| کد مطلب: ۱۰۷۵۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از تنگ‌شدن میدان نبرد بر نتانیاهو گزارش می‌دهد

عقب نشینی نتانیاهو

آرمان ملی- احسان اسقایی: حلقه محاصره نتانیاهو تنگ و تنگ‌تر شده است.

عقب نشینی نتانیاهو

ظاهرا فشارهای بین‌المللی وی را مجبور کرده از اظهارات گذشته خود کوتاه بیاید. بی‌بی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اخیرا در مصاحبه‌ای با کانال راستگرای فاکس نیوز گفت که اهدافی را برای جنگ غزه بدون جدول زمانی تعیین کرده ‌است، زیرا ممکن است جنگ بیشتر طول بکشد. وی مدعی شد که اسرائیل پس از آنچه وی پایان درگیری با حماس توصیف کرد، به دنبال اشغال غزه نیست و گفت: ما به دنبال حکومت بر غزه نیستیم. ما باید به دنبال ایجاد یک دولت غیرنظامی در آنجا باشیم، در آینده قابل پیش‌بینی، باید مطمئن شویم که اتفاقی مانند 7 اکتبر دیگر تکرار نمی‌شود. این اظهار نظرات نیانیاهو در حالی صورت می‌گیرد که وی در هفته‌های قبل اعلام کرده بود اسرائیل به دنبال کنترل امنیتی در غزه است.

*احتمال شکست در جنگ چریکی

 به نظر می‌رسد نتانیاهو به این علت از اظهارت خود کوتاه آمده است که اولا در طول حدود یک ماه از جنگ به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند از جنگ چریکی در کوچه پسکوچه‌های نوار غزه پیروز بیرون بیاید به گونه‌ای اکنون نبرد تانک با نفر در غزه  آغاز شده است و ثانیا فشارهای جهانی بر او و دولت نامشروعش به طور فزاینده افزایش یافته به طوری که کشورهای اسلامی و حتی کشورهای آمریکای جنوبی یکی پس از دیگری روابط خود را با  اسرائیل قطع می‌کنند و  تظاهرات‌های ضدجنگ و حتی در حمایت از حماس در کشورهای اروپایی  و حتی در نزدیکی کاخ سفید هر روز نسبت به روز قبل گسترش می‌باید. از سوی دیگر به نظر برخی از کشورهای منطقه نیز که به نوعی تحت فشار آمریکا قصد داشتند علیه حماس دست به اقداماتی بزنند عملا از این سیاست دست کشیده‌اند. وال استریت ژورنال نوشت: به گفته مقامات ارشد مصری، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا دیدار کرد. سیسی پیشنهاد برنز برای مدیریت امنیت در نوار غزه تا زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شکست حماس قدرت را در دست بگیرد را رد کرد.  سیسی و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر، درمورد این پیشنهاد با برنز که به قاهره آمده بود، گفت‌وگو کردند. به گفته مقامات، رئیس جمهور مصر گفت که دولت او نقشی در از بین بردن حماس ایفا نخواهد کرد چراکه به این گروه برای کمک به حفظ امنیت در مرز این کشور با نوار غزه نیاز دارد.

*محمود عباس حاکم خود خوانده غزه

 از سوی دیگر با کوتاه آمدن نتانیاهو از تسخیر غزه که درکنار دلایل فوق می‌توان به مخالفت آمریکایی‌ها هم با این اقدام اشاره کرد اما از سوی دیگر به علت رقابت‌های بین حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین ؛ سه بازیگر تل‌آویو ، واشنگتن و احتمالا قاره تصمیم گرفته‌‌اند بعد از اتمام جنگ در غزه  اداره این باریکه را به تشکیلات خودگردان بسپارند چرا که این تشکیلات سال‌هاست  با ماهیت رژیم صهیونیستی و اشغال اراضی  فلسطین کنار آمده و عموما اسرائیل از سمت و سوی این تشکیلات خطری را برای خود  مشاهده نمی‌کند. از این رو تل‌آویو در نظر دارد با خلع سلاح حماس عملا این تشکل را از منظر سیاسی نیز تحت شعاع قرار دهد و جایگاه مردمی آن را هم از بین ببرد. البته اینکه چنین تشکیلات عظیمی را که دفترش در قطر است، حامی معنویش در ایران از آن حمایت می‌کند  و بعضا خبرهایی از حضور اعضای آن در روسیه نیز به گوش می‌رسد و از سوی دیگر انصارالله هم در یمن  در حمایت از او وارد نبرد با اسرائیل شده و حزب الله هم کماکان و از روزهای اول جنگ حملات موشکی کرده به طوری که پایگاه‌های اسرائیل در فلسطین اشغالی زیر موشک‌های حزب‌الله قرار دارد را بتوان از بین برد، جای سوال و  تردید دارد. سیدحسن نصرالله  در زمان سخنرانی خود یک جمله در مورد حماس گفت و آن اینکه حماس باید پیروز شود.  در بین جنگ‌های اعراب  و اسرائیل از زمانی که حزب‌الله جنوب لبنان را از زیر سیطره اسرائیل خارج کرد دیگر اسرائیل هیچ پیروزی را در نبرد با جبهه مقاومت دست نیافته است. این بارهم  اگر سیرکوتاه آمدن‌های اسرائیل را در نظر بگیریم، یعنی کوچاندن فلسطینیان،  اشغال غزه، کنترل امنیت غزه؛ اسرائیل در نهایت  باز هم نمی‌تواند موفقیتی در مورد غزه به دست آورد و در نهایت به یک‌آتش بس در این باریکه بدون حذف حماس تن خواهد داد. البته محمود عباس هم نمی‌تواند با حاکمیت بر غزه در برابر حماس ایستادگی کند چرا که حماس یک تشکیلات سیاسی و نظامی است که با رای مردم در غزه به قدرت رسیده است.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار