| کد مطلب: ۱۰۶۵۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

برگزیده‌های کنکور اعلام شدند؛ رتبه و نمره کل جمعه منتشر می‌شود

روزهای پر از بیم و امید کنکوری‌ها | سازمان سنجش از حق داوطلبان صیانت کند

روز گذشته اسامی نفرات برتر کنکور سراسری معرفی شدند؛ خانواده‌ها به فرزندان خود بالیدند و تصاویری از آن‌ها در صفحات مجازی منتشر کردند و بازار تبریک‌ها داغ شد. همه این توجهات نشان‌دهنده اهمیت این آزمون سراسری در زندگی ما ایرانی‌هاست. نگاهی به برگزیده‌ها و جنسیت و محل سکونت آن‌ها از این حکایت می‌کند که درصد پسران برگزیده بیشتر از دختران است و از سوی دیگر تهرانی‌ها در صدر شهرها قرار دارند که این خود بار دیگر بر تجمیع امکانات در پایتخت و محروم بودن سایر مناطق ایران به لحاظ امکانات آموزشی صحه می‌گذارد.

 روزهای پر از بیم و امید کنکوری‌ها | سازمان سنجش از حق داوطلبان صیانت کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اما بحث ما این تفاوت‌ها نیست. در حال حاضر و با نگاهی به حساسیت‌های بالای خانواده‌های ایرانی نسبت به آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، شاید مهم‌ترین بحث تقلب‌ها و ورود داوطلبان پذیرفته شده شبهه دار در دانشگاه‌ها و ترس از تکرار این اتفاق باشد. 

روز گذشته، رئیس سازمان سنجش در یک نشست خبری، ضمن اینکه از خبر اعلام برگزیده‌های کنکور و زمان نتایج نهایی خبر داد و جزئیاتی از آن مطرح کرد، توضیح داد که «در آزمون دی‌ماه، ۶۹ نفر دستگیر شدند که هیچ تجهیزاتی را نتوانستند استفاده کنند، در تیرماه حدود ۳۰۵ نفر تجهیزات آورده بودند که گرفته شد و نسل دوم آشکارساز ما همه تجهیزات تقلب را پیدا کرد، در هر دو آزمون از مسیر ماده ۱۱ که بررسی‌های فنی است حتی یک نفر متقلب شبکه‌ای نبود.» عبدالرسول پورعباس بار دیگر تاکید کرد که «ما براساس قانون عمل می‌کنیم و در چارچوب وظایفمان اجازه نمی‌دهیم یک نفر هم به ناحق روی صندلی دانشگاه بنشیند.»

داوطلبان آزمون سراسری و خانواده‌های آن‌ها این روزها پر از بیم و امید هستند؛ بیم از مناسب نبودن رتبه یا مجاز نشدن برای انتخاب رشته یا هم تقلبی که از یاد کردیم و امید به قبولی و بالارفتن از پله‌های آموزش و آینده‌ای روشن... 

تبدیل دندانپزشکی زاهدان به فلسفه و کلام اسلامی تبریز

پیش از اینکه به خبر مربوط به تبلیغات اخیر و قول رئیس سازمان سنجش برای حراست از صندلی‌های دانشگاه بپردازیم، سری به خبری می‌زنیم که پارسینه از دخل و تصرف در انتخاب رشته یکی از داوطلبان کنکور و تبدیل دندانپزشکی زاهدان به فلسفه و کلام اسلامی تبریز!

این پایگاه خبری نوشت که طبق اسنادی که به دستش رسیده است یکی از داوطلبان کنکور سراسری که سال 1401 موفق به کسب رتبه 3942 شده بود متوجه تغییر کدرشته‌های انتخابی خود که شامل رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بوده است با رشته‌های دیگری می‌شود و پس از قبولی در رشته‌ای که ارتباطی با مدرک دیپلم و کدرشته‌های مدنظرش نداشته به دادسرای ناحیه 31 تهران مراجعه و شکایتی مبنی بر دسترسی غیر مجاز به حساب کاربری شخصی خود در سایت سازمان سنجش ارائه می‌کند. 

گفته شده پس از این شکایت پلیس فتای تهران بزرگ به ماجرا ورود کرده و با توجه به بررسی‌های تخصصی اعلام می‌کند ضعف فنی و باگ فنی سامانه سازمان سنجش در این مورد محرز بوده است. این داوطلب در ادامه به مرجع قضائی و دیوان عدالت اداری نیز مراجعه و ثبت شکایت کرده که در نهایت رای مرجع قضائی نیز به نفع او صادر شده اما اینطور که گفته شده سازمان سنجش از اجرای رای این داوطلب استنکاف می‌کند. 

گفتنی است که عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در هفته‌ای که گذشت حکم انفصال از خدمت خود را از دیوان عدالت اداری دریافت کرد. دلیلش اینطور توضیح داده شد که چون پورعباس، حکم بازگشت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور را اجرا نکرده بنابراین به مدت یک سال از خدمت برکنار می‌شود. 

متفق‌القول برای اینکه هیچ متقلبی صندلی دانشگاه را اشغال نکند

اما به نشست خبری سازمان سنجش برمی‌گردیم و صحبت‌های رئیس این سازمان که گفته: «از آنجا که حساسیت بالا بود کنترل‌های ما امسال بیشتر شد. تمام نهادها متفق‌القول هستند که هیچ فردی از مسیر تقلب صندلی دانشگاه را اشغال نکند و همه همین حرف را دارند، به طور طبیعی هر فردی حق شکایت دارد و حق قاضی است که به شکایات رسیدگی کند ما هم به آرا در چارچوب قانون احترام می‌گذاریم و به طور طبیعی حق خودمان می‌دانیم که در چارچوب وظایفمان از حقوق عامه مردم دفاع کنیم.»

به گفته او «نمایندگان حقوقی دولت و سازمان سنجش با دیوان عدالت اداری در حال رایزنی هستند که درچارچوب قانون بهترین روش‌ها را عملیاتی کنند.» پورعباس با بیان اینکه تمام اختلافات مربوط به سال‌های گذشته است، توضیح داده که ارتباط با سال‌های گذشته هم قانون، حاکمیت دارد و ما طبق قانون عمل می‌کنیم. 

رئیس سازمان سنجش در پی صحبت‌های خود، خدا را شکر کرد که «به مراحل نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ رسیده‌ایم» و ادامه داد: این آزمون یکی از آزمون‌های بسیار پیچیده و سنگین بود که با تغییرات اساسی و عمده‌ای همراه شد، از ابتدای امسال با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اطلاع‌رسانی کامل را در شهریورماه انجام دادیم و اعلام کردیم که آزمون سراسری در ۲ نوبت دی ماه و تیرماه برگزار می‌شود و این فرایند ادامه یافت تا اینکه امروز به مرحله اعلام نتایج رسیدیم. 

به گفته او «در آزمون امسال ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل قطعی نقش داشت که خود این فرایند بسیار پیچیده بود، با توجه به تنوع بسیار سوابق تحصیلی آموزش و پرورش که از دهه هشتاد با نظام‌های مختلف بوده است تنوع و ساختار نمرات بسیار متنوعی از سوی آموزش و پرورش در اختیار ما قرار گرفت، در ۱۰ جلسه کارشناسی به یک ساختار مشترک رسیدیم و بر این اساس کار کردیم و ستاد مشترکی میان آموزش و پرورش و سازمان سنجش تشکیل شد تا پاسخگوی مشکلات دانش‌آموزان باشیم، در نهایت نمرات آزمون‌های دی ماه و تیرماه به صورت مستقل اعمال می‌شوند.»

پورعباس که روز گذشته از اعلام اسامی برگزیده‌های کنکور هم خبر داد، تشریح کرد که «از میان ۴۰ برگزیده کنکور، ۲۷ نفرشان مرد هستند، همچنین تهرانی‌ها با 16 برگزیده در صدر استان‌های دیگر قرار گرفته‌اند. رئیس این سازمان اعلام کرد که رتبه و نمره کل داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، جمعه 27 مرداد منتشر می‌شود. 

اما یکی از نکات آمار برگزیدگان کنکور این است که در گروه علوم ریاضی هر ۱۰ برگزیده از میان داوطلبان آقا هستند و در این گروه از ۱۰ نفر ۶ نفر تهرانی هستند. در میان پنج برگزیده گروه زبان‌های خارجی نیز ۴ نفر پسران هستند. در میان برگزیدگان گروه علوم تجربی ۶ نفر آقا و ۴ نفر خانم حضور دارند. اما این آمار در میان برگزیدگان گروه علوم انسانی به نسبت برابر است و ۵ خانم و ۵ آقا هستند. در میان برگزیدگان کنکور هنر نیز نام ۲ آقا و ۳ خانم به چشم می‌خورد، در این میان ۲ نفر از تهران و ۲ نفر از استان یزد هستند. 

نتایج نهایی کنکور در نیمه مهر اعلام می‌شود و این خبر تکمیل کننده صحبت‌های رئیس سازمان سنجش آزمون است که در نهایت امسال را یکی از سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین آزمون‌ها توصیف کرده و گفته: مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیرماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی که شرکت کرده، بیش‌ترین نمره‌کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش است که با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده است.

خبرنگار : امیر طاهری نیک

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار