| کد مطلب: ۱۰۷۱۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد

آرمان‌ملی آخرین تحولات غزه را بررسی می‌کند؛

طوفان الاقصی همچنان در خروش است

جنگ غزه با آغاز طوفان الاقصی به رهبری جنبش حماس و جهاد‌اسلامی علیه صهیونیست‌ها وارد نوزدهمین روز خود شده است.

طوفان الاقصی همچنان در خروش است

سران کشورهای غربی یک به یک درفلسطین اشغالی حاضر می‌شوند و پشت نتانیاهو را در جنگ می‌گیرند. آمریکا در آخرین موضع خود اعلام کرده است فعلا نمی‌توان در ارتباط با آتش بس در فلسطین تصمیم گرفت. از سوی دیگر البته به نظر غربی‌ها با توجه به اعلام آمادگی بازوهای محور مقاومت در سوریه؛ عراق و یمن و در پیوستن به حماس تلاش دارند از حضور نظامی اسرائیل در غزه جلوگیری کنند. چرا که از قرار معلوم آنها هیچگاه برآورد نمی‌کردند که حماس در این حد توان نظامی داشته باشد اما دست برتر نظامی جهاد اسلامی در حملات موشکی به مقرهای نظامی اسرائیل در فلسطین اشغالی آنها را برآن داشته که اسرائیل را از حمله زمینی به غزه با وجود حمایت‌های لجستیگی از  تل‌آویو برحذر دارد.

*تک اسرائیل و پاتک حماس

 از قرار معلوم دوشنبه شب گروهی از نظامیان اسرائیل که در خبرها آمده است که تیم شناسایی و عملیاتی صهیونیست‌ها بوده قصد داشته‌اند که به صورت زمینی به نواز غزه وارد شوند که نیروهای حماس و جهاد اسلامی به «تک» آنها «پاتک» زده به صورتی که عملا آن عملیات لغو شده است. به عبارت بهتر این شکست اسرائیل را می‌توان اولین شکست نظامی آنها در ورود نظامی به غزه دانست. موردی که بارها کارشناسان مختلف در مورد آن به اسرائیل و کابینه افراطی نتانیاهو هشدار دادند اما از قرار معلوم نتانیاهو درصدد است اقدامی در این زمینه انجام دهد. اینکه  تل‌آویو می‌‌خواهد به هر طریق ممکن به غزه وارد شود ریشه در آسیب‌های عمیقی دارد که از باریکه غزه چه در این عملیات و چه در عملیات‌های دیگر از جهاد اسلامی دیده است. یک روایت وجود دارد که در باریکه غزه شبکه‌‌ای از تونل‌های نظامی وجود دارد که نظامیان جهاد اسلامی در آن عملیات‌های نظامی را برنامه ریزی کرده، شهرهای موشکی را در آن ساخته‌اند و حتی از رفح تجهیزات مختلف از طریق این تونل‌ها به باریکه غزه وارد می‌کنند. از سوی دیگر کارشناسان بر‌این باورند اگر تانک‌های مرکاوا به زمین غزه وارد شوند این تونل‌ها عملا به باتلاقی برای تانک‌ها و یا حتی پیاده نظام سربازان اسرائیلی تبدیل خواهد شد.

* ازسخنان امیر قطرتا سفر مکرون به اسرائیل

هرچندکشورهای اسلامی تحرکات مختلفی برای هشدار به جهان در مورد کشتار در غزه آغاز کرده‌اند اما واقعیت آن است که همان طور که کشورهای غربی و سران این کشورها از جمله سران آمریکا و اروپا به حمایت از اسرائیل پرداخته‌اند کشورهای اسلامی در آن سطح به حمایت از نیروهای مقاومت نپرداخته‌اند.با این وجود تهران با به ماموریت فرستادن امیرعبداللهیان به کشورهای منطقه بیش‌ترین تلاش‌ها را برای پایان جنگ انجام داده است. از سوی دیگر امیر قطر نیز از تلاش برای حمایت از مردم فلسطین کوتاه نیامده. به طوری که زمانی که دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود تلاش کرد حماس را گروهی تروریستی بداند، او سالن محل سخنرانی را ترک کرد. اخیرا نیز وی با حمله تند به رژیم اسرائیل گفت: دیگر کافی است و نباید به اسرائیل برای کشتار، چراغ سبز غیرمشروط و مجوز نامحدود داد. شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر طی سخنانی در حمایت از غزه که با تداوم کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی روبه‌رو است، افزود: ما استانداردهای دوگانه را نمی‌پذیریم. طوری رفتار می‌شود که انگار جان بچه‌ها به حساب نمی‌آید. از سوی دیگر مکرون که سفرش به اسرائیل با تاخیر روبه‌رو شده بود بالاخره روز گذشته به تل‌آویو سفر کرده است. رسانه‌ها در این ارتباط نوشتند رئیس‌جمهور فرانسه برای ابراز همبستگی فرانسه با اسرائیل و درخواست «آتش‌بس بشردوستانه» به تل‌آویو رفت. قرار است امانوئل مکرون با مقام‌های اسرائیلی و پس از آن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌ا... دیدار کند. دیدبان ایرانیان نوشت: طبق اعلام کاخ الیزه، امانوئل مکرون در سفر خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت عبری، رئیس‌جمهور اسحاق هرتزوگ، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و همچنین یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل دیدار می‌کند. قرار است مکرون روز چهارشنبه با مقام‌های کشورهای دیگری در منطقه چون مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز دیدار داشته باشد. به نظر می‌رسد از چند روز آینده و با توجه به تحولات منطقه‌ای و تلاش کشورهای مختلف باید آماده پیگیری‌ کشورهای مختف برای ایجاد آتش‌بس بین طرفین درگیر باشم.

*مجمع عمومی به دنبال آتش‌بس

 هرچند آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که فعلا نمی‌توان از آتش‌بس سخن به میان آورد اما مجمع عمومی سازمان ملل درصدد است آخر این هفته یک نشست در ارتباط با تحولات فلسطین اشغالی و غزه برگزار کند. به نظر می‌رسد هرمقدار جلو می‌رویم فشار‌ها برای ایجاد آتش‌بس افزایش می‌یابد و احتمالا در اواخر این هفته و اوایل هفته آینده شاهد اقدامات جدی‌تری در این زمینه خواهیم بود. براساس آنچه در رسانه‌های مختلف آمده پس از ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در صدور قطعنامه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی روز پنج‌شنبه نشست برگزار می‌کند. رویترز نوشت: رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد که جلسه این مجمع برای بررسی تحولات در غزه و اراضی اشغالی روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

جنگ غزه و ساختار شکننده اقتصاد اسرائیل

 از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا لحظه نگارش این گزارش عملا اسرائیل نتوانسته وارد نبرد زمینی در غزه شود و در نهایت با آتش توپخانه و موشک‌ها و هواپیمای‌های کرایه‌ای از آمریکا تلاش کرده ضرباتی به مردم و خصوصا تجهیزات نظامی جهاد اسلامی بزند و از سوی دیگر در اسرائیل نیز شاهد اعتراض‌هایی به دولت این کشور هستیم و وضعیت جنگی در تل‌آویو در صورت ادامه جنگ غزه احتمالا بیش از زمان کنونی بر شرایط اقتصادی اسرائیل اثر می‌گذارد، رژیم حاکم بر تل‌آویو نیز در نهایت نمی‌تواند بیش از این نبرد با حماس را پیش ببرد و در روزهای آینده تنها تلاش خواهد کرد با بمباران غزه صدمات بیشتری به نیروهای مقاومت بزند و در نهایت با توجه به فشارهای بین‌المللی و داخلی شاهد خواهیم بود تل‌آویو نیز به سمت یک طرح آتش بس حرکت خواهد کرد. البته  احتمالا در پس این طرح به دنبال آن است که حماس را از گردونه اداره سیاسی غزه در آینده خارج کند و اگر توانست سازمان ملل و تشکیلات موقت را جایگزین آنها نماید. طرحی که با توجه به شکست ناپذیری حماس مانند طرح کوچ اجباری احتمالا با شکست روبه‌رو خواهد شد.

 

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار