| کد مطلب: ۱۰۷۷۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌و‌گو با«آرمان ملی»:

با این روند هیأت‌های اجرایی مشارکت تحقق پیدا می‌کند؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: ماه‌ها پیش از اینکه پیش ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس آغاز شود و بسیاری بر این باور معتقد بودند که انتخابات پیش‌روی مجلس نیز درست طبق روال انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال 98 حداقلی برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه همه ارکان حاکمیت نیز یکدست شده‌اند به نظر می‌رسد به طریق اولی در انتخابات اسفند پیش رو نیز همین روند را شاهد باشیم.

با این روند هیأت‌های اجرایی مشارکت تحقق پیدا می‌کند؟

هر چند که برخی مطرح می‌کردند که انتخابات مجلس دوازدهم در فضای بازتر و رقابتی‌تر برگزار خواهد شد و شاهد حضور همه سلیقه‌ها و جناح‌های سیاسی در انتخابات خواهیم بود تا در نهایت مشارکت بالایی را تجربه کنیم. سخنان مقام معظم رهبری نیز در راستای مشارکت حداکثری و برگزاری انتخاباتی باشکوه بوده و هست. اما روند بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی نشان داد که گویا برنامه خالص‌سازی به طور عمیق‌تری در جریان است و رد صلاحیت منتقدان دولت چه از جریانات سیاسی و چهره‌ها و نمایندگان ادوار و چه از نمایندگان فعلی نشان داد که گویا قرار است صرفا موافقین وارد گردونه انتخابات شوند. هر چند هنوز عده‌ای معتقدند که در مرحله دوم شورای نگهبان در بررسی مجدد بخشی از رد شده ها را باز خواهند گرداند اما باید دید چه میزان باز خواهند گشت و چه تاثیری بر مشارکت مردم خواهد گذاشت. در این راستا برای بررسی عملکرد هیأت های اجرایی، مولفه‌های انتخابات مشارکتی و نوع موضع اعتدالیون «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ادوار مجلس و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.

* انتقادات بسیاری به عملکرد هیأت‌های اجرایی در خصوص ردصلاحیت‌ها وجود دارد؛ به طور کلی شرایط بررسی صلاحیت‌ها  و نوع عملکرد هیأت‌های اجرایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هیأت‌های اجرایی که از عالم غیب نمی‌آیند کسی هم خودش نمی‌آید بگوید که من را به عنوان هیأت اجرایی قرار دهید؛ بلکه همه به دعوت فرمانداران می‌آیند. امروز از 270 تا 280 فرماندار در کل کشور چیزی حدود200 فرماندار  تازه کار داریم یعنی حدود 65 درصد از فرمانداران برای اولین بار است که انتخابات برگزار می‌کنند و واقعا نگرانیم. چرا که اینها تاکنون انتخاباتی برگزار نکردند و به طور کل کار فرمانداری نکرده‌اند. یکی از ایرادات کار  دولت نیز همین بود که در سال اول خود را از تیم کارشناسی و خبره خالی کرد. حال اینها هیأت‌های اجرایی را بر خلاف رویه‌ای که همیشه بود انتخاب کردند. همواره هیأت‌های اجرایی از احزاب، گروه ها، جناح‌ها و نگاه‌های مختلف سیاسی مورد قبول نظام انتخاب می شدند اما این بار رویه تغییر کرد. نمی‌گویم بروند افراد برانداز را بیاورند؛ اما از آن طرف افرادی را انتخاب کردند که  بسیاری از آنها از اعضای ستاد آقای رئیسی بوده‌اند. به نوعی دیگر هیأت‌های اجرایی متمایل به دولت مرکزی انتخاب شده‌اند و اصلا نگاه اینها به منتقدین نگاه غمض عین نیست بلکه نگاهی برخوردی و تند است. حال آمده اند افرادی را به عنوان معتمد انتخاب کردند که معتمد نیستند و بخش اعظمی از آنها نزد مردم شناخته شده نیستند. همین فردا صبح نه تهران که مردم نماینده‌هایش را هم نمی‌شناسند بلکه هر شهر دیگری از مردم سوال کنید که هیأت های اجرایی شهر شما چه کسانی هستند؟ اگر توانستند یک نفر را بگویند. بعد لیست را در بیاورید  و بگویید که اینها هیأت اجرایی شهر شما هستند، ببینید آیا اصلا آنها را می‌شناسند؟ من قول می‌دهم  که بالای 85 درصد نمی‌شناسند و آن 15 درصدی هم که می‌شناسند خواهند گفت ؛ می‌شناسیم اما اینها  از افراد یک جریان خاص هستند.  این نقد ماست. چرا آقای وحیدی پاسخ منطقی نمی‌دهد؟ مگر می شود شما افراد معتمدی انتخاب کنید که هیچکدام شناخته شده نباشند؟ از زمان انتخاب هیأت های اجرایی که من لیست چهره ها را دیدم  و چند شهر را می شناختم  شک نداشتم که اینها افراد  زیادی را صلاحیت می‌کنند. نتیجه همین شد که یک عده رد شدند و دلایل را به خیلی ها نگفتند . این نگفتن و پاسخگو نبودن‌ها رویکرد مناسبی نیست. روز پنج شنبه نیز مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات و مشارکت فرمودند:«همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را فراهم کنند.»مشارکت در سایه رقابت شکل می‌گیرد و وقتی مردم افرادی که دوست دارند را در میان کاندیداها نبینند چگونه مشارکت کنند؟ وقتی شخصی که نماینده مردم است به هر نحوی  حذف شده و در خانه نشسته و در انتخابات نیست چگونه می‌توان انتخابات پرشور و مشارکتی داشت. ما با انسان‌ها روبه‌رو هستیم و با افراد معصوم که روبه‌رو نیستیم. باید شخص بالاخره یک گناه بزرگی مرتکب می‌شده تا اینگونه رد شود اما طرف یک لغزش کوچکی داشته که با یک تذکر  و ارشاد حل می شد. اینقدر سختگیری برای چیست؟ این درست که سخنگوی شورای نگهبان بگوید 5500 نفر به رد صلاحبت خود اعتراض دارند؟ این حرف زیبنده‌ای است؟

* بسیاری از کسانی که به رد صلاحیت خود اذعان داشته‌اند نه به دلیل نقص مدرک که به جهت عدم التزام به نظام رد شده‌اند که در حیطه اختیارات هیأت‌های اجرایی نیست و وظیفه شورای نگهبان است. این مساله را چگونه تحلیل می‌کنید؟

من خودم که نامه ردصلاحیتم را دریافت کرده‌ام برایم نوشته‌اند که محکومیت نشر اکاذیب در حالی که نشر اکاذیب که محکومیت نیست و من مستنداتش را برده و نشان می‌دهم که اشتباه کرده‌اند. این می‌شود عدم التزام به نظام؟ واقعا خیلی ناراحت کننده است. ضعف وزارت کشور کاملا مشهود است.  از آقای وحیدی واقعا بعید بود. البته بیشتر مشکل در فرمانداری هاست که هیأت های اجرایی هستند. اینها  تندروی کردند  . ای کاش این هیأت اجرایی به خاطر این همه زمان اگر کسی را می‌خواست رد کند صدایش می کرد و می گفت شما فلان مشکل را دارید.  با آبروی افراد بازی می‌شود و نامه می دهند که به فلان جهت تو ضد نظام هستی چون یک بار نشر اکاذیب کردی که آن هم اشتباه می کنند. من اسنادی دارم که اینگونه نیست.  البته قصد ندارم که خودم را بگویم ولی این آبرویی که از آدم‌ها می‌برند کجاست؟ هیأت‌های اجرایی ضعیف عمل کردند.

*پیش‌بینی می‌شد که اصلاح طلبان یا برخی اعتدالیون رد صلاحیت شوند اما خیلی از نمایندگان مجلس یازدهم که منتقد دولت بودند نیز رد شدند؛ اساسا موضع و هدف هیأت‌های اجرایی از این رد صلاحیت چه بوده است؟

ببینید طرف به گوش سرباز زده و مردم را بدبین کرده یا  برخی نمایندگان ماشین گرفتند اما همه تایید شدند. بعد 4 نفر  آدم منتقد که انتقاد از سر دلسوزی می کردند را رد صلاحیت کردند. اصلا نمی‌خواهم  به آقای پرشکیان اشاره کنم. اما همین آقای پزشکیان را بیاورید به میدان ولیعصر تهران  ببنید  چند نفر از مردم تهران پشت او نماز می‌خوانند. خب این چه کاری است چرا انرژی می‌گذارند تا مردم را ناامید کنند؟ الان ناو آیزنهاور آمده و از گوش ما رد شده و الان برای اینکه یک تودهنی به ناو آمریکایی و ناوهای انگلیس بزنیم باید یک مشارکت 75 تا 80 درصد داشته باشیم. به نظر شما با این تنگ نظری هیأت‌های اجرایی اصلا مشارکت بالا تحقق پیدا می‌کند؟ مردم تازه داشتند بر اساس فرمایشات رهبری به انتخابات امیدوار  می‌شدند اما هیأت های اجرایی به امید مردم آسیب زدند.

مشارکت در سایه رقابت شکل می گیرد و وقتی مردم افرادی که دوست دارند را در میان کاندیداها نبینند چگونه مشارکت کنند؟ وقتی شخصی که نماینده مردم است به هر نحوی  حذف شده و در خانه نشسته و در انتخابات نیست چگونه می‌توان انتخابات پرشور و مشارکتی داشت. ما با انسان ها روبرو هستیم و با افراد معصوم که روبرو نیستیم. باید شخص بالاخره یک گناه بزرگی مرتکب شده تا اینگونه رد شود اما طرف یک لغزش کوچکی داشته که با یک تذکر  و ارشاد حل می شد. اینقدر سخت گیری برای چیست؟ این درست که سخنگوی شورای نگهبان بگوید 5500 نفر به رد صلاحبت خود اعتراض دارند؟ این حرف زیبنده ای است؟

* برخی معتقدند که با وجود ردصلاحیت‌ها از سوی هیأت های اجرایی در مرحله دوم شورای نگهبان بخشی از ردصلاحبت شده‌ها را به عرصه رقابت باز خواهد گرداند تا پالس مثبتی هم به مردم در جهت مشارکت بیشتر داده شود ؛ نگاه شما به این موضع چگونه است؟

من واقعا نمی‌توانم قضاوت کنم. چند سناریو  مطرح می‌کنند که یکی همین چیزی است که شما می فرمایید. یعنی چون شورای نگهبان تحت نظر رهبری است عکس این قضیه باشد. اما  برخی  دیدند که اگر تعلل کند شورای نگهبان مخالفانش را به مجلس می‌فرستند. چون مبنای شورای نگهبان نظام است. نگرانی که من دارم  همین است که مبنای هیأت های اجرایی نظام نبود  و صرفا حفظ و آرامش دولت بود.  لذا رویکرد هیأت های اجرایی با شورای نگهبان کاملا متفاوت است. هیأت اجرایی انتخاب نشده که از صیانت نظام و انقلاب دفاع کند بلکه هیأت اجرایی انتخاب شده که از دولت حمایت کند.

* با وجود همه انتقادات دولت زیر بار عملکرد هیأت‌های اجرایی نمی‌رود و اخیرا وزیر کشور نیز گفته که دولت کوچک‌ترین دخالتی در هیأت‌های اجرایی و تصمیماتشان نداشته است.

من سوال شما را واضح می‌کنم که هیأت‌های اجرایی را چه کسی انتخاب کرده غیر از دولت؟ اگر دولتی که هیأت اجرایی را انتخاب می‌کند زیر بار مسئولیتش نمی‌رود باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ مگر هیأت‌های اجرایی خودشان خودشان را انتخاب کردند؟ مشخص است که فرمانداران انتخاب کردند و الان هم باید در مقابل عملکرد هیأت‌های اجرایی پاسخگو باشند. خیلی واضح  حرف می زنیم و چیز پیچیده ای نمی گوییم. می‌گوییم هیأت اجرایی را فرمانداران که در مجموعه وزارت کشور هستند انتخاب کردند. مگر می‌شود یک عده را انتخاب کنید و کاری را به آنها بسپرید و سپس بگویید من در قبال عملکرد آنها مسئول نیستم؛ پس چه کسی مسئول است؟ برخی گفته‌ها دلیل نمی‌شود .در محافل سیاسی  و نخبگان بروید ببینید یک نفر اینگونه حرف‌ها را قبول می‌کند؟

* اخیرا از سوی تندروها گفته می‌شود که مجلس دوازدهم باید از مجلس یازدهم انقلابی‌تر شود‌؟

واقعیت امر اینکه مردم ایران به طور کل انقلابی‌اند و یک یا دو درصد هستند که خدای ناکرده نسبت به نظام نگاه های مخالف دارند. اما نکته بسیار مهم این است که آنهایی که منتقد هستند ضد انقلاب نیستند  و خیلی تفکر کوچکی است که بگوییم هرکسی با ما نیست  علیه ماست. مثلا مردم می گویند آقای زاکانی شهر تهران را به هم ریخت و نقد دارند. خب اگر نقد می کنند یعنی بد هستند؟ اقای زاکانی یا قالیباف و رئیسی مگر انقلاب هستند که انتقاد به آنها ضد انقلاب بودن باشد. همه باید مثل شهید رجایی باشند که شش ماه مسئولیت داشت اما هنوز که هنوز است مردم افسوس شهید رجایی را می خورند. مسئولان به جای سیاسی کاری خدمت کنند  و مردم خودشان متوجه می شوند که شرایط از چه قرار است.

*نوع هجمه‌ها به آقای روحانی به جهت شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را نیز در همین راستای خالص‌سازی می‌بینید؟

فکر نمی‌کردند که آقای روحانی آدمی نباشد که خسته شود و در ذهنشان نبود. اما  اقای روحانی مرد و مردانه آمد و تا آخر هم ایستاده است و در جنگ روانی هجمه های اینها هم کم نیاورد و کار قشنگی کرد و در انتخابات آمد  و تکلیف خود را انجام می‌دهد و امیدوارم که خدای ناکرده نسبت به حذف اقای روحانی هم اقدام نکنند.

* با توجه به اینکه احتمالا بخشی از رد صلاحبت شدگان به صحنه انتخابات باز خواهند گشت فکر می‌کنید اعتدالیون با چه روش و منشی وارد انتخابات شوند؟

من فکر می‌کنم به رغم اینکه اصلاح طلبان واقعا اشتباه کردند در انتخابات حاضر نشدند ولی شورای نگهبان در عملکرد هیأت های اجرایی بازنگری خواهد کرد و فضا گرم خواهد شد و مردم وقتی ببینید که کسی  از این حذفیات و خالص‌سازی را جلوگیری می کند اتفاقات خوبی خواهد افتاد. فکر می‌کنم باز هم بخش عمده اصلاح طلبان که دلسوزان نظام هستند به این جریان کمک خواهند کرد.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار