| کد مطلب: ۱۰۷۶۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

مشکلات معیشتی فضای انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است

آرمان ملی- احسان انصاری: «توصیه بنده در مرتبه اول سعه‌صدر نهادهای نظارتی در موضوع رد صلاحیت‌هاست که این روزها نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است.

مشکلات معیشتی فضای انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است

در این زمینه شورای محترم نگهبان وظیفه سنگینی دارد. این شورا باید مصلحت کشور و آینده کشور را در نظر بگیرد و اجازه بدهد افراد صالح و متعهد که از توانایی خدمت به مردم برخوردار هستند و می‌توانند در کاهش مشکلات مردم نقش موثری داشته باشد در انتخابات حضور پیدا کنند. در واقع شورای نگهبان باید سعه صدر بیشتری در موضوع تأیید صلاحیت‌ها داشته باشد و شرایطی را به وجود بیاورد که بهترین و شایسته‌ترین افراد در انتخابات حضور داشته باشند. نباید شرایط به سمتی حرکت کند که مبانی حضور افراد در انتخابات همراهی و همکاری با یک جریان خاص باشد و دیگر جریان‌ها و نحله‌های فکری به دلیل اختلاف سلیقه در انتخابات حضور نداشته باشند.» جملات ذکر شده دیدگاه‌های حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، نماینده دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت ا... اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» است. اشرفی اصفهانی در این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی انتخابات کشور پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*با توجه به اینکه در ماه‌های آینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد به چه میزان شرایط برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم می‌بینید؟

اگر واقع بینانه به وضعیت امروز جامعه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که فضایی که امروز در جامعه نسبت به انتخابات وجود دارد سرد است و ریشه این وضعیت نیز اقتصاد کشور و چالش‌های معیشتی است که مردم با آن مواجه هستند. امروز مردم در شرایط سختی زندگی خود را می‌گذرانند و تنها کاری که از دست آنها بر می‌آید مقاومت در مقابل چنین شرایطی است. در روایت‌های اسلامی بارها درباره مبارزه با فقر و رسیدگی به امور اقتصادی و معیشتی مردم تأکید شده است. پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: « کاد الفقر أن یکون کفرا؛ که به معنای این است که در جامعه‌ای فقر وجود داشته باشد کفر به وجود می‌آید.» بدون تردید اگر راه‌حلی برای چالش‌های اقتصادی اندیشده نشود روی فضای انتخابات تأثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها روی موضوع اقتصاد و ضرورت رسیدگی بیشتر به این وضعیت تذکرات لازم را داده‌اند. انتخابات هم مسأله سرنوشت سازی است و آینده کشور را تعیین می‌کند. به همین دلایل نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که مشکلات معیشتی روی فضای انتخابات تأثیر منفی بگذارد. در اسفند ماه علاوه بر انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس خبرگان نیز برگزار خواهد شد که از اهمیت زیادی برخوردار است. این در حالی است که در شرایط کنونی فضای انتخاباتی در کشور سرد است و در چنین شرایطی نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی را برای حضور مردم در انتخابات در نظر گرفت. در ماه‌های باقی مانده باید شرایط به شکلی رقم بخورد که شرایط برای حضور مردم در انتخابات فراهم شود و این مهم حاصل نمی‌شود جز حل مشکلات معیشتی مردم و یا کاهش آن. اگر میزان مشارکت مردم نیز در حد انتظار نباشد نمی‌توان به شکل گیری یک مجلس توانمند که بتواند مشکلات مردم را کاهش بدهد امیدوار بود. بنده با اقشار مختلف مردم در ارتباط هستم و اغلب کسانی که در این زمینه صحبت می‌کنند رغبت و علاقه زیادی برای حضور در انتخابات ندارند که این خوب نیست و باید برای آن چاره اندیشی شود.

فضایی که امروز در جامعه نسبت به انتخابات وجود دارد سرد است و ریشه این وضعیت نیز اقتصاد کشور و چالش‌های معیشتی است که مردم با آن مواجه هستند. امروز مردم در شرایط سختی زندگی خود را می‌گذرانند و تنها کاری که از دست آنها برمی‌آید مقاومت در مقابل چنین شرایطی است. در روایت‌های اسلامی بارها درباره مبارزه با فقر و رسیدگی به امور اقتصادی و معیشتی مردم تأکید شده است

*آیا اراده‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم مشاهده می‌کنید؟

این وظیفه‌ای است که برعهده دستگاه اجرایی کشور است و دستگاه اجرایی باید تلاش خود را بیشتر کند تا مشکلات معیشتی مردم کاهش پیدا کند. مردم نیز باید در صحنه حضور داشته باشند و در انتخابات مشارکت داشته باشند. مردم عزیز ایران همه چیز خود را برای انقلاب و نظام فدا کرده و همگی پیرو راه شهدا هستند. به همین دلیل دستگاه اجرایی کشور باید همت و تلاش بیشتری برای حل مشکلات مردم داشته باشد. فضای اقتصادی کشور باید مطئمن باشد که مردم بدانند آینده خوبی دارند و می‌توانند برای آینده برنامه ریزی کنند.

در چنین شرایطی است که می‌توان نسبت به مشارکت بالای مردم در انتخابات امیدوار بود. بدون تردید اگر آسیبی به کشور وارد شود همه ضرر خواهند کرد و همه زخمات و خون‌هایی که داده شده از بین خواهد رفت. در شرایط کنونی که دشمنی اسرائیل برای مردم فلسطین و مسلمانان جهان عیان و آشکار‌تر شده و اسرائیل در حال کشتن غیر نظامیان و افراد بی‌گناه در نوار غزه است شرایط سخت شده است. در شرایط کنونی اسرائیل به دنبال بهانه است و تلاش می‌کند به هر قیمتی شده پای ایران را به این معرکه بکشاند. امروز دشمن در کمین است و قصد دارد به هر شکلی که شده با بهانه‌هایی مانند حضور نیروهای طرفدار ایران در منطقه و یا مبارزه با محور مقاومت به ایران ضربه بزند. در چنین شرایطی همه ملت‌های مسلمان باید در مقابل این جنایت‌ها به پا خیزند و اجازه ندهند که رژیم غاصب صهیونیستی به جنایت‌های بی‌رحمانه خود ادامه بدهد. ما امیدواریم که این جنگ در نهایت به سود اسلام و نابودی اسرائیل خاتمه پیدا کند.

*نهادهای نظارتی و رویکردی که می‌توانند در پیش بگیرند به چه میزان می‌تواند در افزایش میزان مشارکت مردم تعیین کننده باشد؟

توصیه بنده در مرتبه اول سعه‌صدر نهادهای نظارتی در موضوع رد صلاحیت هاست که این روزها نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است. در این زمینه شورای محترم نگهبان وظیفه سنگینی دارد. این شورا باید مصلحت کشور و آینده کشور را در نظر بگیرد و اجازه بدهد افراد صالح و متعهد که از توانایی خدمت به مردم برخوردار هستند و می‌توانند در کاهش مشکلات مردم نقش موثری داشته باشد در انتخابات حضور پیدا کنند. در واقع شورای نگهبان باید سعه‌صدر بیشتری در موضوع تأیید صلاحیت‌ها داشته باشد و شرایطی را به وجود بیاورد که بهترین و شایسته‌ترین افراد در انتخابات حضور داشته باشند. نباید شرایط به سمتی حرکت کند که مبانی حضور افراد در انتخابات همراهی و همکاری با یک جریان خاص باشد و دیگر جریان‌ها و نحله‌های فکری به دلیل اختلاف سلیقه در انتخابات حضور نداشته باشند. اگر شورای نگهبان به این نتیجه رسید که فردی صلاحیت حضور در انتخابات را دارد حتی اگر در جبهه مقابل نیز حضور داشته باشد باید شرایط حضور وی را در انتخابات فراهم کند. در مقابل اگر فردی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد اما در جریان همراه قرار دارد نباید در انتخابات حضور داشته باشد. عملکرد شورای نگهبان در برخی مقاطع به شکلی بوده که با سوالاتی همراه بوده است. نمونه بارز این مسأله در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود که چهره‌های شناخته شده و انقلابی که سابقه درخشانی در مسئولیت‌های اجرایی داشتند به دلایل نامشخص توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. این وضعیت درباره انتخابات مجلس خبرگان نیز وجود دارد. در زمان حضرت امام که بنده نیز کاندیدای مجلس خبرگان بودم ملاک تأیید صلاحیت افراد این بود که سه نفر از اساتید بزرگ حوزه صلاحیت فرد را تأیید کنند. این در حالی است که در دوره قبل که قرار بود انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود شورای نگهبان در برنامه‌ای جدید عنوان کرد افراد باید آزمون بدهند و در صورتی که نمره قبولی از این آزمون دریافت کنند می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند. واقعیت این است که تحت این عنوان افرادی را ردصلاحیت کردند.

*با توجه به شرایط موجود چشم‌انداز انتخابات آینده را چگونه می‌بینید؟

ما باید تلاش کنیم انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا برگزار کنیم و این وظیفه همه ماست. با این وجود مشکلات اقتصادی دامنگیر جامعه ما شده است. در چنین شرایطی مردم صبر و شکیبایی خودشان را نشان می‌دهند و حاضر نیستند خدای ناکرده لطماتی به انقلاب وارد شود. چون بالأخره این انقلاب دستاوردهای بالایی داشته و بزرگانی را در این راه تقدیم کرده و صدها هزار شهید داده‌ایم. باید خون‌های این عزیزان را حفظ کنیم نه اینکه خدای ناکرده کاری کنیم که جوانان ما از این مسیر برگردند. اغلب اقشار جامعه در وضعیت نامناسب اقتصادی به‌سر می‌برند و تنها عده محدودی در رفاه هستند. در نتیجه قشری از مردم در معرض آسیب‌های جدی اقتصادی قرار گرفته‌اند و زندگی آنها با مخاطراتی همراه شده است. امروز جوانانی در جامعه ما وجود دارند که به دلیل بیکاری و مشکلات زندگی موفق نشده‌اند ازدواج کنند و سن آنها از حد معمول بالاتر رفته است. نرخ مسکن در کشور به اندازه‌ای در حال رشد است که دستیابی به مسکن برای بسیاری از جوانان به یک آرزو تبدیل شده است. اگر در گذشته خرید مسکن برای جوانان سخت و دشوار بود امروز اجاره منزل نیز برای جوانان دشوار شده است. مدیریت اجرایی برنامه‌ریزی دقیقی برای مقابله با تحریم‌ها نکرده است. شاید اگر برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این زمینه صورت می‌گرفت و پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گرفت تحریم‌ها تا به این اندازه در زندگی مردم تاثیر نمی‌گذاشت. اگر ما به دنبال این هستیم که میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند در ابتدا باید مشکلات معیشتی و اقتصادی که در اولویت مردم را حل کنیم. از سوی دیگر باید اجازه بدهیم افراد متعهد و صالح از جریان‌های مختلف فکری وسیاسی در جامعه حضور داشته باشند تا انگیزه مردم برای حضور در انتخابات افزایش داشته باشد.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار