| کد مطلب: ۱۰۶۳۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

جامعه؛ جریان‌های سیاسی و انتخابات در گفت‌وگوی «آرمان ملی» با ناصر ایمانی:

از همه سلایق سیاسی برای حضور فعال در انتخابات دعوت کنیم | باید لوازم انتخابات حداکثری فراهم شود

روز گذشته بود که با دستور وزیر کشور فرآیند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس به‌صورت رسمی و اجرایی کلید خورد و احمد وحیدی، طی دستوری به فرمانداران و بخشداران حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی سراسر کشور نکاتی را یادآور شد که مهم‌ترین آن این بود که فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس از روز یکشنبه ۱۵مرداد ۱۴۰۲ آغاز می¬‌شود و مهلت پیش ثبت¬‌نام از داوطلبان هفت روز است که از روز دوشنبه تاریخ 16/ 5/1402 تا پایان روز یکشنبه تاریخ 22/5/1402 ادامه خواهد داشت و متقاضیان باید ثبت¬‌نام خود را طی هفت روز از تاریخ ۲۷ مهرماه سالجاری نهایی سازند.

از همه سلایق سیاسی برای حضور فعال در انتخابات  دعوت کنیم | باید لوازم انتخابات حداکثری فراهم شود

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این در حالی است که به نظر می‌رسد جز وزارت کشور و شورای نگهبان  فعلا جامعه و بعضا جریانات سیاسی آمادگی چندانی برای حضور در انتخابات ندارند و این حاکمیت، نهادهای مربوطه و مشخصا دولت هستند که باید شرایط را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم و جریان‌های سیاسی فراهم کنند. شرایطی از جمله حل مشکلات اقتصادی، صداقت و شفافیت با مردم و ایجاد امید در جامعه برای تغییر در وضع موجود در جهت عزیمت به شرایط مطلوب.

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، اما نگرش دیگری در خصوص انتخابات دارد و می‌گوید: «داوطلبان برای به دست آوردن دو - سه رأی حلال، وعده‌های بی‌خود ندهند. مجلس جایی برای آزمون و خطا نیست و اگر قرار باشد ۲۹۰ سردار حکمرانی در مجلس وجود داشته باشد، این سرداران باید سلسله مراتب را طی کرده باشند. دوره ماندگاری هرکس در مجلس بیشتر باشد، برای مجلس مفیدتر است.»

حال باید دید انتخابات پیش‌رو در چه شرایط و موقعیتی برگزار خواهد شد و اساسا با انتخاباتی مشارکتی با حضور گسترده مردم و جریان‌های سیاسی روبه‌رو خواهیم بود یا اینکه مجددا همان رویکرد چهارسال گذشته در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 ادامه خواهد یافت. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص به پرسش‌های «آرمان ملی» پاسخ گفته است که در ذیل می‌خوانید. 

شرایط جامعه و جریان‌های سیاسی را معطوف به انتخابات مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید و به‌طور کلی فضای جامعه را در شش ماه مانده به انتخابات چطور می‌بینید؟

این پرسش بستگی به عوامل بسیاری دارد که بخواهیم پاسخ دهیم که در نهایت انتخابات چگونه پیش خواهد رفت. اینکه رفتار اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چگونه خواهد بود یک پاسخ را در برخواهد داشت که انتخابات چگونه خواهد شد. اینکه اصولگرایان چه رفتاری در قبال انتخابات خواهند داشت پاسخ دیگری را در پی دارد. اینکه شورای نگهبان چه مشی دارد و  رفتار دستگاه‌های دیگر در انتخابات چگونه خواهد بود پاسخ دیگری خواهد داشت. حتی اینکه بگوییم مجموعه رفتارهای سیاسی مسئولان کشور در امور مختلف غیر از انتخابات چگونه خواهد بود نیز پاسخ‌ دیگری با خود به همراه دارد. لذا از این رو است که می‌گویم این موضع بستگی به عوامل مختلف دارد. فعلا در این شرایط که صحبت می‌کنیم طبیعی است که شش ماه تا انتخابات مانده و فضای کشور انتخاباتی نیست و معمولا فضای کشور در هر انتخاباتی اگر بخواهد انتخابات گرمی باشد از دو سه هفته قبل از انتخابات شروع می‌شود الان فاصله زمانی زیادی داریم. 

از دیدگاه شما رفتار حاکمیت و نهادهای مسئول چه تاثیری در مشارکت حداکثری یا حداقلی جامعه در انتخابات خواهد داشت؟

من معتقدم اینکه چگونه رفتار بشود خیلی نقش مهمی در میزان مشارکت مردم دارد که چگونه خواهد بود. من فکر می‌کنم اگر  مدیران مختلف طی شش ماه آینده روی اعصاب مردم راه نروند امیدوار هستم که انتخابات بالای 50 درصد داشته باشیم. اگر شورای محترم نگهبان تغییر رویه‌ای نسبت به سال‌های قبل دهد امیدوارم که انتخابات پرشوری‌تری داشته باشیم. اگر دستگاه‌هایی که معمولا در انتخابات تاثیر‌گذار بودند تجدیدنظر کنند می‌توانیم انتخابات پرشوری داشته باشیم. همه این فاکتورها مهم است. من خیلی توجهی به نوع رفتار اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان ندارم. یعنی بر خلاف برخی از ژورنالیست‌ها که فکر می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان بیایند یا اصولگرایان نیایند یا به عکس؛ انتخابات از این‌ رو به آن رو می‌شود بنده چنین اعتقادی ندارم و معتقدم الان دوران این دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی نیست.

مساله مردم برای حضور یا عدم هم فاکتورهای دیگری است. البته این حرف من به این معنا نیست که ما جریان‌های سیاسی را دعوت نکنیم که در انتخابات شرکت کنند. بلکه باید همه سلایق مختلف را دعوت کنیم و حتی خواهش کنیم که بیایند در انتخابات به صورت فعال شرکت کنند. منتها وقتی شما از یک جریان سیاسی می‌خواهید که در انتخابات شرکت کنند باید به ابزار و لوازم آن نیز پایبند باشید. وقتی دستگاه‌های مربوطه لوزم انتخابات حداکثری را فراهم نکنند و بعد از یک جناح بخواهیم در انتخابات شرکت کند نقض غرض است. مردم باید آزادانه بتوانند تصمیم بگیرند و شرکت کنند و این احساس به مردم دست ندهد که مجبور هستند افراد خاصی را انتخاب کنند. این احساس بدی است. 

تصور می‌کنید با توجه به شرایط جامعه و تجربه انتخابات پیشین که در شرایط حداقلی برگزار شد؛ در انتخابات پیش‌رو ابزار و لوازم انتخابات پرشور فراهم باشد؟

من فقط می‌توانم اظهار امیدواری کنم و بگویم از تجربیات گذشته درس بگیریم. فقط می‌توانم بگویم این دیدگاهی که می‌شود کشور را فقط با یک دیدگاه خاصی اداره کرد ولو اینکه اینها از جهت رای مردم در اقلیت باشند باید تکلیف این دیدگاه در کشور مشخص شود. باید دید که نهادهای مسئول در انتخابات دنبال چه هستند. اگر دنبال همین معنا هستند که حرفی نداریم و نتایج و میزان مشارکت از هم اکنون معلوم است. ولی اگر ما می‌گوییم که مقام معظم رهبری صحبت از مشارکت بالا می‌فرمایند و می‌گویند این یک تکلیف است و اگر ایشان سال‌های قبل فرمودند اگر کسی ایرانی است یا شناسنامه ایرانی دارد یا اگر کسی با بنده هم مخالف با هر سلیقه ودیدگاهی بیاید رای دهد.

این دو دیدگاه در مقابل هم قرار می‌گیرد. یک دیدگاه؛ دیدگاه مقام معظم رهبری است و دیدگاه دیگر دیدگاه برخی که شاید اعتقاد دارند بدون اینکه به زبان بیاورند افرادی مطمئن ولو حداقلی و رای کم برای اداره  کشور کفایت می‌کنند. به نظرم باید تکلیف این دیدگاه‌ها معلوم شود. اگر کسی ادعا می‌کند پیرو رهبری و سیاست‌های نظام است باید به لوازم آن هم پایبند باشد. نمی‌توان گفت مشارکت بالا و بعد طوری صحنه را بچینیم که عملا میزان مشارکت پایین بیاید. اینکه به برخی خطاهایی بچسبانیم به دلیل اینکه جزو دیدگاه ما نیستند و بعد از انتخابات حذف کنیم نتیجه‌اش کم استقبالی مردم خواهد شد آن هم در شرایط فعلی که جامعه به شدت ملتهب و منتقد است.

نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار