| کد مطلب: ۱۰۷۲۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از‌ناکامی اسرائیل در عملیات زمینی گزارش می‌دهد

تل‌آویو به دنبال دوپاره‌کردن غزه

اسرائیل برای اولین‌بار حمله زمینی به غزه را آغازکرد. این حمله اگر چه در لحظه اعلام آن به راس اخبار بین‌الملل درآمد اما تنها چند لحظه بعد مشخص شدکه به قول معروف «موش فیل زایده است» و بزرگی خبرکوچک مقیاس‌تر از آن چیزی بود که رسانه‌ها اعلام کردند.

تل‌آویو به دنبال دوپاره‌کردن غزه

چرا که نیروهای مقاومت در برابر این حمله آنچنان ایستادگی کردند که مقامات بلندپایه ارتش اسرائیل رسما اعتراف کردند که خبری از حمله گسترده به غزه نیست! با این وجود به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها قصد دارند هر طور که شده رویای حمله زمینی به این باریکه را به تحقق نزدیک کنند. البته آنها گزینه‌های مختلفی را برای رسیدن به این هدف درنظر دارند و حتی این امکان وجود دارد که منظور سران اسرائیل از حمله زمینی به غزه بسیار کوچک‌تر از آن چیزی باشد که رسانه‌ها فکر می‌کنند.

*تلاش برای صلح و پاسخ جنگی اسرائیل

تلاش از سوی اسرائیل برای ورود به غزه در شرایطی صورت گرفت که پیش‌تر مجمع عمومی سازمان ملل نشستی فوق‌العاده در ارتباط با غزه برقرارکرده بود و در طول چند روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل نیز درصدد بود که برای برقراری آتش‌بس در غزه به یک قطعنامه جامع برسد، هرچند شورای امنیت تلاش‌هایی در این زمینه کرد اما هربار یکی از اعضای شورا قطعنامه را وتو کرد. اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل آنقدر طول کشید که اسرائیل فرصت پیدا کرد تا به باریکه غزه به صورت زمینی ورود کند تا جایی که آنها ضمن اعلام این مورد که به صورت زمینی به غزه وارد شدند خبر دادند با ۱۰۰ جنگنده، به ۱۵۰ هدف زیرزمینی در شمال غزه ازجمله تونل‌های جنگجویان جنبش حماس حمله کردیم. شماری از نیروهای این جنبش از بین رفتند و مقرهای نظامی و زیرساخت‌های زیرزمینی این جنبش را تخریب کردیم. افیخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی طی پستی در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» مدعی شد که ارتش رژیم شب گذشته موفق به «پاکسازی» یک فرمانده حماس شده است. وی مسئول اداره سامانه‌های پهپادی و پاراگلایدری، شناسایی هوایی و پدافند هوایی حماس بود. البته با اوج گیری اخبار جنگ در غزه بالاخره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پیش نویس قطعنامه‌ای غیر‌الزام‌آور خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شد که با ۱۲۰ رأی موافق به تصویب رسید. به نظر می‌رسد تل‌آویو به این نتیجه رسیده است که دیر یا زود احتمالا شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد. از این رو از شب گذشته تلاش دارد به بخشی از غزه نفوذ کرده، از طریق حمله هوایی تونل‌های حماس در زیر شهر را تخریب کند و تا آنجا که می‌تواند به نیروهای محور مقاومت فشار آورده تا جایی که آنها را اگر توانست از بین برده و اگر نتوانست تضعیف کند. نکته قابل تامل این است که اسرائیل با توجه به عدم الزام‌آور بودن قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده که قصد ندارد همان مقدار اندکی که به غزه وارد شده را به عقب بازگردد. به گزارش فارس رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌هایی ادعا کردند که ارتش رژیم اشغالگر همچنان در نوار غزه حضور دارد و فرماندهان آن، در حال رایزنی برای تعیین اهداف و گام‌های بعدی خود در این حمله زمینی هستند. طبق گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم»، پایگاه خبری «وای نت» به نقل از منابعی اذعان کرد که فرماندهان ارتش رژیم اشغالگر رایزنی‌های جدیدی را برای تعیین اهداف و مراحل بعدی حمله زمینی به نوار غزه که از شب گذشته شروع شده، آغاز کرده‌اند.

*چه زمان شورای امنیت از خواب بیدار می‌شود

 واقعیت آن است که تمامی اعضای شورای امنیت خصوصا اروپایی‌ها در شوک توان نظامی حماس قرارگرفته‌اند به طوری که در این مدت مدام از حق دفاع مشروع اسرائیل سخن به میان آوردند. با این وجود احتمال گسترش جنگ غزه درکل منطقه با توجه به حملات گروه‌های مقاومت در عراق به پایگاه‌های آمریکایی آنها را به آرامی به این سمت سوق داده است که در برابر گسترش این جنگ احتمالی ایستادگی کنند. از این روست که در شورای امنیت سازمان مل تحرکاتی را در ارتباط با برقراری آتش بس در غزه آغاز کرده‌اند و البته چند قطعنامه پیشنهادی در این ارتباط نیز وتو شده است. از این رو هراس آنها از گسترش جنگ در نهایت اعضای شورای امنیت را به سمت برقراری آتش‌بس خواهد کشاند اما اینکه چه زمانی این آتش بس تصویب و چه زمانی برقرار شود بستگی به آن دارد که تا چه اندازه اسرائیل به اهدافش در نبرد غزه رسیده باشد. چرا که از قرار معلوم اولا اسرائیل با بمباران غزه درصدد نابودی تجهیزات حماس است و در ثانی به دنبال آن است که به داخل غزه نفوذ کند. شاید اسرائیل به زعم خود به دستاورد اول رسیده باشد چرا که از قرار معلوم غزه در حال تبدیل شدن به سرزمین سوخته است اما به نظر می‌رسد اسرائیل در هدف دوم خود یعنی ورود به غزه اهداف دیگری را دنبال می‌کند

 * غزه دو دوپاره

 به نظر توصیه‌های کشورهای غربی به عدم حضور زمینی به اسرائیل با توجه به جنگ آمریکا در فلوجه عراق تا حدودی توانسته نتانیاهو را از حمله به غزه منصرف کند اما او می‌خواهد حداقل یک پاتک به غزه بزند که در داخل حرفی برای گفتن داشته باشد. از این رو با توجه به شواهد و مقیاس ورود اسرائیل به غزه می‌توان پیش بینی کرد که احتمالا او قصد دارد یک کانال در غزه ایجاد کند تا به دریای مدیترانه رسیده و به نوعی غزه را کوچک و کوچک‌تر کند و از این طریق بتواند تحرکات روی زمین و زیر زمینی حماس را رصد نماید. تا اینجا؛ اسرائیل یک شکست اولیه از حماس خورده است، طرحش برای کوچاندن فلسطینی‌ها به صحرای سینا ناکام مانده، نتوانسته غزه را اشغال کند و به نظر می‌رسد با توجه به مقاومت اولیه حماس در ابتدای ورود زمینی به غزه نمی‌تواند غزه را هم دو نیم کند. طرحی که بسیار پیچیده است و می‌تواند الفبای ابتدایی طرح اعراب باشد. طرحی که در نظر دارد حماس را گروهی تروریستی نشان داده، غزه را سه قسمت کند؛ نیروی سازمان ملل را در بخشی، اسرائیل را در بخش دیگر و تشکیلات خودگردان را در بخش باقی مانده حاکم نماید.

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار