| کد مطلب: ۱۰۷۷۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی با باز نشر نظر ۲ نماینده رد صلاحیت شده به ابعاد این روند پرداخته

ردصلاحیت یا نورافکن به پشت پرده‌ها؟

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: ردصلاحیت‌ها چنان بود که مسئولی نتوانست در مقام دفاع از آنها سخن بگوید؛

ردصلاحیت یا نورافکن به پشت پرده‌ها؟

چرا که حتی نمایندگان فعلی را هم تایید نکردند و این موضوع سبب طرح  سوالات زیادی می‌شود. مسعود پزشکیان که 16 سال در مجلس حضور داشت هم رد کردند که این کار حتی سبب اعتراض اصولگرایان شد به نحوی که محمدرضا باهنر درباره ردصلاحیت پزشکیان گفت: «هیات‌های اجرایی بعضا خوب عمل نکردند؛ مثلا نماینده‌ای که چند دوره نماینده بوده یا یک دوره نایب‌رئیس مجلس بوده، حالا هیات اجرایی آمده صلاحیتش را رد کرده است. ان‌شاءا... هیات نظارت مساله را حل و تمام می‌کند، ولی شروع، شروع خوبی نیست و من به هیات اجرایی واقعا نقد دارم که جا‌هایی خردمندانه برخورد نکرده است.» پزشکیان هم درباره مستندات ردصلاحیتش می‌گوید: مستند چه می‌خواهند بدهند؟ ببینید این چیزی که این‌ها نوشتند ما ترک‌ها ضرب‌المثلی برای آن داریم که ترجمه فارسی‌اش سخت است یک چیزی شبیه «مرغ پخته‌ هم خنده‌اش می‌گیرد». زندگی من تا حالا برای این نظام و این انقلاب بوده است، من با همسرم که ازدواج کردم تا زمانی‌که از دنیا رفت فرصت نکردیم حتی یک زیارت برویم؛ یا در جبهه بودیم، یا درس می‌خواندیم، یا کشیک می‌دادیم و در بیمارستان مریض می‌دیدیم و همواره در خدمت نظام و انقلاب بودیم. الان هم فرصت نکردیم حتی تفریح برویم، خیلی‌ها می‌روند و تفریح می‌کنند ما نتوانستیم حتی برویم و بگردیم. حالا با این شرایط اگر ما با نظام مشکل داشته باشیم آن‌هایی که با نظام مشکل ندارند، چه کسانی هستند؟ یعنی اصلا این حرفی که زدند، خیلی خنده‌دار است. چه مدرک و مستنداتی می‌خواهند بدهند که من با نظام مشکل دارم؟» پزشکیان از تلاش‌هایی که برای تخریبش صورت گرفته روایت کرده و تاکید کرده است: «فیلمی از ما گرفتند که فلانی «در مجلس راه می‌رود» این‌ها اگر فیلم دیگری داشتند که آن‌ را منتشر می‌کردند، ما نه خودمان دادیم بچه‌هایمان از بیت‌المال بخورند، نه اجازه دادیم که خودشان (بچه‌هایمان) از بیت‌المال بخورند، نه بچه‌هایمان خارج از کشور هستند، یعنی ماها همینی هستیم که هستیم. برای این نظام تمام زندگی و اعتقادمان را گذاشتیم.»

 *افشاگری اصولگرایان

 ردصلاحیت‌ها سبب شد اختلافات و پشت پرده‌‌های جریان اصولگرایی به تدریج افشا ‌شود. بحث ردصلاحیت کافی بود تا معترضان اصولگرا آنچه در دل دارند را بر زبان بیاوند و به افشاگری بپردازند مانند سمیه محمودی که اکنون نماینده است اما برای حضور در انتحابات  مجلس دوازدهم ردصلاحیت شد. سمیه محمودی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، تاکید می‌کند: «این حجم از ردصلاحیت‌ها اولین بار است که توسط هیات اجرایی انجام گرفته است. اگر این‌ها واقعا مشارکت مردم را می‌خواستند این کار را انجام نمی‌دادند.» وی بیان داشت: « ما از زبان خودشان در جاهای مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد. برخی تمایلی به حضور افراد پای صندوق‌های رای ندارد چون می‌داند اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند، آن نیتی که دارد از دست می‌دهد.»

*شرط تایید صلاحیت

وی در واکنش به اینکه ردصلاحیت به‌خاطر انتقاد از دولت بوده است، مدعی شد: «این مورد عینا برای خودم اتفاق افتاده، آن‌ را تایید می‌کنم. من از وزیر کشور سوالی در صحن دارم که ان‌شاءا... بعد از برنامه در صحن قرار می‌گیرد و به من گفتند که اگر سوالم را پس بگیرم در صلاحیتم تاثیر می‌گذارد که طبق چیزی که اعلام کردم گفتم: «اگر قرار باشد به‌خاطر انجام وظیفه، ردصلاحیت شوم ۱۰۰ درصد این کار را انجام می‌دهم.» محمودی ادامه داد: «از طریق واسطه به من گفتند که اگر می‌خواهی تایید صلاحیت شوی، سوال وزیر کشور را کنار بگذار و من هم گفتم به ایشان سلام برسانید و بگویید اگر برای انجام وظیفه، قرار است ردصلاحیت شوم، اشکالی ندارد و ردصلاحیت را به جان می‌خرم. به‌ همین دلیل از هفته‌های گذشته شرایط خود را در هیات اجرایی می‌دانستم و نیازی به پایان مهلت قانونی نبود. من طبق قانون ۶۰ و ۶۱ به‌‌عنوان یک نماینده، درخواست کردم که مستنداتی در اختیارم قرار دهند. هر فردی چه نماینده باشد و چه نباشد طبق قانون می‌تواند مستنداتی را که براساس آن ردصلاحیت شده را دریافت کند. » وی تصریج کرد: «چون من نامه کتبی داده‌ام باید جوابم را کتبی بدهند. بر اساس بند ۴ ماده ۳۱ قانون انتخابات رد شده‌ام. ولی باید مستندات را در اختیارم بگذارند. مثلا چند گزارش به من بدهند یا اگر مراجع مرا رد کرده‌اند باید مستندش را به من کتبی بدهند. چون من ۴ نامه به فرمانداری تحویل داده‌ام و ۲۲ آبان بدون دریافت مستندات، در شورای نگهبان اعتراضم را ثبت کردم.»

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار