعلنی شود، دیگرکدام داده مفیدی می‌تواند در اختیار افکار عمومی قرارگیرد؟» چنین اقداماتی از سوی مجلس کنونی که خود را داعیه‌دار شفافیت می‌داند؛ این سوال را در ذهن مردم به وجود می‌آورد  که مگر مردم نامحرم هستند که نباید در جریان بررسی یک استعفای ساده و حواشی آن قرار نگیرند. البته مشخص است که چرا محمدباقر قالیباف و  برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با علنی شدن  برخی جلسه‌های مجلس مخالف است. واقعیت آن است که این مجلس دستاورد محسوسی برای مردم نداشته است و اگر مذاکرات مجلس خصوصا در جلسه استیضاح یک  نماینده شناخته شده پشت درب‌های بسته صورت نگیرد؛ قطعا مردم در جریان اختلافات  در مجلس و نوع مدیریت قالیباف  قرارخواهند گرفت و این مورد اساسا به نفع اصولگرایان نیست.

*آنچه از جلسه غیرعلنی، علنی شد

 تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا درجریان بررسی استعفای الیاس نادران اختلافات او با قالیباف علنی نشود اما احتمالا بعدها اخباری از جلسه غیرعلنی به بیرون درز خواهد کرد. جماران در این ارتباط نوشت: «سید مجتبی محفوظی، نماینده آبادان در خصوص جلسه غیرعلنی استعفای الیاس نادران گفت: نادران نسبت به عملکرد هیات رئیسه یکسری مطالبی را داشتند و از یک سال قبل استعفا داده بودند. امروز پس از کش و قوس‌های اداری موعد استعفای ایشان فرارسید و مجلس رای به جلسه غیرعلنی داد و جلسه تشکیل شد و به نادران نیم ساعت زمان داده شد تا صحبت کند، وی از نقاط قوت مجلس و نیز ایراداتی نسبت به اداره مجلس داشتند و در ادامه ۵ نفر از نمایندگان طی ۶ دقیقه صحبت کردند اما پس از پایان رای‌گیری الیاس نادران با بیش از ۹۰ درصد رای مخالف روبه‌رو شد و همچنان به وظایف نمایندگان خود تا تاریخ ۷/۳/۱۴۰۳ ادامه خواهد داد. محفوظی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم باید شاهد تحصن نادران خواهیم بود، گفت: نه دیگر شاهد تحصن نادران نخواهیم بود. همچنین محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌و‌گو با  ایرنا به برخی از دغدغه‌های نادران در جلسه استعفای وی اشاره کرد و گفت: موضوع چگونگی اجرای آیین نامه داخلی مجلس، مسائل اقتصادی کشور، شیوه اداره صحن مجلس و ظرفیتی که مجلس برای اثرگذاری بر جامعه دارد، از جمله مسائلی بود که آقای نادران درباره آن سخن گفت که رئیس مجلس برای جلوگیری از گرفته شدن وقت مجلس از پاسخ به این  مسائل خودداری کرد. وی خاطرنشان کرد: در نهایت برای جلوگیری از شکاف بین جریان‌های انقلاب، نادران با حضور در جایگاه هیات رییسه و روبوسی با قالیباف، حواشی را به پایان برد.

*نه با استعفای  هشداری برای قالیباف

به نظر می‌رسد رای مثبت مجلس به باقی ماندن الیاس نادران، نماینده پیشکسوت مجلس شورای اسلامی نشان دهنده نگاه  انتقادی مجلس به نوع مدیریت قالیباف در مجلس است. چرا که کمتر کسی مانند  الیاس نادران برابر قالیباف قدعلم کرده است. البته گاهی میرسلیم که خود از نمایندگان شناخته شده است و یا لارگانی دیگر نماینده مجلس نیز قالیباف را به خاطر مدیریت مجلس مورد انتقاد قرار داده‌اند اما هیچ فردی مانند نادران در برابر او نایستاده است. لذا رای به باقی ماندن نادران در مجلس نوعی نه مدنی به عملکرد قالیباف در مدیریت مجلس است.

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار