| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد

جوابیه روابط عمومی توانیر

آفتاب آمد دلیل آفتاب

در شماره 14 مرداد گزارشی با عنوان «گرم بود یا برق نبود» به چاپ رسید که جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی توانیر به دفتر روزنامه ارسال شد که بدین شرح است. با عنایت به چاپ مطلبی با عنوان «گرم بود یا برق نبود؟» مورخ 14 مرداد پاسخ ذیل ارسال می‌گردد. دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات نسبت به درج آن در اولین فرصت ممکن اقدام گردد.

آفتاب آمد دلیل آفتاب

«جولای گرم‌ترین ماه تاریخ»، این را داده‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد؛ این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود علاوه بر تاکید دوباره بر این مطلب، اعلام کرده که گرمای شدید آسیب زیادی به سلامت مردم و محیط‌زیست وارد کرده است. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این باره هشدار داده و می‌گوید عصر «جوشش جهانی» شروع شده و این تازه آغاز راه است. آغاز راهی که سبب شده تا در برخی کشورها، تابستان در زمستان رقم بخورد؛ به گزارش خبرگزاری آناتولی، در حالی که نیمکره جنوبی زمین فصل زمستان را سپری می‌کند، در بخش‌هایی از شیلی به‌ ویژه در شمال، دمای هوا آن هم در میانه زمستان به 39 درجه رسید، همچنین در روز سه‌شنبه هفته گذشته در شهر «بوئنوس آیرس» پایتخت آرژانتین، دمای هوا به 30 درجه سانتی‌گراد رسید و سازمان هواشناسی این کشور اعلام کرد که این گرمترین ماه آگوست در آرژانتین در 117 سال گذشته به شمار می‌رود. 

گرمایی که نه فقط تابستان را به زمستان آورده، بلکه به جان جنگل‌ها در کشورهای مختلفی همچون یونان و کانادا افتاده و جان هم می‌گیرد؛ گرمای مرگبار در کره جنوبی موجب شد تا در روز چهارشنبه هفته گذشته شمار کشته‌شدگان ناشی از گرما در این کشور به 23 نفر برسد، همچنین روزنامه گاردین نوشته است که شهر «فینیکس» در ایالت «آریزونا» در آمریکا در ماه جولای حد نصاب 27 روز متوالی بالای 43 درجه را داشته و تاکنون 25 مورد مرگ ناشی از گرما گزارش شده است. در مکزیک و هند نیز تاکنون صدها نفر بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند. 

در ایران نیز رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور هفته گذشته اعلام کرد که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 11 و 12 مرداد دمای هوا افزایش می‌یابد و گرم‌ترین روز هفته در پنجشنبه 12 مرداد رقم می‌خورد. همچنین «اقبال شاکری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با هشدار درباره بحرانی شدن وضعیت تابش اشعه فرابنفش، از دولت خواست تا همانند همه کشورهای دنیا که با رسیدن به این سطح از اشعه فرابنفش شهرها را تعطیل می‌کنند، اقداماتی اینچنین را به منظور حفظ سلامت مردم در دستور کار قرار دهد. در پی این هشدارها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از تاثیر گرما بر سلامت مردم از پیشنهاد این وزارتخانه به هیأت دولت برای تعطیلی آخر هفته گذشته خبر داد. به گفته «بهرام عین‌اللهی»، گرما سبب افزایش 10 درصدی مراجعات بیماران قلبی و فشار خون به مراکز درمانی شده بود. روز سه‌شنبه هفته گذشته، «علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت نیز از موافقت هیات دولت با درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی چهارشنبه و پنج‌شنبه به منظور حفظ سلامت شهروندان با توجه به گرمای بی‌سابقه خبر داد. 

البته ماجرا به همین جا ختم نشد و به‌رغم اعلام سخنگوی صنعت برق مبنی بر آمادگی کامل این صنعت برای پاسخگویی به تقاضای مصرف برق تا حدود 73 هزار مگاوات در روزهای پایانی هفته گذشته، برخی‌ها شایعه جهت‌دار تعطیلی به‌علت کمبود برق را مطرح کردند تا تدبیر دولت برای حفظ سلامت مردم را به کاستی‌ها مرتبط سازند؛ درحالیکه ثبت 15 هزار تماس با اورژانس تهران به علت گرمازدگی در تعطیلات آخر هفته (11 تا 13 مرداد) و قرار گرفتن آبادان و امیدیه با ثبت دمای بالای 51 درجه در صدر گرم‌ترین شهرهای جهان در روز پنج‌شنبه 12 مرداد، مهر بطلانی بر ادعای تعطیلی به‌علت برق می‌زند. 

افزون بر این موارد، فوت یک کودک در یکی از شهرهای خوزستان به‌علت گرمازدگی، مراجعه 27 نفر به علت گرمازدگی به مراکز درمانی اهواز و راهی شدن 16نفر به بیمارستان به علت گرما در شوش در پایان هفته گذشته در صورت عدم تعطیلی ابعاد گسترده‌تر و دردناک‌تری را به همراه داشته باشد. 

با وجود همه این شواهد شفاف و واضح برای تعطیلی آخر هفته گذشته به منظور حفظ سلامت مردم، به نظر می‌رسد کسانی که از پشت‌سر گذاشتن تابستان برای دومین سال متوالی بدون خاموشی ناراحت هستند و این دستاورد دولت سیزدهم را در تامین برق به‌رغم همه ناترازی‌ها آن هم در گرم‌ترین روزهای تاریخ که به پشتوانه مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق رقم خورده است، تاب نمی‌آورند در تلاشند تا با انتشار چنین ادعاهای خلاف واقعی، موفقیت‌ها را کوچک جلوه دهند، هر چند که داده‌ها و این گرمای جانکاه خود مصداق بارز «آفتاب آمد دلیل آفتاب» است. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار