تسویهحساب با کاندیداهای منتقد
روندی که هیاتهای اجرایی در ردصلاحیت کاندیداها در نظر گرفتهاند باعث شده تا با اشکالاتی مواجهه شویم.
انتخابات معتمدین را در اختیار فرمانداران قرار دادهاند و آنها نیز به جای اینکه معتمد مردم را انتخاب کنند از جایگاه نماینده دولت سعی میکنند کسانی را انتخاب کنند که اجازه ورود به مجلس را به مخالفین و منتقدین ندهند. احتمال دارد که گفته شود بالادست هیأتهای اجرایی شورای نگهبان وجود دارد، اما این هزینه شورای نگهبان را بالا میبرد و برای شورا مشکل ایجاد میکند. لذا انتظار میرود که شورای نگهبان در مقابل این رفتار سیاسی قاطعانه با هیأتهای اجرایی برخورد کند. هر چند که شورای نگهبان باید با هیأتهای اجرایی برخورد میکرد به نظر میرسد که برخی از دولتیها در حال تسویه حساب با برخی کاندیداها و نمایندگان مجلس هستند. متاسفانه وزارت کشور پالس مثبتی نداد و گویی به رقابت و مشارکت اعتنایی نکرد. مشارکت در قالب رقابت شکل میگیرد و وقتی افراد گمنام را میآورند اتفاقی نمیافتد. فضا به قدری منفی شده که آن عدهای هم که میخواهند پای صندوق بیایند با این حجم از رد صلاحیتها ناامید میشوند. اکثر مخالفان دولت در مجلس ردصلاحیت شدهاند، اما کسی را که در گوش یک سرباز زده تایید صلاحیت کردهاند. دلیل رد صلاحیت برخی از جمله خود من را عدم التزام به نظام مقدس اسلامی گفتهاند. خب دیگر باید برای کشور چکار میکردیم 35، 36 سال تمام مناصب ملی و استانی این کشور را دیدیم اما امروز با عدم التزام رد صلاحیت میشویم. اینکه عدهای را به دلیل عدم التزام به نظام یا اسلام رد کنند اساسا در حیطه اختیارات هیأتهای اجرایی نبوده و متاسفانه مبنای هیأتهای اجرایی نظام نیست بلکه دولت است. هیأتهای اجرایی مدافع دولت هستند نه مدافع نظام در حالی که هیأتهای اجرایی باید برای جمهوری اسلامی اقدام میکردند و تشخیص این بندها نیز در اختیار هیأتهای اجرایی نبود. در هرصورت این اقدام هیأتهای اجرایی هزینه بزرگی بود. متاسفانه برخی از نادوستان به زور میخواهند عدهای را از قطار نظام پیاده کنند.
* غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی
نماینده ادوار مجلس
ارسال نظر