| کد مطلب: ۱۰۷۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از توقیف کشتی اسرائیلی گزارش می‌دهد

احتمال تغییر معادلات امنیتی آمریکا از زمین به دریا

آرمان ملی- احسان اسقایی: تنگه باب المندب در نزدیکی یمن، گلوگاه ورود و خروج کشتی‌های صهیونیست‌هاست که از طریق دریای سرخ به سواحل فلسطین اشغالی آمد و شد دارند و بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی به اسرائیل از طریق همین تنگه تامین می‌گردد.

احتمال تغییر معادلات امنیتی آمریکا از زمین به دریا

تنگه‌ای که زیر چتر امنیتی یمن قرار دارد و از قرار معلوم یمنی‌ها که عملا اعلام کرده‌ بودند در نبرد غزه و حماس علیه اسرائیل پشت مقاومت اسلامی ایستاده‌اند در نظر دارند فضا را برای کشتی‌های اسرائیلی ناامن کنند. در گذشته نیز یمن بارها و بارها اعلام کرد در حمایت از حماس و مقاومت اسلامی علیه صهیونیست‌ها موشک‌ها و پهپادهایی را روانه آسمان فلسطین اشغالی کرده و به این اقدام ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد ورود حوثی‌های یمن در این سطح به معادلات جنگ در غزه قابل پیش بینی نبوده است. به طوری که واکنش‌های چندانی به موشک‌پراکنی‌های یمن نمی‌شود اما از قرار معلوم معادلات ورود ارتش و حوثی‌ها به نبرد علیه اسرائیل پیچیده‌تر از مختصات ظاهری اخبار است.

* از موشک‌پراکنی تا توقیف کشتی

 هر چند یمنی‌ها بارها و بارها از شلیک موشک و ارسال پهپادهای مختلف به سمت اسرائیل خبردادند اما به هر طریق خبری در مورد آسیب‌های وارده به اسرائیل با تسلیحات یمنی  به بیرون درز نکرد. البته در برخی از اخبار آمد که احتمالا نیروهای نظامی آمریکا که مستقر در دریای سرخ هستند با این پهپادها و موشک‌ها مقابله می‌کنند. البته می‌توان پیش‌بینی کرد که گنبد آهنین اسرائیل هم تحرکاتی در مورد اقدامات نظامی حوثی‌ها داشته است. تمام این اقدامات البته بیشتر جنبه نمایشی داشت اما  یکباره خبری دیگر  در رسانه‌ها از سوی ارتش یمن انتشار پیدا کرد که نشان داد یمن به صورت نمایشی وارد نبرد با اسرائیل نشده و هدف آنها در  حمایت از مردم فلسطین جدی است. خبر از این قرار بود که یک رسانه آمریکا به‌ نقل از منابع رسمی در این کشور مدعی شد که ارتش یمن با هلی‌برن به ‌وسیله بالگرد کشتی متعلق به فرد نزدیک به موساد را توقیف کرده است. آسوشیتدپرس آمریکا به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که ارتش جنبش انصارالله با هلی‌برن نیروهای خود، به‌وسیله یک بالگرد و پیاده کردن آن‌ها به‌روی عرشه کشتی «گلکسی لیدر»، کنترل این کشتی را در دست گرفتند. رسانه‌های رژیم اسرائیل به‌دنبال اعلام خبر توقیف این کشتی تأیید کردند که این کشتی متعلق به فردی به‌نام رامی اونگر، نزدیک به سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) است. همچنین یحیی سریع، سخنگوی ارتش و نیروهای مسلح طی بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی متعلق به صهیونیست‌‌ها در آب‌های دریای سرخ و انتقال آن به ساحل یمن خبر داد، این اقدام یک روز بعد از سخنان رهبر انصارالله یمن صورت گرفت که در آن اعلام کرد که نباید صهیونیست‌ها به‌دلیل جنایت‌های خود در غزه، به‌راحتی و امن از دریای سرخ عبور کنند.

*همه کشتی‌ها توقیف می‌شوند

نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره جزئیات توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ تاکید کرد که تمامی کشتی‌های این رژیم و همچنین کشتی‌های در تعامل با تل‌آویو هدف مشروع نیروهای مسلح یمن هستند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در این باره اظهار داشت: نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن در راستای اجرای دستورات رهبر  انصارالله(عبدالملک بدرالدین الحوثی) و در پاسخ به مطالبات ملت بزرگ یمن و همه آزادگان امت و بر اساس مسئولیت دینی، انسانی و اخلاقی در قبال ملت فلسطین، عملیات نظامی را در دریای سرخ انجام داد که نتیجه آن توقیف یک کشتی اسرائیلی و انتقال آن به سواحل یمن بود. وی گفت: برخورد نیروهای مسلح یمن با خدمه کشتی توقیف شده بر اساس آموزه‌ها و ارزش‌های دین مبین اسلام است.

* واکنش‌ها به توقیف کشتی اسرائیل

 اولین واکنش به توقف این کشتی از درون سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خبرها مبنی بر اینکه انصارالله یمن یک کشتی مرتبط با این رژیم را دریای سرخ توقیف کرده است، مدعی شد ربودن کشتی پیامدهای بین‌المللی در ارتباط با امنیت خطوط کشتیرانی جهانی ایجاد خواهد کرد. رژیم صهیونیستی در ادامه مواضع خصمانه خود علیه ایران مدعی شد: ما به شدت حمله به یک کشتی بین‌المللی را محکوم می‌کنیم. همچنین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هم در نخستین واکنش خود به این موضوع تاکید کرد که حکومتش از جانب یمن متحمل ضربه سنگینی شده است. کنعانی، سخنگوی وزرات خارجه ایران درباره اظهارات نتانیاهو درباره توقیف  کشتی اسرائیلی در یمن و نسبت دادن آن به ایران نیز گفت: این اتهام زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که این رژیم با آن دست به گریبان است. بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌‌کنند. البته ساعتی بعد اسرائیل رسما اعلام کرد که این کشتی در مالکیت آنها نیست. با بالا گرفتن این خبر تلاش‌هایی برای رفع توقیف این کشتی را  در دستور کار قرار گرفت. وزیر خارجه ژاپن در ارتباط با تلاش‌های کشورش گفت: ما از عربستان سعودی، عمان، ایران و سایر کشورهای دخیل می‌خواهیم خواستار آزادی سریع این کشتی اسرائیلی و خدمه آن توسط حوثی‌ها شوند. ژاپن گفته «علاوه بر تماس‌های مستقیم با حوثی‌ها» برای درخواست از یمنی‌ها جهت آزادسازی کشتی اسرائیلی با مقام‌های تل‌آویو نیز در تماس است.

*منطقه وارد دوران جدی شده است

تمامی معادلات منطقه تغییر یافته است به نظر حتی آمریکایی‌ها نیز بعد از طوفان الاقصی استراتژی های جنگی و رزمی خود در خلیج فارس تا باب المندب دچار تغییرات جدی خواهد کرد. البته آمریکایی‌ها  روی آب آسیب چندانی از مقاومت دریافت نکرده‌اند اما حال و روز آنها در  پایگاه‌هایشان در سوریه و عراق چندان خوب نیست. همین مورد می‌تواند در آینده به استراتژی جدیدی برای آمریکا در منطقه تبدیل شود. به گونه‌ای که بر حضور دریایی خود از نظر امنیتی افزوده و از حضور زمینی خود بکاهد چرا که از قرار معلوم نبردی که توسط مقاومت در غزه، عراق، سوریه و حتی لبنان آغاز شده ، قرار نیست  به این زودی ها پایان یابد احتمالا  آمریکا چاره‌ای جز اسکورت  کشتی های تجاری و نظامی اسرائیل از بیم توقیف و حمله ندارد. موردی که به شدت برای آمریکایی ها هزینه‌افزاست  و حتی ممکن است بر نوع نگاه آنها بر معادلات منطقه و اسرائیل هم سایه بیفکند. به نظر طوفانی که در غزه شروع شده به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و گردبادهای برگرفته از این طوفان اساس معادلات منطقه‌ای و بین المللی را بر هم خواهد زد. تمامی تئوری های رابط بین‌الملل  نیز بر این مورد مهر تایید می‌زد . تئوری که در این رابطه وجود دارد تئوری اثر پروانه‌ای نام  دارد. «اثر پروانه‌ای پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوبناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوبناک چون جو سیاره زمین (مانند بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع طوفان در کشوری دیگر) در آینده شود. اثر پروانه‌ای به این معناست که تغییر جزئی در شرایط اولیه می‌تواند به نتایج وسیع و پیش‌بینی نشده در ستاده‌های سیستم منجر گردد و این سنگ بنای تئوری آشوب است.» امروز  فرمان تئوری آشوب علیه به رسمیت شناختن اسرائیل چرخیده است و اثر طوفان الاقصی در آینده نزدیک معادلات امنیتی آمریکایی – اسرائیلی را در هم خواهد کوبید.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار