| کد مطلب: ۱۰۷۱۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

حسین مرعشی مطرح کرد

میل از«مشارکت حداکثری» به «نتیجه مطلوب»

حدودا 5 ماه دیگر یعنی اواسط اسفندماه مهم‌ترین رویداد سیاسی سالجاری در کشور رقم خواهد خورد که طی آن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد تا خانه ملت با مستاجران جدیدی خود طی 4 سال آینده آشنا شود. ا

 میل  از«مشارکت حداکثری» به «نتیجه مطلوب»

ین در حالی است که شرایط جامعه  فعلا به نحوی است که کمتر وقعی به بحث انتخابات می‌نهند و در حال کنونی شاید به جرأت بتوان گفت که انتخابات جزو 5 تا 10 مساله اصلی زندگی آنها نیز نباشد. با این حال عده‌ای معتقدند که اگر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بهبود یابد و دولت در این راستا عملکرد مثبت و موثری را از خود بروز دهد می‌توان در ماه‌های آینده به مشارکت بیشتر و بالای مردم امیدوارتر بود. از طرفی جریانات سیاسی نیز بر این باورند که این فقط حاکمیت است که می‌تواند زمینه‌های انتخابات مشارکتی و حداکثری را فراهم آورد. حال اینکه اساسا نوع نگاه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول به این مساله چگونه است باید روند عملکردها طی ماه‌های پیش‌رو را به نظاره نشست.

 

*قانون جدید انتخابات به میزان مشارکت مردم ضربه زده است

 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در خصوص عوامل افزایش‌دهنده میزان مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: اگر سیاست‌های کلی نظام مشارکت حداکثری نباشد، این اظهارات کار به جایی نخواهد برد. باید منتظر باشیم که سیاست‌های کلی به سمت مشارکت حداکثری برود، اگر رفت، آن وقت راه‌حل‌هایش را خدمت شما ارائه می‌کنیم. یعنی تا سیاست‌های کلی نظام مشارکت حداکثری نباشد، دغدغه‌های آقای «متکی» و امثال آقای متکی بی‌فایده است. حسین مرعشی در این خصوص که اگر مسئولان بتوانند معیشت مردم را درست کنند، در افزایش میزان مشارکت انتخاباتی آنها تأثیر خواهد داشت، بیان داشت: معیشت را که نمی‌توانند درست کنند. دل‌شان می‌خواهد درست کنند ولی معیشت مردم به این سادگی قابل درست کردن نیست؛ 10 سال زمان می‌خواهد. وی در خصوص قانون جدیدی انتخابات که بسیاری آن را یکی از دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم می‌دانند، بیان کرد: این هم ضربه‌ای زده ولی اصلی نیست. دلیل اصلی این است که    برخی از  سیاست «مشارکت حداکثری» به سیاست «نتیجه مطلوب» در انتخابات میل کرده؛ یعنی نتیجه انتخابات مهمتر از میزان مشارکت مردم است. وی در این ارتباط با اصولگرایان که از طرفی دنبال نتیجه مطلوب خود تحت هر شرایطی هستند و از طرف دیگر تمایل به افزایش میزان مشارکت مردم دارند، اظهار کرد: عرض کردم  حاکمیت دنبال نتیجه مطلوب است.

 

* با برگشت به سیاست‌های درست بتوانیم مردم را به صحنه برگردانیم

 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این ارتباط که میزان مشارکت بالا چقدر می‌تواند به حل بحران‌ها و مشکلات کشور کمک کند، تصریح کرد: اصولا حضور مردم در حمایت از نظام سیاسی یک نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند، در ایجاد یک نشاط و برگشت روحیه امید که پشتوانه همه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و در واقع به بهره‌وری منابع کشور کمک می‌کند. یکی از بهترین رشدهای اقتصادی، رشدهای تحت تأثیر بهره‌وری است؛ بهره‌وری زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که مشارکت عمومی افزایش پیدا کند، روحیه امید جای ناامیدی را بگیرد و نشاط جای سرخوردگی بنشیند. همیشه در ایران انتخابات‌هایی که رقابتی برگزار شده، شاهد چنین اتفاقات مثبتی بوده‌ایم و روی شاخص‌های اقتصادی و مشخصا روی رشد اقتصادی اثرات خودش را نشان می‌دهد. دومین و مهم‌ترین اثر حضور مردم نقش بازدارندگی در مقابل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. تمام دوره‌هایی که مردم در انتخابات حضور پررنگ داشتند و نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کردند، با حضور مردم جلوی خطرات بزرگی را علیه ایران گرفته‌ایم. حسین مرعشی تاکید کرد: امروز در نقطه مقابل آن قرار داریم. یعنی حضور کم مردم در انتخابات‌ها و تشدید شکاف ملت – دولت بسترهای لازم را برای دشمنان ایران و جمهوری اسلامی فراهم  می‌کند که ممکن است آنها از این شرایط دست به اقدامات ایذایی علیه ایران بزنند. امیدوارم که با برگشت به سیاست‌های درست بتوانیم مردم را به صحنه برگردانیم و با برگرداندن مردم به صحنه بتوانیم خطرات بزرگی را از ایران دور کنیم.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار