| کد مطلب: ۱۰۷۷۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از اختلاف نگاه ایران و عربستان بر سر آینده فلسطین گزارش می‌دهد

درخواست عربستان برای همکاری امنیتی با ایران

آرمان ملی – احسان اسقایی: منامه - پایتخت بحرین- شاهد برگزاری نشستی امنیتی است که از قرار معلوم شانزدهمین دور آن درحال برگزاری است.

درخواست عربستان برای همکاری امنیتی با ایران

اصولا نشست‌های امنیتی از داووس تا بحرین حول محور موضوعات حساسی همچون تروریست، آینده نظام‌های سیاسی، احتمال وقوع تنش در منطقه، تغییرات قدرت در نقاط پرتنش و همکاری‌های نظامی امنیتی در نظام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود. با تعریف فوق می‌توان حدس زد موضوع امروز غزه و فلسطین، امنیت در عراق، تنش‌ها در مرز سوریه با اسرائیل می‌تواند دستورکار نشست امنیتی منامه باشد. با این وجود این روزها از تهران تا ریاض همه در اندیشه طرحی برای کنترل بحران در غزه هستند. ایران براساس نگاه خود به محور مقاومت از غزه دفاع می‌کند و ریاض هم البته بر اساس طرحی عربی در اندیشه ارسال سیگنال‌های مهم در ارتباط با غزه و خصوصا آینده این باریکه است. با وجود اختلافات عمیق اما هم تهران و هم ریاض به دنبال اتمام شرایط غیرانسانی درغزه هستند. شرایطی که آن قدر وخیم است که حتی در کف خیابان‌های اروپایی  و نزدیک کاخ سفید هم شاهد درخواست‌های مردمی برای پایان دادن به وضعیت بحرانی در غزه هستیم.

*تهران چه می‌خواهد

 دیروز درخیابان‌های تهران شاهد برگزاری راهپیمایی‌های مردمی در دفاع از مردم غزه خصوصا کودکان فلسطینی  بودیم. نکته جالب نیز آن است که عموما نوجوانان و دانش‌آموزان در این راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند تا نشان دهند که با تجاوزگری‌های اسرائیل مخالفند تا پیامی واحد از ایران در حمایت معنوی از فلسطین و غزه مخابره شود. در اینجا نگاهی به خواسته ایران در ارتباط با غزه مطلوب است. ایران در مرحله اول توقف جنگ و خون‌ریزی‌ها را سرلوحه اقدامات خود در حوزه دیپلماسی عمومی قرار داده است و در عمل البته تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف را تنها راه پایان دادن به وضعیت در غزه و حتی فلسطین اشغالی بر اساس رای مردم اعم از مسلمان و یهودی می‌داند. ایران اگر چه در مسیر محکومیت رژیم صهیونیستی با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل موافقت کرد اما بعدها رئیس‌جمهور و وزیرخارجه ایران بر وجهه تمایز نگاه ایران به حل مساله فلسطین تاکیدکردند.

*ریاض به چه می‌اندیشد

 ریاض البته درچارچوبی عربی به حل مساله فلسطین می‌اندیشد؛ چارچوبی که با نوع نگاه در آمریکا و اروپا نیز همخوانی دارد به طوری که این روزها از سردمداران آمریکا، اروپا و کشورهای عربی شنیده می‌شود که راه حل عبور از بحران فلسطین تشکیل دو کشور با پایتخت‌های جداگانه است. این مورد البته وجه اختلاف ایران با جهان اسلام در مورد آینده فلسطین است اما تهران در مجموع از رفتارهای دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران کنونی در غزه تاکید موکد دارد. تهران مخاطرات و بلایی که غربی‌ها بر سر یاسر عرفات آوردند را به یاد اعراب می‌آورد که او با غربی‌ها و اسرائیل بر سر میز مذاکره نشست و در نهایت در زمان امضای قرارداد هم متن را تغییر داده بودند و یاسرعرفات برخی شهرها را که از قرار داد اولیه حذف شده بود را به صورت دستی به متن قرارداد اسلو اضافه کرد و ماه‌ها در انتظار تعهدات غربی‌ها و خصوصا آمریکایی‌ها در ارتباط با قرارداد بود و در نهایت هیچ چیزی به دست نیاورد و سلاح به دست به میان مردم آمد و اعلام کرد که تنها راه برای حل مشکل فلسطینیان مقاومت، مقاومت و مقاومت است.

*برای تضمین ثبات در منطقه با ایران همکاری می‌کنیم

با وجود این اختلافات اما عربستان چون به جایگاه امنیت ساز تهران در منطقه پی برده است بر‌لزوم همکاری‌های امنیتی با ایران تاکید دارد. علی الیوسف، معاون وزیر خارجه عربستان در نشست امنیتی منامه تاکیدکرد که برای تضمین ثبات در منطقه با ایران همکاری می‌کنیم. وی همچنین بر لزوم ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و پایان دادن به کشتار غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرد.

*نهادهای حقوق بشری هم به میدان آمدند.

 واقعیت آن است که اسرائیل به هیچ کدام از توافقات خود پایبند نبوده است. این روزها هم البته مشاهده می‌کنیم که نهادهای مختلف بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل در مورد بحران انسانی و وضعیت کودکان غزه هشدار می‌دهند و از شرایط فاجعه بار سخن می‌گویند. از سوی دیگر ده‌ها تن از رهبران احزاب و سیاستمداران اروپایی و آمریکای لاتین خواستار محاکمه اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری شدند. این طومار به رهبری پون پلارا، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا تدوین شده و سیاستمدارانی چون جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر انگلستان و پیتر مرتنس، دبیرکل حزب کارگر بلژیک نیز آن را امضا کرده‌اند. در طومار امضا شده توسط 80 سیاستمدار اروپایی و آمریکای لاتین از کریم احمد خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری خواسته شده روند محاکمه «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و دیگر مقامات اسرائیلی را به دلیل نسل‌کشی مردم فلسطین، جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت» آغاز شود. این سیاستمداران شناخته شده همچنین خواستار آغاز تحقیقات درباره جرایم جنگی اسرائیل در فلسطین از سال 2021 بدین سو، استفاده از گاز فسفر، حملات به اردوگاه‌های آوارگان و بمباران بیمارستان الاهلی غزه توسط دیوان بین‌المللی کیفری شده‌اند. همچنین دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که پنج کشور عضو دادگاه خواهان تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی در اراضی فلسطینی شدند. دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه اعلام کرد: دفتردادستانی پنج درخواست را از کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، مجمع الجزایر کومور و جیبوتی ازبابت تحقیقات درخصوص وضعیت فلسطین دریافت کرده‌ است. تمام کشورهای عضو می‌توانند درخواست تحقیقات درباره وضعیتی را بدهند که به نظر می‌رسد یک جنایت یا جنایت‌های جنگی باشد. کشور عضو می‌تواند از دادستان کل بخواهد درباره احتمال متهم کردن یک شخص مشخص یا افرادی که مرتکب چنین جنایت‌هایی شده‌اند، تحقیق کند. کریم خان گفت: براساس این درخواست ما در حال حاضر مشغول انجام تحقیقاتی درباره وضعیت فلسطین هستیم. این تحقیقات که سوم مارس ۲۰۲۱ آغاز شد شامل برخوردهایی است که احتمالا در سطح جنایت‌های درج شده در معاهده اصلی رم است؛ جنایت‌هایی که از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ در غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی اتفاق افتاده‌است. این جنایت‌ها همچنان ادامه دارند و از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نیز جنایت‌های شدیدتری اتفاق افتاده‌است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار