| کد مطلب: ۱۰۷۴۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی همایش «مبنا» و جریان متولد شده در اردوگاه اصولگرایان را بررسی می کند

گرم کردن تنور انتخابات یا اختلافات

چندی پیش بود که اصولگرایان در اجتماع 4 هزار نفری انتخاباتی در حرم امام خمینی(ره) گردهم آمدند تا به فرض خود بتوانند در این نشست نوعی وحدت حاصل کنند تا در انتخابات آتی به‌صورت یک کل و لیستی واحد حاضر شوند.

گرم کردن تنور انتخابات یا اختلافات

  نشستی که در آن نام جدیدی از یک مجموعه بزرگ اصولگرایی بیرون آمد. «مبنا» یا همان «مجمع بیداری نیروهای انقلاب» مجموعه جدیدی بود که درصدد گردهم آوردن تمامی اصولگرایان بر آمد و اتفاقا چهره‌های شاخص و تاثیرگذاری همچون محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل حضور داشتند؛ اما نبود برخی احزاب و گروه‌های اصولگرا کافی بود تا انتقادات تندی به نشست مبنا وارد شود و برخی آنها را به‌جای ایجاد وحدت به ایجاد تفرقه در جریان اصولگرا متهم کنند. چه اینکه جبهه پایداری و شریان (‌شبکه راهبردی یاران انقلاب) گروه‌هایی بودند که از همان ایتدا به این نشست انتقاداتی را وارد کردند و خرده‌هایی گرفتند. هرچند که پیش از هر چیزی نکته‌ای که چندان قابل درک نیست این اسامی چندگانه اصولگرایان طی سال‌های اخیر و نوع کارکرد آنهاست که اتفاقا بعضا دم انتخابات هم گل می‌کند و چندی بعد هم از یادها می‌رود. مثلا همه به یاد دارند که اصولگرایان  برای وحدت و اتحاد در انتخابات سال 96 ساز و کاری را تحت عنوان جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به «جمنا» راه‌اندازی کردند؛ اما پس از شکست در آن انتخابات مشخص نشد تکلیف این مجموعه جدید اصولگرایان چه شد. هر چند که پس از آن نیز نام‌هایی جدیدی بروز و ظهور کرد از «شانا» و «شاجا» گرفته تا «شریان» و حالا «مبنا» که در حقیقت همه در قالب تفکرات جبهه‌ای و حزبی حاکم بر مجموعه خود یک کار را انجام می‌دهند. آن هم تلاش برای حضوری پر رنگ در عرصه سیاسی و به‌ویژه انتخابات پیش‌رو؛ چه اینکه با توجه به تجربه انتخابات مجلس پیشین می‌دانند که اگر برای مردم و جریان رقیب تنور انتخابات داغ نیست، اما آنها خود می‌توانند با تحرکاتی امتیازات خاص خود را دریافت کنند. نشست مبنا هم دقیقا در راستای همین امر بود که اصولگرایان دور هم جمع شوند تا بنا به برخی گفته‌ها از سهم‌خواهی‌های انتخاباتی پرهیز شود؛ اما نبود برخی گروه‌ها به‌ویژه غیبت شورای وحدت اصولگرایان باعث شد تا  برخی این نشست را هم در جهت سهم‌خواهی انتخاباتی قلمداد کنند. حال پرسش اینجاست که نشست مبنا توانست آنچه برگزارکنندگانش در نظر داشتند را به سرانجام برساند یا اینکه بیشتر در تنور اختلافات میان گروه‌های اصولگرایی دمید؟ حال از این بگذریم که این تشکل چگونه و در چه بازه زمانی مجوز  قانونی فعالیت حزبی یا جبهه‌ای خود را دریافت کرد و آیا اساسا این مجموعه هم صرفا برای گرم کردن تنور انتخابات در میان اصولگرایان ایجاد شده یا اساسا با رویکردی بلندمدت شکل گرفته است. هر چند نام این مجموعه نیز «مجمع بیداری نیروهای انقلاب» خود محل تامل است. کأنه همه خفته و در خواب سیاسی به سر می‌برند و فقط اعضای مبنا بیدار و هوشیارند. آنچه که مسلم است و بسیاری از اصولگرایان نیز بدان اذعان دارند اینکه در شرایط حاضر شکافی در این جریان به‌وجود آمده و چندان بعید نیست که در انتخابات پیش‌رو با چند لیست جداگانه مواجه باشیم. لیستی که شریان و جبهه پایداری از یک طرف؛ شورای ائتلاف و مبنا از طرف دیگر و شورای وحدت نیز از سوی دیگر ارائه دهند. هر چند که نباید معتدلین و میانه‌روهای اصولگرا را نیز نباید نادیده گرفت و شاید در این بلبشوی چنددستگی میان اصثولگرایان آنها بازیگر اصلی و میدان‌دار انتخابات باشند.

 

*مبنا همان شاناست

 

یک نماینده مجلس در ارتباط با گردهمایی مبنا  و اثر آن بر وحدت اصولگرایان اظهار داشت:  بعد از به پایان رسیدن مرحله اول و دوم ثبت‌نام در انتخابات سال جاری، با توجه به نزدیک شدن انتخابات افرادی که به‌دنبال فعالیت انتخاباتی هستند گردهمایی مبنا را به سرانجام رساندند، البته این اولین اقدام مبنا یا همان ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بود که از سراسر کشور در آن حضور پیدا کردند. امیدوارم این قبیل اقدامات منجر به تشویق مردم برای حضور در انتخابات شود و در نهایت شاهد حضور گسترده مردم باشیم. اسماعیل کوثری گفت: مبنا ادامه همان شاناست، در حقیقت تنها نام شانا تغییر کرده است، البته قرار بود رئیس‌جمهور هم در این جمع حاضر شود که طبق گفته حداد عادل، رئیسی به‌دلیل مشغله کاری نتوانست در گردهمایی مبنا حضور پیدا کند و یا زاکانی هم به این گردهمایی دعوت شده بود اما او هم به‌دلیل کار فرصت حضور پیدا نکرد و به‌جای او سروری در گردهمایی مبنا حاضر شد. وی افزود: بنده از جزئیات تغییر نام شانا به مبنا اطلاعی ندارم اما می‌دانم اعضای مبنا همان اعضای شانا هستند و تفاوت آنچنانی صورت نگرفته است.

 

*نشست مبنا شائبه ایجاد کرد

 

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص انتقاداتی که به نشست مبنا وارد می‌شود، اظهار داشت: باید احزاب تاثیرگذار هم دعوت می‌شدند؛ لذا دعوت نشدن یا احیانا دعوت کردن و نیامدن افراد یکی از موضوعات حائز اهمیتی است که در حقیقت می‌تواند باعث اختلاف دیدگاه باشد. این اختلاف دیدگاه نیز می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که احتمالا اگر رقابت بین اصولگرایان باشد به این معنا خواهد بود که در طیف اصولگرایی چند لیست بیرون خواهد آمد. امیررضا واعظی‌آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: این می‌تواند کمک کند تا اگر احیانا لیست اصلاح‌طلبان بیرون بیاید چند کرسی به نفع اصلاح‌طلبان باشد. تحلیل و برداشت من این است که ای‌کاش مقداری تعمق می‌کردند و گفت‌وگوی درون تشکیلاتی انجام می‌گرفت و تمام گروه‌های اصولگرایی در این نشست حضور پیدا می‌کردند. چرا که این خیلی بهتر می‌توانست اثرگذارتر و بهتر باشد. عضو حزب مؤتلفه بیان کرد: خود این تفرق در اذهان هواداران و طرفداران اصولگرایی شائبه ایجاد کرده است. وی افزود: اینکه برخی تحلیل می‌کنند که این نشست بسیار اثرگذار و خوب بوده در حقیقت چندان تحلیل منطقی و منصفانه پشت آن نیست. زمانی می‌توانیم بگوییم یک نشست تاثیرات مثبت دارد که تمام گروه‌های تاثیرگذار در آن باشد. آشتیانی تصریح کرد: البته نه گروه‌هایی که یکباره ایجاد می‌شوند ولی اینکه شورای وحدت یا جامعه روحانیت و گروه‌های سیاسی بزرگی که در اصولگرایی هستند حضور پیدا نمی‌کنند این پیام دارد. وی تاکید کرد: اینگونه تصور نکنند که با چنین نشست‌هایی می‌توانند قاطبه طرفداران جریان اصولگرایی را جذب کنند. عضو سابق شورای شهر تهران اذعان کرد: به‌نظر من عدم حضور آقای رئیس‌جمهور در این نشست بسیار کار پسندیده‌ای بوده چرا که رئیس‌جمهور و مجموعه دولت مجری برگزاری انتخابات  هستند و دلیلی ندارد که در چنین نشست‌هایی حضور پیدا کنند. کسانی هم که چنین تحلیل‌هایی داشتند که آقای رئیسی باید حضور پیدا می‌کردند سیاست‌ورزی نکرده‌اند. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: نکته بعدی در صحبت‌های آقای حدادعادل است که گفت ما نتوانستیم سازماندهی و کادرسازی خوبی در نیروهای اصولگرا داشته باشیم و نشان از این دارد که این خانواده بزرگ هنوز نتوانسته کادرسازی خوبی از نیروهای خود داشته باشد که خود یک ضعف محسوب می‌شود. لذا وقتی این کادرسازی نباشد این ایراد وارد است که اصولگرایان به سمت شایسته‌سالاری و انتخابات افراد درست در جایگاه‌های مختلف گام برنداشتند.

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار