| کد مطلب: ۱۰۶۴۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی علت واگذاری زمین‌های دولتی در جزیره بوموسی می‌پردازد

علت واگذاری زمین رایگان در جزیره بوموسی چیست؟ | خانه‌ات را در بوموسی بساز

ماه گذشته بود که استاندار هرمزگان خبر از اهدای زمین در طرح ملی مسکن برای متقاضیان سکونت در جزیره بوموسی را داد و روز گذشته بار دیگر مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد دولت در طرح جدید خود در نظر دارد به هر ایرانی که متقاضی سکونت در جزیره بوموسی باشد زمین رایگان دولتی بدهد که این اقدام دولت، پاسخی مناسب به شائبه‌ها درخصوص مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه و بیانیه‌های بی‌اساس شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر مالکیت امارات بر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی است که هر از گاهی تکرار می‌شود، چرا که جزایر سه‌‌گانه از دیرباز به ایران تعلق داشته اما بیش از دو سده است که در ابتدا مورد ادعای ارضی دولت بریتانیا و سپس امارات عربی متحده قرار گرفته است.

 علت واگذاری زمین رایگان در جزیره بوموسی چیست؟ | خانه‌ات را در بوموسی بساز

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این درحالی است که این ادعای بی‌اساسی که هرچند وقت یکبار توسط امارات مطرح می‌شود در ادامه همان سیاست قدیمیِ ایجاد توطئه است که انگلیسی‌ها در جزایر سه‌گانه آن را پایه‌گذاری کردند و هرچند وقت یکبار ابوظبی آن را به کار می‌برد تا ایران را تحت فشار بگذارد، به طوری که سفر محمود احمدی نژاد درسال 1392 به این جزیره نیز در راستای همین حواشی بود که باعث واکنش وزیر امور خارجه امارات شد حال به نظر می‌رسد دولت قصد دارد تا با استفاده از این طرح بتواند در کنار جذب سرمایه و کمک به تامین مسکن ساکنان این منطقه، تثبیت سیاسی جزیره بوموسی در نقشه ایران تحکیم کند و با مسکونی سازی این جزیره به امنیت بیشتر این جزیره دامن خواهد زد. 

جزیره‌ای در همسایگی امارات متحده عربی 

بوموسی، جزیره‌ای مسکونی که در فاصله ۷۵ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد و این جزیره، در ۶۰ کیلومتری شارجه امارات متحده عربی قرار دارد و ۱۶۰ کیلومتر نیز از تنگه هرمز فاصله دارد و بوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است و بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج‌فارس را دارد همچنین فاصله میان جزیره بوموسی و جزایر تنب بزرگ و کوچک، به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است و هر از حیث تقسیمات کشوری، جزو استان هرمزگان هستند. 

تامین امنیت جزایر خلیج فارس با مسکونی کردن آن 

اسفندماه سال ۱۴۰۰ رئیس پژوهشکده علوم زمین هشدار داد که امارات اقدام به توسعه سواحل خود و پیشروی به سمت جزیره بوموسی کرده است این در حالی است که طبق اسناد تاریخی هیچ شک و شبهه‌ای مبنی بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه وجود ندارد. 

کارشناسان براین باورند که با توجه به اینکه جزایر سه‌گانه به عنوان خط مقدم دفاع از کشور تلقی می‌شود چندان روی موضوع مسکونی‌سازی این جزایر سرمایه‌گذاری نشده است و بهتر است تامین امنیت جزایر خلیج فارس باید به دست مردم انجام شود. 

شرایط واگذاری زمین رایگان در جزیره بوموسی 

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص اعلام کرد: پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده و قرار است که حذف برخی از شرایط از جمله فرم ج به تصویب برسد و به هر ایرانی که متقاضی زندگی در این جزیره باشد، زمین تحویل می‌شود. 

ماه گذشته بود که استاندار هرمزگان خبر داد از اهدای زمین به کسانی خبر داد که یکی از کارهای مهم صورت گرفته برای عمرانی‌سازی جزایر خلیج‌فارس، حذف شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای جزیره بوموسی است. 

فرم «ج» به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او پنج سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند همچنین این افراد باید وام خرید یا ساخت مسکن نگرفته و از اواخر سال 1357 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی استفاده نکرده باشند. این اقدام در جهت تشویق برای مهاجرت به این جزیره بود. 

مشمولان زمین رایگان در جزیره بوموسی چه کسانی هستند؟

از سوی دیگر بر اساس اطلاعیه‌های قبلی نام‌نویسی متقاضیان مسکن ملی برای همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار و یا واجد شرایط در بوموسی آزاد است و متقاضیان برای ثبت نام می‌توانند به سامانه نهضت ملی مسکن مراجعه کنند که ۴۲ هکتار زمین برای واگذاری به شهروندان در قطعه‌های ۳۰۰ متری آماده است. 

با این حساب، اگر در بهترین حالت از مساحت ۲۵کیلومترمربعی جزیره، حدود ۵۰درصد آن قابلیت کاربری مسکونی داشته باشد که البته نیمی از آن صرف تأمین زیرساخت‌ها خواهد شد، می‌توان حدود ۱۵۶میلیون مترمکعب را در قالب قطعات زمین ۳۰۰متری به متقاضیان اختصاص داد که با این حساب و در بهترین حالت حدود ۵۲۰هزار قطعه ۳۰۰متری قابل‌واگذاری خواهد بود. البته این محاسبات هیچ‌گونه مبنای رسمی ندارد و درصورت تأمین زیرساخت و امکانات مانند شهرهای پرجمعیت کشور می‌توان روی تحقق این آرمان‌شهر حساب کرد. 

استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت و ساز 

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز درخصوص این طرح اظهار داشت: امروز رسالت شهرهای جدید ایجاد سکونتگاه جدید برای مردم است که مهم‌ترین شاخصه آن ارتقای کیفیت در حوزه کالبد این شهرهاست و این شهرها نباید فاقد کیفی سازی باشند، چرا که حاصل عدم کیفی سازی در شهرهای جدید در نهایت ایجاد بافت‌های فرسوده خواهد بود از این رو برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین استفاده کرد. 

وی ادامه داد: موضوع و محور دیگر در کنار ایجاد سکونتگاه، این است که بتوانیم آرامش را در زندگی مردم ساکن در این شهرها ایجاد کنم از این رو هوشمند سازی را دنبال می‌کنیم و به ویژه در مدیریت انرژی نیازمندیم که از ظرفیت‌های مختلف در ساخت و ساز استفاده کنیم البته هر چند که ظرفیت‌هایی وجود دارد، اما باید این ظرفیت‌ها تجاری سازی شوند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع سوم در ساخت و ساز در شهرهای جدید بحث مدیریت زمان و مدیریت هزینه است، ادامه داد: موضوع مهم تاثیر زمان در هزینه‌های ساخت است، تاکید دارم که به سمت قراردادهایی با پیمانکارانی برویم که امکان استفاده از مصالح ساختمانی به صورت انبوه را دارند که بتوان هم سرعت کار و هم هزینه تمام شده را کاهش داد. 

جعفری ادامه داد: موضوع دیگر این است که در شهرهای جدید، تنها ساخت مسکن مطرح نیست بلکه ساخت شهر را پیگیری می‌کنیم و به دنبال این هستیم که خدمات عمران شهری و تاسیسات شهری را به نحو مطلوب را به ساکنان ارائه دهیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار