| کد مطلب: ۱۰۷۸۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اختلافات درون گروهی اصولگرایان را بررسی می‌کند؛

از ماجرای شانا و شریان تا پشت پرده‌های جبهه پایداری

آرمان ملی- حمید شجاعی: اگر چه فضای سیاسی و انتخاباتی در جامعه و برخی جریانات سیاسی هنوز سرد است، اما اصولگرایان در فاصله 4 ماه مانده تا انتخابات مجلس سخت مشغول تحرکات انتخاباتی هستند.

از ماجرای شانا و شریان تا پشت پرده‌های جبهه پایداری

گاهی میتینگ می‌گیرند، سخنرانی می‌کنند و از لزوم وحدت می‌گویند؛ گاهی نیز به تبیین و تبلیغ خود می‌پردازند و خود را محوریت جریان می‌دانند. به همین جهت است که گرچه همه مجموعه‌های داخل در اردوگاه اصولگرایان از لزوم و حدت و انسجام سخن می‌گویند اما اختلاف و انشقاق میان آنها موج می‌زند و حتی به‌راحتی از مواضع و اظهارنظرها می‌توان به این اختلاف نظر رسید. از صحبت‌های اخیر صادق محصولی که از مجلس انقلابی‌‌تر سخن گفته و پایداری را معرفی کرده تا برخی صحبت‌ها از مجموعه شریان، شانا، شورای وحدت و فعالان سیاسی اصولگرا که در ظاهر سخن از وحدت اصوگرایان می‌گویند و در عمل دنبال سهم بیشتری برای خود را از مجلس آینده هستند. نکته مهم این است که امروز هر مجموعه از جریان اصولگرا داعیه میدان‌داری دارد و مدعی است که باقی جریانات باید حول محور آنها باشند. این نوع رویکرد را می‌توان از شورای ائتلاف و وحدت و همچنین تا حدی جبهه پایداری مشاهده کرد. چرا که اگر تا دیروز جسته و گریخته و در خفا از احتمال عدم ائتلاف و وحدت سخن می‌گفتند امروز آشکارا و با صدای رسا برای ائتلاف شرط و شروط تعیین می‌کنند. مجموعه‌هایی که شاید حتی نگاهشان نیز به انتخابات و مجلس آینده نیز متفاوت باشد. چه اینکه حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص می‌گوید: «بعید است اصولگرایان به لیست واحد برسند؛ حتی پیش‌بینی می‌کنم 3 لیست از جریان اصولگرایی بیرون خواهد آمد که با سایر لیست‌ها به‌نظرم شاهد رقابت 6 فهرست با یکدیگر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس باشیم.» آنچه مسلم است اختلاف درون جریانی اصولگرایان انتخابات کاهش که نخواهد یافت بلکه هر چه به زمان انتخابات و ارائه لیست‌ها برسیم افرایش یافته و بیشتر سرباز خواهد کرد.

*اختلاف شانا و شریان

مشخص نیست چندمین اختلاف، اما تازه‌ترین وجه اختلاف در اصولگرایان از پیامکی از یک سرشماره پیامک انبوه بیرون آمد جایی‌که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در پیامکی به کاندیداهای تایید صلاحیت شده از آنها خواسته است در صورت تمایل در سایت شانا ثبت‌نام کنند. در متن این پیامک آمده است: «از جنابعالی کاندیدای محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دعوت می‌شود در صورت تمابل به بررسی سوابق تخصصی و مدیریتی خود توسط دفاتر استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نسبت به ثبت‌نام در سامانه شانانیوز اقدام فرمایید.» همین مساله با واکنش‌ها و رویکردهای مختلفی مواجه شده و برخی افراد و گروه‌های اصولگرا آن را دستاویز اختلاف درونی کرده‌اند. چنانکه محمدصالح زندی، عضو شورای مرکزی شریان در ایکس با انتشار این پیامک از سوی شانا، نوشت: «قابل توجه نهادهای متولی... هنوز نه به بار است و نه به دار، حضرات از همه جا با خبر با ارسال پیامک انبوه به داوطلبان تایید شده، از آنها برای ثبت سوابق در سایت شانا دعوت کرده‌اند! فقط یک سوال، فایل اکسل شماره تماس افراد احراز صلاحیت شده، چگونه در اختیار شورای ائتلاف قرار گرفته است؟» این پرسش زندی که در جای خود قابل تامل و طرح است؛ اما به‌نظر می‌رسد که هریک از مجموعه‌های داخل اصولگرایی از هم اکنون دنبال یارگیری در جهت حضور موثرتر و قدرتمندتر است. از شورای ائتلاف که حداد عادل، محسن رضایی، زاکانی و قالیباف را برای خود یارگیری کرده شورای وحدت که چراغ خاموش به فعالیت انتخاباتی خود ادامه می‌دهد و جبهه پایداری و شریان که انتخابات را با متر و معیار خود می‌بینند و پیش می‌روند حال باید دید در نهایت تکلیف اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو چه خواهد بود.

* خالص‌سازان در جبهه پایداری

خالص‌سازی واژه‌ای است که هر زمان مطرح می‌شود ناخودآگاه ذهن افراد به سمت جبهه پایداری می‌رود جریانی که به جز خود هیچکس را شایسته و  اصلح نمی‌بیند و از این رو  است که همواره علم جدایی و حضور مستقل در انتخابات‌ها را بر می‌دارند. جریانی که هر چند عِده و عُده زیادی ندارد، اما به جهت نفوذ در نهادها مهم صدای بلندی دارند. چنانکه اخیرا صادق محصولی دبیرکل پایداری گفته بود: «متاسفانه امروز تکرار واژه خالص‌سازی اسم رمز حمله به شایسته‌سالاری شده است.» البته شایسته‌سالاری که بیشتر شایسته‌سازی بوده است. در همین راستا یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با جبهه پایداری و رویکردهای صادق محصولی اظهار داشت: آقای محصولی ادعا دارد که خالص‌سازی یعنی شایسته‌سالاری؛ اما ما مخالف این حرف و منطق هستیم. خالص‌سازی او، از همان مظلوم کردن حمید و مهدی باکری شروع شد. منصور حقیقت‌پور گفت: حلقه‌ای در مقطعی رویش کرده و طی سال‌های اخیر نیز در قالب جبهه پایداری خود را نشان داد و نمود پیدا کرده است، اینها اکنون روند خالص‌سازی کشور را انجام می‌دهند. این چهره نزدیک به علی لاریجانی بیان کرد:‌ این جریان فکری یک حلقه در قم داشت و یک حلقه دیگر در ارومیه که در نهایت در جبهه پایداری به یکدیگر متصل شدند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار