| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اولویت‌های صادرات یا واردات لوازم خانگی در شرایط کنونی را بررسی می‌کند

لوازم خانگی بر سر دوراهی صادرات یا واردات؟ | جولان لوازم خانگی قاچاق، فیک و فاقد گارانتی‌ در بازار

تامین مواد اولیه لوازم خانگی در شرایط فعلی برای فعالان در این عرصه تبدیل به یکی از چالش‌های مهم در عرصه تولید شده که تولید را دشوارتر از پیش ساخته است در حالی که به گفته فعالان این صنف تولیدکنندگان از توانایی مطلوبی در مسیر تولید برخوردارند که در صورت حمایت‌های واقعی قادر به ورود به بازارهای خارجی نیز هستند اما ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال ۱۳۹۷ اجرایی شده نتوانست بازار را آرامش دهد و صرفا باعث افزایش قاچاق شد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند واردات در صورتی که با انتقال تکنولوژی و برندهای صاحب‌نام و محصولات باکیفیت صورت گیرد و البته همزمان با تسهیل برای تولیدکنندگان همراه باشد می‌تواند مفید واقع شود.

لوازم خانگی بر سر دوراهی صادرات یا واردات؟ | جولان لوازم خانگی قاچاق، فیک و فاقد گارانتی‌ در بازار

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این خصوص به «آرمان‌ملی» گفت: واردات لوازم خانگی به کشور مشروط به رعایت برخی از امور می‌تواند باعث ایجاد تحرک در بازار شود در غیراین صورت به نابودی تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی نیز خواهد انجامید و این صنعت و فعالان در آن را نیز نابود خواهد کرد همچنین انتقال تکنولوژی برتر تولیدکنندگان لوازم خانگی برندهای برتر دنیا به کشور می‌تواند یکی از عوامل رونق بازار و همچنین بهبود این صنعت در کشور شود چرا که در صورتی که همچنان در واردات نیز به دنبال محصولات و برندهای دست چندم دنیا با کیفیت نامطلوب و بدون خدمات پس از فروش و‌... باشیم علاوه بر اینکه به مصرف کننده داخلی این محصولات احجاف می‌کنیم بلکه سرمایه کشور را نیز با اهمال کاری هدر داده و از سوی دیگر باعث خارج شدن سرمایه‌های داخلی با مهاجرت فعالان در این بخش می‌شویم. 

او اضافه کرد: با رفع موانع تولید و تسهیل برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی حتی خواهیم توانست در سطحی وسیع تبدیل به صادرکننده برتر در منطقه و فرامنطقه شویم و ارزآوری بسیاری را برای کشور به همراه آوریم. اما این مهم در صورتی عملیاتی می‌شود که با توجه به عمق داخلی سازی محصولات و لوازم خانگی داخلی و استفاده از پتانسیل داخل کشور در این عرصه بستر حضور در بازارهای خارجی را حتی با وجود تحریم فراهم کنیم. 

لوازم خانگی، صنعت فراموش شده

پازوکی بیان کرد: بی‌توجهی 40 ساله به بازار لوازم خانگی باعث شده تا واردات بی‌کیفیت لوازم خانگی به کشور بدون توجه به منافع ملی افزایش یابد و از سوی دیگر راه صادرات نیز بسته و در عوض قاچاق لوازم خانگی بیشتر شود درحالی که طی 4 تا 5 سال اخیر برنامه‌ریزی صحیحی داشتیم می‌توانستیم شاهد واردات لوازم خانگی با کیفیت به منظور رقابتی کردن در بازار باشیم و هم اینکه با حمایت از تولیدکنندگان از مراحل ابتدایی و تسهیل در راه‌اندازی مراکز تولید در کشور و حذف مانع تراشی‌ها در تولید، مصرف کننده و تولیدکننده را در جایگاه واقعی خود ببینیم. 

این کارشناس توضیح داد: بسیاری از کشورها مانند ترکیه نیز با برنامه‌ریزی‌های مناسب و حمایت واقعی از تولیدکننده توانسته‌اند در بازارهای دنیا صاحب نام و درآمد شوند درحالی که واردات کالاهای با کیفیت و برندهای برتر جهانی لوازم خانگی در کشور نیز هستند در حالی که هم اکنون حمایت دولت فقط ازمراکز فروش لوازم خانگی به شکل اقساط با حمایت بانک‌ها صورت می‌گیرد و تولیدکنندگانی که خارج از این دایره قرار دارند، توانایی ادامه حیات نخواهند یافت. 

ثمره 5 سال ممنوعیت واردات لوازم خانگی

پازوکی در ادامه بیان کرد: داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بهار سال جاری در مجموع 828 هزار دلار انواع ماشین‌ لبا‌سشویی به همراه تجهیزات آن به حجم 326 هزار کیلوگرم به هفت کشور که عمده مقاصد صادرات این محصولات بوده‌اند صادر کرده‌اند این در حالی است که مجموع صادرات کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی در بهار امسال ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که با این شرایط می‌توان صادرات صورت گرفته از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی بسیار اندک بوده است و براساس آمار گمرک عمده کشورهای مقصد برای صادرات ماشین‌ لبا‌سشویی و تجهیزات جانبی آن کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، عمان، کانادا و جمهوری آذربایجان بوده است. 

او افزود: سال ۱۳۹۷ بود که به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد و پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که با توجه به نیاز بازار، واردات این محصولات آزاد شود اما وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر هزار و 500 واحد کوچک و بزرگ هستند و می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و حتی برنامه صادرات هم داشته باشند. بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی مجدد تمدید شد. 

پازوکی بیان کرد: با توجه به ممنوعیت اعمال شده این پرسش مطرح می‌شود که آیا تولیدکنندگان داخلی به هدف تعیین شده مبنی بر تامین نیاز داخل و صادرات رسیده‌اند که باید گفت تولیدکنندگان توفیق چندانی در این خصوص به دست نیاوردند و عمده نتیجه این ممنوعیت جولان لوازم خانگی قاچاق، فیک و فاقد گارانتی‌در بازارها و فروشگاه‌های آنلاین بوده است. 

قدرت پنهان صادرات لوازم خانگی

پازوکی ادامه داد: با توجه به آمار گمرک می‌توان گفت در بهار سال جاری تولیدکنندگان داخلی در مجموع 828 هزار دلار انواع ماشین‌ لباسشویی به همراه تجهیزات آن به حجم 326 هزار کیلوگرم صادر کرده‌اند و در میان کشورهای مقصد «عراق» توانسته جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد مجموع صادرات به عراق برابر با 478 هزار دلار انواع ماشین‌ لباسشویی به همراه تجهیزات به وزن 214 هزار کیلو به این کشور بوده است. اما حجم صادرات به «افغانستان» در بازه زمانی مورد بررسی به لحاظ ارزشی کمی بیش از 169 هزار دلار بوده و حجم صادرات به این کشور هم 63 هزار کیلوگرم ثبت شده است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران توضیح داد: ارزش صادرات انواع ماشین‌ لباسشویی به همراه تجهیزات به تاجیکستان برابر با 64 هزار و 500 دلار به وزن 24 هزار و 300 کیلوگرم بوده است. ترکیه مقصد چهارم صادرکنندگان لوازم خانگی محسوب ‌می‌شود که براساس آمار در بهار سال جاری 39 هزار و 580 دلار به این کشور صادر شده که حجم آن برابر با 11 هزار و 800 کیلو بوده است. اما در جایگاه بعدی عمان با 380 کیلوگرم به ارزش 35 هزار و 900 دلار قرار گرفته است اما در میان کشورهای مقصد صادرات انواع ماشین‌ لباسشویی به همراه تجهیزات آن «کانادا» هم دیده می‌شود. براساس داده‌های گمرک در این مدت در مجموع 21 هزار و 900 دلار لوازم ذکر شده به حجم 5 هزار و 400 کیلو صادر شده است از سوی دیگر با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در این مدت 18 هزار و 300 دلار انواع ماشین‌ لباس‌شویی به همراه تجهیزات به «جمهوری آذربایجان» صادر شده است. 

الزامات رسیدن به بازار صادراتی

پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این خصوص گفت: در تمام دنیا صادرات نیازمند فراهم کردن برخی پیش‌زمینه‌هاست و صادرکنندگان برای تحقق برنامه‌های صادراتی خود باید برخی از این پیش‌زمینه‌ها را با توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان در کشور هدف و با توجه به اقلیم آن کشور مدنظر قرار دهند، از سوی دیگر صادرکنندگان باید صادرات را با توجه به سلیقه و ذائقه خریداران صورت دهند که این امر نیازمند شناسایی کشور هدف است و علاوه بر شناسایی و نیاز کشور هدف، صادرکنندگان این نکته را نیز باید در نظر بگیرند که خدمات پس از فروش و ایجاد شبکه توزیع و شبکه‌‌ای برای ارائه خدمات لازمه صادرات است و باید برای جلب اطمینان مصرف‌کنندگان در این خصوص برنامه‌ریزی اساسی صورت دهند. 

چرا نمی‌توانیم رقابت کنیم

این کارشناس مسئول ادامه داد: اینکه چرا تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با سایر رقبا در کشورهای هدف رقابت کنند باید گفت که یکی از مشکلات اصلی ما نبود ثبات در قوانین موجود در کشور و نرخ دلار است که در این خصوص به این نکته می‌توان اشاره کرد که در کدام کشور مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را به نرخ دلار و از طریق بورس در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند آن هم در شرایط که نرخ دلار پی‌درپی در حال تغییر است و این امر امکان برنامه‌ریزی از تولیدکنندگان را گرفته است و در حال حاضر قیمت ورق آهن، مس، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و... که مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است مدام در حال تغییر است و ثبات قیمت در خصوص این مواد وجود ندارد که با این شرایط وقتی نمی‌توان برای 6 ماه یک کالا رو با قیمت ثابت تولید کرد بنابراین چطور می‌خواهیم برای بازار خارج از کشور صادرات داشته باشیم. 

ترکیه چطور صادرکننده لوازم خانگی شد؟

پازوکی در ادامه به روند ورود ترکیه به جمع کشورهای صادرکننده لوازم‌خانگی اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: ترکیه در حال حاضر در صادرات از کشور ما پیشی گرفته و در کنار محصولاتی که در داخل این کشور مونتاژ می‌شود، این کشور برند‌های داخلی تولید کرده که بتواند از طریق آنها میزان ارزآوری خود را افزایش دهد، اما کاری که این کشور کرد حمایت از تولیدکنندگان بوده است، به‌طور مثال صادرکنندگان ما برای صادرات ملزم به پرداخت 9 درصد عوارض هستند این در حالی که این کشور نه تنها از آنها عوارض نمی‌گیرد بلکه تشویقی هم به آنها می‌دهد تا به این طریق بتواند میزان صادرات خود را افزایش دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار