| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» علل اخراج شبانه عوامل اجرایی برنامه «به افق فلسطین» را بررسی می‌کند

خالص‌سازی در امتداد افق

آرمان ملی – حمید شجاعی: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد زمانی‌که منصوره معصومی عضو مجموعه اصولگرای شریان روی آنتن زنده تلویزیون صراحتا سیاست صداوسیما را نسبت به دعوت برخی چهره‌های سیاسی به تلویزیون نقد می‌کرد و جمله «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» را مطرح کرد تبعات این سخنان او باعث توقف روند موفق یک برنامه تلویزیونی شود و عوامل سازنده آن شب هنگام اخراج شده و تغییر کنند.

خالص‌سازی در امتداد افق

اما واقعیت امر این است که برخی مدیران در صداوسیما چندان رویکرد سازندگان این برنامه را بر نتابیده‌اند و به همین دلیل نیز از ادامه پخش این برنامه جلوگیری به‌عمل آورده‌اند. اما اگر جزئی‌تر بخواهیم به موضوع بنگریم باید به اختلاف میان سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج با صداوسیما و مشخصا و مدیر شبکه افق بپردازیم. چرا که سازمان اوج و برنامه‌سازان زیر مجموعه این سازمان اساسا در قالب شبکه افق و با رویکردهای مدیران آن به برنامه‌سازی نپرداختند و به لحاظ قالب، شکلی و محتوایی روند دیگری را پیش گرفتند. چه اینکه حضور مهمانان حاضر در «به افق فلسطین» بیانگر نوع رویکرد متفاوت این برنامه با سایر برنامه‌های تلویزیون بود. در بحران مخاطب تلویزیون به افق فلسطین برنامه‌ای بود که فارغ از کلیشه‌های مرسوم به بحث مساله فلسطین پرداخت و توانست تا حدی جذب مخاطب کند. برنامه‌ای که از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی و با هدف ایجاد هماوردی بزرگ میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، در شبکه افق صداوسیما آغاز به کار کرد. اما نکته مهمی که باعث توفیق به افق فلسطین شد همین تنوع دیدگاه سازندگان برنامه بود چه اینکه این برنامه تلاش کرد، از یک سو واقعیت میدان را به نحو بهتری به مخاطب ایرانی عرضه کند، و از سوی دیگر تحلیل‌های به‌روزی ارائه دهد و با دعوت از مهمان‌هایی با سلایق سیاسی متفاوت، یک همدلی تقریبا کم‌سابقه را در صداوسیما آن هم در چنین شرایطی ایجاد کند. برنامه موفقی که با ایده‌پردازی سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج و با حضور عواملی مانند «محمدرضا شهیدی‌فر»، «مهدی عرفاتی»، «علی صدری‌نیا»، «المیرا شریفی‌مقدم» و... روی آنتن می‌رفت؛ اما به دلایلی نه چندان موجه عوامل و دست‌اندرکاران آن تغییر کردند تا بازهم شاهد موج خالص‌سازی‌ها این بار در خود تلویزیون باشیم. پرسش اینجاست که اساسا تعریف مدیران صداوسیما از برنامه موفق چیست که عوامل برنامه‌ای مثل به افق فلسطین که با نگاهی تازه به این مساله توانست مخاطبانی را جذب کند را اخراج کردند تا با تیم دیگری ادامه راه دهند؟ «به افق فلسطین» به گواه تعداد بازدید‌های ثبت شده در سایت تلوبیون و مهم‌تر از آن بازتاب و انعکاس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در زمینه برقراری ارتباط با مخاطب عام هم یکی از موفق‌ترین برنامه‌های پخش‌شده از آنتن تلویزیون در زمینه پوشش تحولات فلسطین بوده است. همراهی نمایندگان طیف‌های فکری مختلف در جامعه با این برنامه که بخشی از آن در روزهای گذشته و پس از اخراج تیم تولید، در فضای مجازی انعکاس واضحی هم پیدا کرد، دستاورد مهم دیگری بود که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. اما گویا مدیران صداوسیما به ویژه شبکه افق تحت تاثیر برخی اظهار نظرها عوامل این برنامه را کنار گذاشتند تا به نحوی بر اظهارات منصوره معصومی صحه‌ گذارند که صداوسیما مال حزب‌اللهی‌هاست.

 

*علل برکناری

 

علل مختلفی بر کنارگذاشتن عوامل سازنده و اجرایی به افق فلسطین مطرح می‌شود؛ اما مهم‌ترین دلیلی که بر این تغییر اغلب رسانه‌ها بدان پرداخته‌اند حضور افرادی چون محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و حتی علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری در این برنامه و اظهاراتشان است که باعث کنارگذاشتن عوامل اجرایی شده است. شنیده‌ها حاکی از این است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین نیز به این برنامه دعوت شده بود و قرار بود چهارشنبه مهمان برنامه باشد. اما این مهم اتفاق نیفتاده و پس از آن مدیر شبکه افق دست به تغییر عوامل اجرایی این برنامه زده است. این در حالیست که در آخرین برنامه به افق فلسطین مجری برنامه با اشاره به این تغییرات گفت: «تغییرات ربطی به محتوای برنامه و مهمانان نداشته و همان روال گذشته ادامه خواهد یافت.» با این حال آنچه مسلم است؛ «به افق فلسطین» قطعا با تیم برنامه‌سازان شبکه افق، دیگر سرپا نخواهد ماند و باید پرونده‌اش را بسته بدانیم که اگر غیر از این بود، «افق» تبدیل به یکی از کم‌مخاطب‌ترین شبکه‌های سیما نمی‌شد. این نقطه پایان یک برند موفق دیگر در تلویزیون در دوران مدیریت پیمان جبلی و سکان‌داری وحید جلیلی است؛ برندی که گویی این مدیران نه در تولد آن سهمی داشتند و نه در توقفش!

* واکنش‌ها

اما این اتفاق خالی از واکنش نیز نبود و چهره‌هایی نسبت به این تغییرات واکنش نشان دادند. محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به تغییر عوامل برنامه به افق فلسطین در ایکس نوشت: «برنامه به افق فلسطین هم قطع شد. باز هم‌ معلوم‌ شد که مملکت به‌صورت خالص مال آن حزب‌اللهی هاست که خانم می‌گفت. شبی که رفته بودم، بچه‌های دست‌اندرکار با امید به اینکه این کار الگوی برنامه‌های دیگر داخلی می‌شوند، تلاش می‌کردند. خسته نباشید.» محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات نیز که چندی پیش مهمان برنامه‌ای در شبکه افق بود، در کانال تلگرامی خود به تغییر گروه سازنده برنامه «به افق فلسطین» واکنش نشان داد و نوشت: «به سهم خودم از آقایان احسان محمد حسنی، مهدی عرفاتی و محمدرضا شهیدی‌فرد در برنامه‌ «به افق فلسطین» تشکر و قدردانی می‌کنم. نیت پاک و صادقانه، غیرت دینی و عزم راسخ برای حمایت از مردم فلسطین، در تک تک اعضای این برنامه موج می‌زد. ظاهرا موج خالص‌سازی به ساحلِ خالص‌ترین شبکه‌ صداوسیما هم رسید!»

 

*در حال بررسی هستیم

رئیس سازمان صداوسیما درباره خداحافظی تلویزیون با عوامل «به افق فلسطین» در شبکه افق اظهار داشت: همکاران در سازمان صداوسیما در حال بررسی موضوع هستند. به هر حال ما از هر نوع خلاقیت، نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روشن و به‌روز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی که در رأس مهم‌ترین آنها موضوع فلسطین هست استقبال می‌کنیم. پیمان جبلی گفت: درباره عناصر و موسسان فعال هم از روز اول گفته‌ام و شعار نیست و واقعیت و نیاز است. بار فرهنگ در کشور به قدری سنگین است که صداوسیما به تنهایی نمی‌تواند همه بار آن را به دوش بکشد. ما حتما از همکاری با موسسات رسانه‌ای فرهنگی، افراد و عناصر رسانه‌ای فعال استقبال می‌کنیم و آن را گسترش خواهیم داد.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار