| کد مطلب: ۱۰۷۳۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

آمار متناقض از حضور اتباع بیگانه درایران برخی از آمار ۱۵ میلیونی می‌گویند

شائبه های یک ترجمه اشتباه!

سه هزار، هفت هزار، چهارده و پانزده هزار؛

شائبه های یک ترجمه اشتباه!

آمار مهاجرین غیر قانونی افغان بودند که گفته شده در روزهای اخیر از ایران و عمدتا از مرز تایباد به کشور خود افغانستان برگردانده شدند و این در حالی است که شمار افغانی‌های مقیم ایران و البته غیرقانونی هر روز ابعاد جدیدی از افزایش  خود نشان می‌دهد و گویا مسئولان اعم از نمایندگان مجلس قصد دارند به صورت قطره چکانی این آمار بالا را اعلام کنند. آخرین آمار از جلال رشیدی‌کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس که گفت که ۱۵ میلیون نفر اتباع بیگانه در کشور داریم! (به نقل از فردای اقتصاد)

پاکستان هم در حال بیرون راندن مهاجران افغانی از کشورش است. اولین گمانه‌ای که به ذهن هر شنونده‌ای از جمله ایرانی‌ها می‌رسد، این است احتمالا همه آن‌ها از پاکستان راهشان را می‌گیرند تا به ایران بیایند چرا که گویا ورود به ایران خیلی راحت است که این قدر ورود آمارشان بالا رفته و از طرفی در ایران هم بیکاری نمی‌کشند و اوضاعشان بعد از چند روز ماندن روی روال قرار می‌گیرد. گوشی‌های مدل بالای موبایلی که دستشان می‌گیرند و سر و وضع و رخت و لباسشان گویای این مطلب است؛ پیشترها چهره‌های این مهاجران آن هم در لباس کارگران بیشتر روزهای تعطیل و جمعه‌ها در سطح شهر دیده می‌شدند که آمده‌اند تفریح کنند اما حالا هر روز هفته و در همه اماکن عمومی از جمله مترو و اتوبوس و همه اماکن دیده می‌شوند.

شائبه انتقال افغانی‌های مقیم پاکستان به ایران هم از همان زمانی که پاکستان شروع به اخراج این اتباع کرد به اذهان خطور کرد و البته در روزهای اخیر اظهار نظرهای زنی به نام یومیکو تاکاشیما که نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران، است، این ذهنیت را مبنی بر انتقال آن دسته از افغانی‌های اخراجی به ایران را تقویت کرد هرچند او روز گذشته مطلب منتشر شده به نقل از خود را مبنی بر اسکان افغانستانی‌های اخراجی از پاکستان در ایران، تکذیب کرد و آن را ناشی از اشتباه مترجم دانست.

به هر صورت و با بالاگرفتن تب حضور افغان تبارهای غیرقانونی در ایران، اخبار انتقال حدود ۱۵ هزار نفر از آن‌ها در ازای حدود ۱۵ میلیون نفر ساکن، رقم بسیار ناچیزی است. برای ارجاع خبر به منبع آن این جمله را هم به نقل از جانشین فرمانده مرزبانی خراسان رضوی بخوانید که گفته مرزبانان هنگ مرزی تایباد ۱۵ هزار و ۴۷۲ نفر از اتباع غیرمجاز کشور افغانستان را به کشورشان بازگرداندند.

بدون هزینه می‌روند و دوباره برمی‌گردند

ممکن است شما هم ویدئوهایی از تجمع برخی افغانی‌ها برای برگشتن به کشور خودشان را دیده باشید؛ افرادی که خودشان فیلم گرفته‌اند و برای شبکه‌های عمدتا خارج از کشور می‌فرستند تا بگویند اینجا ما را معطل کرده‌اند و حالا که خودمان می‌خواهیم برگردیم، ما را اذیت می‌کنند و از این قسم حرف‌ها. اما مساله این است که اولا شمار این افرادی که می‌خواهند برگردند نسبت به ساکنانی که هیچ قصد برگشتن ندارند، بسیار ناچیزند و کاربران ایرانی در برخی کامنت‌های ویدئوهای مربوطه از آن‌ها پرسیده‌اند که آیا برایشان دعوتنامه فرستاده بودند و منظور آن‌ها همان اقامت غیرقانونی‌شان در ایران است که ابتدا در قامت نیروی کار ارزان و بعد در ابعاد جدیدی از اندوختن سرمایه بی‌پرداخت هیچ مالیاتی و همان‌طور که گفتیم دور زدن قانون و در بسیاری موارد بی‌قانونی، ظاهر شدند.

اما نکته مهم دیگر این است که این افراد قرار نیست بروند و دیگر برنگردند؛ گفته می‌شود آن‌ها برای اینکه هزینه رفتن ندهند به اماکنی که کشور جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداند آن‌ها معرفی کرده‌اند رفته، بی‌هزینه می‌روند و پس از دیدار با خانواده‌هایشان دوباره به همان صورت قاچاقی و غیر قانونی و البته بی‌هزینه برمی‌گردند.

همزمان با اخراج گسترده اتباع افغان از پاکستان، رسانه‌های کشور می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات فنی و حقوقی با طالبان را به منظور انسداد فیزیکی و دیوارکشی در دستور کار قرار داده و برای مقابله با مسیرهای غیرقانونی روند صدور روادید را تسهیل کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی کشور تمهیدات و برنامه‌هایی را در راستای حفاظت از مرزها در دستور کار خود قرار داده‌اند. ساخت دیوار مرزی از مرز دوغارون تایباد به سمت شهرستان خواف به مسافت ۷۴ کیلومتر به صورت دیوارکشی به ارتفاع چهار متر و همچنین فنس کشی بالای آن از جمله طرح‌هایی بود که در ابتدای سال در دستور کار قرار گرفت. با این حال با وجود مطالبه مردمی نیاز است تا اقدامات امنیتی لازم و کنترل واقعی از مرزها در دستور کار قرار گیرد.. از همین‌رو کار مطالعاتی و دیپلماسی آن در دستور کار تهران قرار گرفته و در این زمینه نشست‌های فنی و حقوقی با گروه طالبان در جریان است و بحث انسداد فیزیکی مورد استقبال مقامات طالبان نیز واقع سشده و سفر هیأت اقتصادی طالبان به ایران به ریاست ملابرادر در این زمینه حائز اهمیت خواهد بود.

مذاکره برای تامین حقابه هیرمند

علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری، هماهنگی و مدیریت پدیده گرد و غبار در گفت‌وگو با ایلنا درباره ارزیابی خود از نتایج جلسه اخیر این ستاد که با حضور مقامات ارشد تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، توضیح داد: موضوع اصلی این جلسه رسیدگی به وضعیت گرد و غبار در منطقه سیستان بود و دستاورد مهم جلسه اخیر، این بود که خوشبختانه نوعی هماهنگی بین نهادهای عضو ستاد برای انجام اقدامات لازم به‌منظور کاهش احتمال خیزش ریزگردها و مقابله با اثرات مخرب این پدیده در منطقه سیستان ایجاد شد.

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: واقعیت این است که جز انجام مذاکرات دوجانبه، هیچ راهکار دیگری برای تامین حقابه‌های محیط‌زیستی منطقه سیستان توسط کشور همسایه نداریم. انجام مذاکرات مربوط به تامین حقابه نیز با دستور رئیس‌جمهور برعهده مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و امورخارجه قرار داده شده است و مدیران این نهادها در دولت سیزدهم، تا امروز موضوع را به صورت جدی از حاکمیت افغانستان دنبال کرده‌اند و بازهم این مساله را دنبال خواهند کرد.

او در ادامه تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که به هر حال کشور همسایه نیز در موضوع حقابه هیرمند، منویات خاص خود را دارد و منافعی را تحت عنوان منافع ملی خود پیگیری می‌کند، ولی ما هم منافع ملی خود را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم حاکمیت افغانستان باید براساس معاهده‌ای که از گذشته درباره نحوه تخصیص حقابه ایران از رودخانه هیرمند منعقد شده است، به تکالیف خود عمل کند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار