| کد مطلب: ۱۰۷۳۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

استخدام ورزشکاران القاکننده تبعیض نیست؟

سکه، مجوز خودرو و حالا استخدام بانک ملی!

روزی سکه بزرگترین پاداش قهرمانان ورزش بود، بعد از آن مجوز واردات خودرو دادند و استخدام! شاید گفته شود بر اساس مصوبه دولت استخدام قهرمانان بدون آزمون پذیرفته شده است اما توانایی و شایستگی چه می‌شود و جوانان برتر چرا خانه‌نشین باشند؟ یک مداح استاد دانشگاه تهران می‌شود و 3 کشتی‌گیر به استخدام بانک ملی در‌می‌آیند.

سکه، مجوز خودرو و حالا استخدام بانک ملی!

به این سوال پاسخ داده نمی‌شود که روال این استخدام‌ها چگونه طی شده است و آیا فرد غیرمداحی توانایی تدریس بهتر در دانشگاه یا جوانان تحصیلکرده و حاضر در آزمون استخدامی شایستگی بیشتر حضور در بانک را نداشتند؟ دیروز  فارس نوشت: «مراسم تجلیل و استخدام ۳ ملی‌پوش کشتی کشورمان با حضور علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره بانک ملی در فدراسیون کشتی  برگزار شد. در تفاهم‌نامه بین فدراسیون کشتی و بانک ملی، حسن یزدانی نایب‌قهرمان مسابقات جهانی بلگراد و دارنده ۹ مدال جهانی و المپیک، امیرحسین زارع قهرمان کشتی آزاد جهان در بلگراد و امین میرزازاده قهرمان کشتی‌فرنگی جهان در بلگراد به استخدام بانک ملی درآمدند.» گویا این استخدام نوعی پاداش این 3 کشتی‌گیر است، اما این سوال مطرح شده که نحوه استخدام در بانک ملی چگونه است که توانایی اهدا مانند یک لوح تقدیر یا سکه را دارد؟ آیا قهرمانی و نایب‌قهرمانی در کشتی نشان از توانایی در بانکداری یا کار در بانک دارد؟ شایان ذکر است مطابق آنچه خبرگزاری فارس منتشر کرد، آزمون استخدامی بانک ملی ایران ـ  روز جمعه ۱۵ ازدیبهشت ماه در ۵۶ شهرستان مختلف کشور برگزار شد و اکنون 6 ماه از زمان آن می‌گذرد!

*مدرک کشتی‌گیران چیست؟

یکی از موارد مهم در استخدام بانک به مدرک تحصیلی متقاضیان ارتباط دارد. تنها مدرک تحصیلی حسن یزدانی در برخی سایت‌ها آمده که کارشناسی مدیریت است اما اطلاعی از مدرک دو کشتی‌گیر دیگر نیست. باید دانست: «بانکدار امور مالی باید دارای مدرک تحصلی کارشناسی اقتصاد اسلامی - مدیریت MBA)) (همه رشته‌ها) - بانکداری اسلامی - مدیریت منابع انسانی (همه گرایش‌ها) باشد. بانکدار امور حقوقی باید دارای مدرک حقوق قضائی - حقوق - حقوق اداری باشد. بانکدار امور کامپیوتر و فناوری اطلاعات هم نیاز به  مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر - کامپیوتر سخت‌افزار - مخابرات سیار دارد. بانکدار (امور آمار) نیازمند مدرک کارشناسی آمار - آمار و کاربردها - آمار و سنجش آموزشی است. برای حضور در بانکداری امور ساختمان باید مدرک تحصیلی مهندسی ساختمان- مهندسی عمران - مهندسی معماری (همه گرایش‌ها) باشد مدرک مورد نیاز برای  بانکدار امور مکانیک  شامل کارشناسی مهندسی مکانیک است. بانکدار امور برق هم نیاز به مهندس برق دارد.» تنها یک شغل شاید با حرفه این ورزشکاران همخوانی داشته باشد که همیار محافظت است. تصدی این شغل نیاز به مدرک کاردانی در رشته‌های اطلاعات و امنیت عمومی - امور امداد - کامپیوتر و تربیت بدنی و علوم ورزشی دارد! البته یزدانی با توجه به لیسانس مدیریت توانایی اشتغال در پست‌های دیگر را دارد، اما تا مدرک تحصیلی 2 کشتی‌گیر دیگر مشخص نشده، نمی‌توان درباره سمت آنها در بانک گمانه‌زنی کرد. گفته می‌شود حسن یزدانی در دوران زنگنه درخواست استخدام در وزارت نفت داده بود.

*پاداش هم گرفتند!

از سوی دیگر در حالی یزدانی به استخدام بانک ملی در آمده که برخی سایت‌ها چندی پیش نوشته بودند:«وزارت ورزش از پیش تصویب کرده بود ورزشکاری که بتواند مدال طلا کسب کند، ۹۰۰ میلیون تومان پاداش می‌گیرد. کمیته ملی المپیک هم خبر داده بود که به مدال طلا ۱۵ هزار یورو پرداخت می‌کند. البته این ۱۵ هزار یورو معادل ریالی و به قیمت روز شد که به حساب ورزشکاران واریز شده است. در کنار این موضوع مبلغ هزار یورو هم پاداش سکو بوده است که دوباره از سوی کمیته ملی المپیک پرداخت شده است. حالا تبدیل ۱۵ هزار یورو به نرخ تقریبی تومان، مشخص می‌کند که حسن یزدانی ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت ورزش و ۸۰۰ میلیون تومان به‌علاوه هزار یورو هم از کمیته ملی المپیک برای کسب مدال طلا پاداش گرفته است.» مهر هم نوشته بود: «۱۰ هزار دلار، ۵ هزار دلار و ۳/۵۰۰ دلار پاداش کمیته ملی المپیک برای مدال‌آوران توکیو است، حسن یزدانی اما پاداش خود را معادل مدال طلا دریافت کرده است.»

*قبلا هم استخدام شدند

اینگونه پاداش‌های استخدامی در گذشته هم وجود داشته است مانند سال 96 که اعضای شورای اسلامی شهر قم پس از طرح استخدام امیر مهدی‌زاده با عنوان یکی از نیروهای شهرداری قم با حداکثر آرا با آن موافقت کردند و در نهایت قهرمان کاراته جهان کارمند سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم شد یا در مقطعی رسانه‎‌های داخلی ادعا کرده بودند که وزارت نفت با تقاضای استخدام محمدرضا گرایی موافقت کرده است. البته انتشار این خبر، حواشی زیادی در پی داشت. پس از انتشار خبر استخدام «گرایی» در وزارت نفت، برخی از نمایندگان مجلس، به این تصمیم اعتراض کردند و آن را تبعیضی علیه بقیه کشتی‌گیران دانستند.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار