| کد مطلب: ۱۰۷۱۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

روایت منصور حقیقت‌پور از اشکالات قانون انتخابات

شناسنامه می‌خرند و رأی جابه‌جا می‌کنند

یک نماینده ادوار مجلس در خصوص راهکار مسدودسازی مسیر ورود رانت و پول کثیف به انتخابات اظهار داشت: من چند شب قبل با آقای وحیدی، وزیر کشور در این مورد صحبت کردم و دو موضوع را مطرح کردم، یکی بحث حساب بانکی و دیگری در مورد ارائه کتبی پنج سال سوابق خدمتی. این موارد از ضعف قانونی جدید انتخابات است که تصویب شده است.

شناسنامه می‌خرند و رأی جابه‌جا می‌کنند

 آقای وحیدی گفتند در قانون مصوب مجلس این نکته‌ها آمده و وزارت کشور باید قانون را اجرا کند. یعنی وزارت کشور هم شاید مایل به این نبود که کاندیدا با کلی دوندگی اداری برود و سابقه خدمتی خود را از مرکزی که در آن خدمت کرده پیدا کند و بیاورد و بعد هم شماره حساب بدهد و به وزارت کشور بگوید دریافتی انتخابات را در این حساب واریز می‌کنم. در واقع وزیر کشور هم به اصل قانون اشاره کردند و گفتند قانون اشکال دارد. منصور حقیقت‌پور گفت: معتقدم با این قانون جدید، نه‌ تنها برای وزارت کشور مشکل پیش خواهد آمد بلکه شورای نگهبان هم با مشکل مواجه خواهد شد. الان در این قانون، شورای نگهبان باید بگوید فلانی صلاحیت دارد یا ندارد. در قدیم می‌گفت شرایط ایشان احراز نشد. احرازنشدن یک بار دارد، ردصلاحیت بار دیگری دارد. نمی‌دانم واقعا شورای نگهبان الان می‌خواهد در این رابطه چه کاری انجام دهد. آن قانون می‌گوید وقتی کاندیدایی صلاحیت ندارد، باید به شخص بگویید چرا، بگویید شما اینجا فلان کار را انجام دادی یا آنجا آن کار خلاف را انجام دادی. معتقدم خود دوستان عزیز شورای نگهبان ما با این قانون به مشکل برخواهند خورد. وی افزود: قانون جدید انتخابات، قانونِ ضعیفی است، یک قانونِ عجله‌ای است. تازه شانس آوردیم این بحث تناسبی شدن حذف شد، والا وزارت کشور چطور می‌خواست آن را عملیاتی کند. بنابراین من اشکال را به مجلس می‌گیرم. مجلس برای این دوره انتخابات آمد و یک کار عجله‌ای برای تزئین قانون انجام داد. مثلا در پیش‌ثبت‌نام اولیه با این وضعیت اینترنت، با این محدودیتی که وزارت کشور گفته از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر می‌توانید ثبت‌نام کنید، ۵۰ هزار نفر را به خط کردند. به نظر می‌رسد قانون، قانون پخته‌ای نیست، قدرمسلم مجلس بعدی این قانون را برهم خواهد زد و اصلاحاتی در آن ایجاد خواهد کرد.

شورای نگهبان تا بررسی اعتبارنامه‌ها حق ورود دارد

نماینده سابق مجلس بیان کرد: ‌در قوانین قبلی، شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌کرد و بعد کنار می‌رفت اما الان تا زمان تصویب اعتبارنامه هم شورای نگهبان حق دارد دوباره ورود کند، یعنی احتمال دارد یک نفر را تایید کند، بعد به یک چیز جدیدی برسد یا مثلا آن طرف برود یک مصاحبه‌ای کند، یک سخنرانی‌ای کند، یک انتقاد کند و آن را ملاک قرار دهند و وی را رد صلاحیتش کنند. وی در خصوص تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: ما متاسفانه در هر انتخابات شاهد این هستیم که بعضی‌ها تخلف می‌کنند و با چمدان‌های پول در حوزه های انتخابیه شناسنامه می‌خرند و رأی را جابه‌جا می‌کنند. من در حوزه‌های انتخاباتی خودم این موضوع را دیده‌ام و عکس و فیلم همه این‌ها را دارم. این‌ها پول‌هایی نیست که از حساب‌های که به وزارت کشور معرفی می‌شود عبور کند. مثلا یک بنده خدایی می‌گوید من پول ندارم ولی مغازه‌ام را به شما می‌دهم که استفاده کنید، این کمک است، ولی کاندیدا چطوری به وزارت کشور اعلام کند که فلانی مغازه‌اش را به ما داده است. یکی خانه‌اش را می‌دهد، یکی می‌گوید من ماشین دارم و می‌توانم ۱۰ ساعت بیایم برای شما کار کنم. یکی دیگر می‌گوید من کاغذ می‌خرم و به شما می‌دهم، یکی دیگر می‌گوید من چاپ می‌کنم . این‌ها پول نیست؛ درست است که این‌ها خدماتی است که مردم به کاندیدای موردنظر و مورد علاقه خودشان می‌دهند، ولی هیچ کدام این‌ها ثبت و ضبط نمی‌شود و به نظر می‌رسد که وقتی چیزی را تصویب و اعلام کنیم که نمی‌توانیم اجرا کنیم؛ فقط ایجاد مشکل کرده‌ایم. حقیقت‌پور درخصوص راهکار این مساله تصریح کرد: من فکر می‌کنم مثلا اگر ما در صدا و سیما امکان تبلیغ را داشتیم، چرا از این امکان استفاده نکنیم و مثلا بنر بزنیم؟ الان هر بنری زیر ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومان درنمی‌آید. من در حوزه انتخابی قدیم خودم ۶۰۰ تا روستا دارم که حداقل برای ۱۰۰ تا از آن‌ها باید بنر بزنم. ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان چقدر می‌شود؟ به نظر من مشکل از قانون است.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار