| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد

تفاوت «هویت لاریجانی» و «باج جبلی»! | لاریجانی: تقابل با هنرمندان اشتباه است | جبلی: باج بگیر و باج بده به تاریخ می‌پیوندد!

علی لاریجانی و پیمان جبلی دو رئیس صداوسیما بوده و هستند با رویکردهای متفاوت! علی لاریجانی صریح‌تر از همیشه است و ابایی از انتقادات ندارد. او پس از ردصلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مدتی را در سکوت گذارند و پس از آن به فعالیت‌هایی پرداخت که رنگ و بوی سیاست نداشت اما خداحافظی او با سیاست و انتخابات تنها یک نوع ساده‌اندیشی است. لاریجانی دارای شخصیتی معتقد و متعهد به نظام و دارای روابط خوب با مسئولان ارشد کشور است و با توجه به مشی اعتدالی که دارد، مورد اعتماد همه گروه‌هاست که همین موضوع سبب می‌شود به نقد شرایط موجود در حوزه‌های مختلف بپردازد.

 تفاوت «هویت لاریجانی» و «باج جبلی»! | لاریجانی: تقابل با هنرمندان اشتباه است | جبلی: باج بگیر و باج بده به تاریخ می‌پیوندد!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، لاریجانی پیش ازاین مدیر صداوسیما بود و ترسی از عذرخواهی برای برخی عملکردها در این حوزه ندارد. به عنوان نمونه درباره برنامه «هویت» که مورد انتقاد بخشی از جامعه بود، می‌گوید:« من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است. زیر دستان من این کار را کردند. بعد از این اتفاق، برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم.» و پس از پایان دوران ریاستش به بررسی عملکرد این سازمان می‌پردازد.

لاریجانی نقدهایش به صداوسیما را بدون تعارف مطرح می‌کند مانند پنجشنبه که گفت: تقابل با هنرمدان کاملا اشتباه است.با آنها باید حرف زد تا زمینه همکاری ایجاد شود.وی افزاد: دو گونه میتوانیم عمل کنیم یکی اینکه منافع مشترک در صحنه بینالملل تعریف کنیم و دیگری اینکه زورآزمایی کنیم. حتما در منافع مشترک احتیاج به قدرت هم هست اما باید ببینیم تعریفمان از قدرت چیست؟ آیا قدرت را زور بازو میدانیم؟لاریجانی ادامه داد: امروز این تعریف نیست. تعریف قدرت امروز بر مدار فناوری و فکر و دانایی و اقتصاد میچرخد. اگر کشوری به اینها مسلط بود قدرت دارد و در لایه های دیگرش امور دیگر هم هست. لاریجانی گفت در مقوله قدرت با جامعه ای باید کار بکنید که بتوانید با آنها تعریف مشترک داشته باشید . مگر هنرمندان چه می خواهند؟ می خواهند زندگیای داشته باشند که آثار هنری خلق کنند. خب ما نمیخواهیم بسترش را فراهم کنیم؟ چرا؟ با همه اینها می شود مفاهمه صورت بگیرد.

دکتر علی لاریجانی اظهار داشت: زمانی که مسئولیت صداوسیما را بهعهده گرفتم دو شبکه تلویزیون ساعت ۴ تا ۵ بعد از ظهر شروع میشد تا ده تا ده و نیم شب برنامه داشت. آمدیم یک تعریف جدید کردیم این تعریف جدید را که من انجام نمی دادم .من فقط توانستم همفکری ایجاد کنم با طبقه هنرمندان و کارکنان رادیو و تلویزیون و آنها انجام دادند. نتیجهاش شبکههای متکثر و سریالهای مختلف تاریخی و غیر تاریخی بود. یک رئیس سازمان که بلد نیست این کارها را انجام دهد .ما بسترش را فراهم کردیم و با اینها به یک مفاهمه رسیدیم و اینها آمدند و این فعالیتها را خلق کردند . حسن کار این بود که یک طبقه وسیع چه داخل رادیو و تلویزیون چه بیرون رادیو و تلویزیون فعال شدند.

لاریجانی همچنین گفت: آن موقع در ذهنم این بود که هم باید کاری کرد که قابل قبول برای جامعه هنری باشد و هم بسترش را فراهم کرد. کارهای هنری به صورت دولتی خیلی قابل اجرا نیست باید زمینهاش را برای خودشان ایحاد کنیم. برای همین بود که کمک کردیم موسسات فرهنگی هنری بوجود آمد ما وام دادیم و خودشان با کرامت کارشان را انجام میدادند. ما به ایشان سفارش میدادیم بهجای اینکه در سیستم دولتی سریال بسازیم خودشان تولید میکنند. هم ارزانتر تولید میشود و هم زمان کوتاهتر و هم باابتکارات خاص آنها همراه است.

 

مدیریت جبلی برخلاف مشی لاریجانی

در حالی که لاریجانی رئیس اسبق صداوسیما به انتقاد از تقابل با هنرمندان می‌پردازد، پیمان جبلی رئیس فعلی صداوسیما مسیر متفاوتی را پیش گرفته و پس از ماجرای عدم بازگشت گلزار و رشیدپور به تلویزیون نوشت:« در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج بگیر و باج بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاالله.»

خطاب باج‌گیر و باج بده از سوی رئیس صداوسیما قابل تامل است. پس از طرح بازگشت مجری و بازیگر سابق به صداوسیما بود که مجری پاورقی اعلام کرد تمایل به همکاری ندارد و در متن استعفایش آورد:« قرار نیست هنوز سال شهید عجمیان و علی‌وردی نشده، فعالان و ساکنان و مشوقان فتنه برگردن روی آنتن.» روز پنجشنبه اما پیمان جبلی در پاسخ به یک کاربر درباره خداحافظی محمدرضا شهبازی از تلویزیون افزود: «آقای شهبازی و برنامه پاورقی ادامه خواهد یافت.»

خبرآنلاین نوشت:« مگر می‌شود، برنامه و مجری‌ای فیلم رفتنش از سازمان صداوسیما آن هم به دلیل بازگشت مجری‌ای دیگر بیشتر از کل یک سال برنامه‌اش پر بازدیدتر باشد و به قول جوانان وایرال شود و شما اصرار به حضور داشته باشید؛ و بعد به مخاطب بگویید دوره باج‌دهی و باج‌خواهی تمام شده است. » آنچه جبلی در این روزها انجام می‌دهد، می‌تواند سبب کاهش اعتماد مخاطبان صداوسیما شود و نارضایتی اهالی رسانه را به دنبال داشته باشد مانند سید علی احمدی، تهیه‌کننده «خنداونه» در واکنش به اتفاقات اخیر در صداوسیما و صحبت‌های جبلی مبنی بر اینکه تلویزیون نیاز به چهره‌های هنجارشکن ندارد، نوشت: «جناب آقای جبلی عزیز، هنجارشکنان  برخی همکاران جدید الورود شما به رسانه ملی و اقایان جبهه پایداری هستند!»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار