| کد مطلب: ۱۰۷۱۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» چالش پوشاک قاچاق را بررسی می‌کند

جولان پوشاک قاچاق در بازار

«مهار تورم و رشد تولید» شعار سال در آغاز سال جاری از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و در این راستا همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی مکلف به برنامه‌ریزی در این خصوص شدند.

جولان پوشاک قاچاق در بازار

 اما آنچه در ویترین مجتمع‌های تجاری و مغازه‌های فروش پوشاک قابل مشاهده است، عرضه بی‌محابای پوشاکی است که به‌راحتی از مرزهای آبی، خاکی، هوایی و حتی از طریق فروش در فضای مجازی در ویترین‌ها جا خوش کرده‌اند. این در حالی است که چندی پیش مسئولان به مغازه داران نسبت به جمع آوری پوشاک قاچاق هشدار دادند اما فروشندگان پوشاک قاچاق بدون توجه همچنان به عرضه پوشاک قاچاق با برندهای غیرمتعارف مشغول هستند و این ظن را تقویت کرده است که گویا زور سلطان پوشاک قاچاق بر قوانین بازدارنده قاچاق می چربد. کارشناسان بر این باورند که واردات قانونی هر محصولی با توجه به ظرفیت های تولیدی داخل کشور، نیازی است که البته می تواند با رقابتی کردن بازار کیفیت محصولات تولیدشده را بهتر کند و فضایی برای پیشرفت و همچنین پاسخگویی به نیاز مشتری را ایجاد کند‌ اما عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در صنعتی که پیش از این نیز مسئولان سخن از حمایت از آنها را در راستای حمایت از صنایع داخلی داده اند، ایجاد ظن و گمان هایی می کند که نیاز به پاسخگویی صریح مسئولان دارد.

معمای قاچاق راحت کالاهای بی‌کیفیت

به گزارش آرمان ملی، مجید افتخاری، عضو هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این زمینه گفت: کسی با قاچاق پوشاک کاری ندارد و آنها در روز روشن و حتی به‌صورت هوایی کالاها را وارد کشور می‌کنند، در حالی که برخی از این کالاها حتی بازیافتی هستند و اجازه ورود به هیچ کشوری را ندارند. دستفروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مزون‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خانگی، برندهای داخلی زیرزمینی و برندهای خارجی که زمان فعالیت آنها در کشور به اتمام رسیده به‌راحتی اقدام به‌فروش پوشاک قاچاق می‌کنند و نظارتی در مبدا و توزیع کالا وجود ندارد. براساس تبصره‌ های قانونی خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند به‌صورت تجاری مانند فرآورده‌های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه ‌بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر محکوم می‌شود. کسی با قاچاق پوشاک هیچ‌کاری ندارد و واردات غیرقانونی کالاها از راه‌های مختلف بدون مانع جدی انجام می‌شود، عمده این کالاها نامرغوب بوده و از ترکیه یا بنگلادش وارد کشور می‌شوند. برخی از این کالاها حتی بازیافتی هستند و اجازه ورود به هیچ کشوری را ندارند. حتی برخی از این کالاها زدگی داشته و فاقد استاندارد هستند، به‌نحوی‌که مصرف‌کننده در استفاده از آنها دچار مشکل خواهد شد، اما با این اوضاع برخوردی با آنها نمی‌شود. افتخاری با تاکید بر اینکه امروز تولیدکننده داخلی با ۳۰‌ درصد ظرفیت، آن‌هم با مشقت بسیار در حال تولید است، گفت: تولیدکننده ایرانی باید هزینه‌های بسیار بالای تامین مواد اولیه، مالیات و گمرکات را پرداخت کند، از آن طرف قاچاقچی به‌راحتی کالا را وارد کشور کرده و حتی با جسارت تمام در بازار به‌ فروش می‌رساند. در این شرایط طبیعی است که خلأ بازار توسط کالاهای قاچاق تامین و تولیدکننده داخلی برای فروش محصولات خود از کالاهای قاچاق عقب می‌ماند.بر اساس این گزارش، جولان پوشاک خارجی به ویژه از چین یا ترکیه در فروشگاه‌های کشور در حالی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی از هزینه‌های گزاف تولید در داخل سخن می‌گویند و معتقدند گویا نظارتی بر فروش پوشاک خارجی در بازار داخل نیست و برخی از کالاهای بی‌کیفیت با قیمت‌های پایین‌تر توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار داخلی پوشاک را به خود اختصاص دهند.

ایران بازار هدف ترکیه

ابراهیمی مشاور عالی بازرگانی ایران و ترکیه در این باره به جهان صنعت گفت‌: در حال حاضر صادرات لباس ترکیه به ایران و کشورهای cis و روسیه ۸۰۰ میلیون دلار است و بیش از دوسوم لباس‌های آماده این کشور از طریق قاچاق به ایران می‌آید و سه‌چهارم از این لباس‌های وارداتی قاچاق لباس‌های زنانه است‌.

ابراهیمی افزود‌: در این حوزه چین و پاکستان رقیب ترکیه در بازار ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود‌. یکی از اقلام بزرگ صادراتی ترکیه و چین لباس‌های آماده زنانه و مردانه است چینی‌ها در چند سال اخیر به کپی‌برداری از مدل لباس‌های ترک و ایتالیا پرداخته‌اند و بدون هیچ‌گونه منع تجاری نسبت به تولید مدل‌های لباس ترکیه و ایتالیا اقدام می‌کنند‌. اخیرا اتحادیه لباس آماده و مد ترکیه اعلام کرد که ایران هنوز بهترین و پرسودترین

14:10

منطقه برای صادرات لباس است‌‌. گرچه چینی‌ها هم با کپی و الگوبرداری می‌خواهند از بازار سهمی داشته باشند‌.

او در این باره توضیح داد‌: پرداخت‌های نقدی ایرانیان بالاخص خرید‌های بدون پرداخت گمرک که تعرفه آن حدود ۴۰ درصد است برای ترک‌ها رقمی برابر ۲۵ درصد سود فوری و آنی دارد‌‌. پرداخت‌های نقدی ایرانیان به صورت دلار آزاد ارتباط تجاری تولید‌کنندگان لباس ترک را با خریداران بسیار نزدیک کرده است‌‌. اتحادیه مد و لباس آماده ترکیه و در راس آن ندیم اوزون می‌گوید‌: با اینکه بازار لباس ترکیه و رقیب آنها چین وارد دوره رکود اقتصادی می‌شوند ولی خریداران ایرانی به آنها کمک می‌کنند که از این بحران گذر کنند‌‌. معاملات لباس‌های حاضر بیشتر به صورت تجارت مرزی- چمدانی و تجارت قاچاق صورت می‌گیرد‌‌. قیمت حمل قاچاق هر کیلو لباس بین ۱۴ تا ۱۸۰ هزار ریال است قیمت هر کیلو ۱۸۰هزار ریال وقتی است که کالا به قیمت واقعی گارانتی می‌شود و در صورت حیف و میل و گم گشت کالا طرف حامل عین وجه را بر اساس اظهار اولیه پرداخت خواهد شد‌‌. به گفته ندیم اوزون رییس اتحادیه و تشکل لباس‌های آماده میزان صادرات لباس اعم از زنانه و مردانه رقمی حدود ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود‌‌. در این میان علاوه بر ایران‌، روسیه‌، آذربایجان (حوزه قفقاز ) آسیای میانه بهترین خریداران لباس‌های دوخته شده ترک هستند‌‌. اخیرا پاکستان و هند همچنان که گفته شد نیز مانند چین فعالیت خود را در ایران افزایش داده‌اند گرچه از لحاظ کیفیت و قیمت نمی‌توانند با ترکیه رقابت کنند‌‌. به‌طور کلی خریداران ایرانی علاقه زیادی به لباس‌های فصلی دارند گرچه قیمت‌ها بعد از گذشتن فصل بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف قیمت پیدا می‌کنند‌‌. سود حاصله از فروش به شمال غرب کشور ( آذربایجان شرقی و غربی‌، اردبیل و زنجان ) برای فروشندگان ترک بیش از ۲۵ درصد و سود فروش استوک بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد است‌.

تقلب در بازار لباس ترکیه توسط چینی ها

مشاور عالی بازرگانی ایران و ترکیه در ادامه گفت‌: اخیرا چینی‌ها با دوخت برندهای ترک و مارک‌های ترکیه به صورت تقلبی وارد بازار ایران و کشورهای cis شده‌اند ولی ایرانی‌ها و مردم حوزه آسیای میانه کار چینی‌ها را به لحاظ پارچه و نوع دوخت تشخیص می‌دهند‌‌. اصولا تولیدات چینی‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ درصد از ترک‌ها ارزان‌تر است‌‌. چینی‌ها با استخدام برشکارها و دیزاینر‌های ترک و با استفاده از دستمزد ارزان کارگرانشان سعی می‌کنند در جنوب شرق و غرب ایران نفوذ کنند‌‌. چین سعی می‌کند با دادن آوانتاژ پرداخت مدت‌دار و تخفیف کلی بعد از بستن فاکتور بازار قیمت غرب ایران را به دست آورند‌. گرچه در این حوزه رقبای پاکستان و هندوستان نیز در صحنه تولید و عرضه لباس حاضرند‌. به‌طور کلی با افزایش قیمت دلار و بالا رفت قیمت ارز خرید لباس‌های آماده تا ۲۲ درصد از طریق مرزهای قاچاق (به گفته رییس اتحادیه مد و لباس ترکیه) کم شده است‌. تنها راه فعال کردن این صنعت در ایران مشارکت در برش و دوخت با نظارت استادکاران ترک به خاطر ارزانی دستمزد کارگر در ایران که نصف حقوق کارگر ترک است و ارزانی برق که یک‌سوم قیمت ترکیه است‌، ارزانی قیمت سوخت و گاز و حمل‌ونقل در ایران است که می‌تواند ایجاد اشتغال در حوزه شمالغرب کشور کند‌‌. البته ورود و خروج کالای نیمه‌تمام به هر دو کشور هیچ‌گونه حقوقی را در خود ندارد و این امر در برآمد سود برای هر دو طرف تاثیر‌گذار بوده و از انجام عملیات معاملات قاچاق جلوگیری می‌کنند‌‌.

ضرورت حمایت از بازار داخلی پوشاک

به گزارش آرمان ملی‌، در حالی که شرایط تولید در حوزه‌های مختلف به دلایل تحریم، موانع مبادلات مالی و محدودیت برای واردات مواد اولیه و... برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دشوار است و بسیاری از تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند، قاچاق به ویژه قاچاق پوشاک در مدل‌های و برندهای مختلف بسیاری حیرت برانگیز است و ضروری است در شرایط فعلی بررسی شود که دلیل ورود پوشاک قاچاق چیست؟ درحال‌حاضر تولید‌کنندگان برای تامین مواد و ارز مورد نیاز مواد اولیه مشکلاتی دارند در حالی که قاچاقچی این مشکلات را ندارند لذا چالش اصلی تولید‌کنندگان بیشتر از نظر رقابت کار است که نیازمند دقت و توجه مسئولان در حوزه قانون‌گذاری و اجراست.

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار